ارائه مدل توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی
زینب خسروی فارسانی
1
(
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی ،شهرکرد،ایران
)
بهاره بنی طالبی دهکردی
2
(
دانشیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
)
حمیدرضا جعفری
3
(
استادیار و عضو هیات علمی،گروه حسابداری،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد،ایران
)
کلید واژه: حسابداری بخش عمومی, حسابداران, انگیزش حسابداران.,
چکیده مقاله :
از شاخصهای اجتماعی بسیار مهم در مشارکت زنان، آموزش عالی است و در میان شاخصهای اقتصادی نیز شاخص اشتغال و انگیزش در توسعه حسابداری نیز جایگاه ویژهای دارد. لذا هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای توسعه انگیزش زنان در بخش حسابداری عمومی است. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی و کمی) بوده که با استفاده از رویکرد مبتنی بر دلفی فازی انجام شد. جامعهآماری در بخش کیفی متشکل از 30 خبره در زمینه حسابداری بوده که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند درمجموع تعداد 13 نفر بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه با روش هدایت کلیات و بهصورت نیمه ساختیافته گردآوری شد. یافتههای پژوهش: پس از شناسایی و نظرات خبرگان به 4 مولفهها (عوامل مرتبط با شغل، عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با فرد، عوامل مرتبط با مدیر) و 25 زیرمولفه به ارائه مدلی برای توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی پرداخته شد که در مدل ارائه شده سه نوع عامل (عوامل مرتبط با شغل، عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با مدیر) بر توسعه انگیزش حسابداران بخش عمومی تاثیرگذار بوده است و دو نوع عامل (عامل مرتبط با فرد، عوامل مادی) به عنوان عوامل تاثیرپذیر (معلول) شناسایی شد. بر اساس الگوی پیشنهادی، معیارهای مرتبط با شغل، سازمان و مدیر به عنوان اصلیترین معیارهای الگوی رویکرد توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی هستند. عامل مرتبط با شغل با 5 مولفه و عامل مرتبط با سازمان با 4 مولفه و عامل مرتبط با مدیر با 12 مولفه مورد تایید قرار گرفت
چکیده انگلیسی :
One of the most important social indicators in women's participation is higher education, and among the economic indicators, the employment and motivation index in the development of accounting also has a special place. Therefore, the purpose of this research is to provide a model for the development of women's motivation in the public accounting sector. Methods: This research is a type of mixed research (qualitative and quantitative) that was conducted using the fuzzy Delphi approach. The statistical community in the qualitative section consisted of 30 experts in the field of accounting, using a targeted sampling approach, a total of 13 people were selected as participants in the research. The data were collected through semi-structured interviews with general guidance method. After identifying and experts' opinions, 4 components (job-related factors, organization-related factors, individual-related factors, manager-related factors) and 25 sub-components were presented to provide a model for the development of female accountants' motivation in the public sector. In the presented model, three types of factors (job-related factors, organization-related factors, manager-related factors) have influenced the development of the motivation of public sector accountants, and two types of factors (person-related factors, material factors) are considered as influential factors. disabled) was identified. Based on the proposed model, the criteria related to the job, organization and manager are the main criteria of the approach model to develop the motivation of female accountants in the public sector. The job-related factor was confirmed with 5 components, the organization-related factor with 4 components, and the manager-related factor with 12 components