مطالعهی مؤلفههای حقوق زنان در کتابهای علوم اجتماعی مقطع متوسطهی ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهپروین غیاثی 1 , عباس قلتاش 2 , ویدا فلاحی 3 , روحاله مرادی 4
1 - استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی. مرودشت
2 - استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. گروه علوم تربیتی. مرودشت
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. گروه علوم تربیتی. مرودشت
4 - کارشناس ارشد برنامهریزی درسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مر ودشت
کلید واژه: حقوقزنان, محتوایدروس, دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به حقوق زنان در محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی ایران انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفههای حقوق زنان و از روش تحلیل محتوا بمنظور بررسی و تحلیل محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی کشور استفاده شده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش تحلیل، محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی کشور بوده که از این جامعه، کتاب-های درسی مطالعات اجتماعی سال اول، جامعهشناسی (1) و (2) دورهی متوسطه برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهههای تحلیل اهداف، تحلیل محتوای کتابهای درسی و تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعهی مبانی نظری تهیه و تدوین گردید. روایی آن به وسیلهی متخصصان و پایایی سیاهه با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مقدار 82/. درصد بدست آمد که با استفاده از مجذور خی دو درصدگیری شده است. واحد تحلیل، جملات مندرج در متن کتابهای درسی، متن اهداف و همچنین، تصاویر بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافتهها نشان دهندهی آن بود که در مجموع بخش اهداف، 43/3 درصد به مؤلفههای حقوق زنان توجه شده است و در کتابهای درسی 86/. توجه شده که کمتر از 1 درصد بوده است. در مجموع بیشترین میزان توجه مربوط به بعد شناختی در ارتباط با مؤلفههای حقوق زنان بوده است و سایر ابعاد عاطفی و عملکردی نادیده گرفته شدهاند. در مجموع، به مؤلفههای فراهم کردن محیط تواناساز برای زنان و حق زن بر دارایی شوهر و رضایت در ازدواج کاملاً بیتوجهی شده است و از مجموع تصاویر مندرج در کتابهای درسی 25 درصد به مؤلفههای حقوقزنان توجه شده است.
This research aimed at studying the recognition of women’s rights in the content of social sciences courses in Iran’s high schools. A descriptive method was used to identify women’s rights components and content analysis was used to study and analyze the content of social sciences courses in Iran’s high schools. The corpus of the study included the content of social sciences courses including textbooks (Social Studies 1, Sociology 1 & 2). Research instruments comprised content analysis, image analysis and objectives analysis lists developed taking into account theoretical frameworks. The validity of the instrument was evaluated by experts. Its Cronbach’s alpha was also assessed to be 0.82. A use was also made of Chi-square to analyze data. The unit of analysis was sentences contained in textbook content, objectives content, as well as images. Content analyses of the objectives and textbooks suggested that women’s rights were heeded by 3.43 percent and 0.86 percent respectively. Cognitive component was maximally attended but the affective and performance components were neglected. Furthermore, it was revealed that the components such as empowering environment for women, women ownership rights of husbands’ properties, and marriage satisfaction were completely ignored. Concerning images, it was indicated that in 25 percent of the entire images women’s rights components were observed.