بازسازی معنایی مدیریت چهره در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهکیانوش قلی پور 1 , بهزاد حکیمی نیا 2
1 - گروه جامعه شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: دانشجویان دختر, نظریه مبنایی, مدیریت چهره, ظاهر گرایی منفعتی, لوازم آرایشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با استفاده از پارادایم تفسیری به بازسازی معنایی مدیریت چهره در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت میپردازد. در پارادایم تفسیری و رویکرد کیفی بر اصالت ذهنیت، معنا و تعریف شخصی از واقعیت تأکید میشود، واقعیت اجتماعی به وسیله مردم در زندگی روزمره تعریف و ساخته میشود. روششناسی پژوهش کیفی است. گردآوری دادهها با روش مصاحبه عمیق انجام گرفته و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نظری با سی و هفت نفر از دانشجویان مصاحبه عمیق انجام گرفته است و برای تحلیل دادهها از روش نظریه مبنایی استفاده شده است. هدف از تحلیل نتایج تهیه یک مدل معنایی برای مدیریت چهره است. یافتههای بدست آمده شامل10 مقوله عمده ( برداشت و ارزیابی از خود، تصویر ذهنی از چهره و بدن، فشار و الگوی هنجاری، پذیرش اجتماعی، مدیریت چهره، بسترهای فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ مصرفی، خود نمایی، پاداشها و هزینههای فردی و اجتماعی) و مقوله هستهای ( تمایل و عمل به ظاهر گرایی منفعتی در متن اجتماعی فرهنگی دانشگاه) میباشد.
This paper studies the semantic reconstruction of face management among female students of Islamic Azad university of Marvdasht by using interpretive research paradigm. The interpretive paradigm and qualitative approach emphasizes on the authenticity of subjectivity, meaning and self-definition of reality and people in their daily life construct the definition of social reality. The research methodology is qualitative and depth interviews are used for data collection. The sample size selected by theoretical sampling method includes thirty-seven students. Grounded theory method helped to analyze the data. the results included 10 major of categories (harvest and evaluate yourself , mental image of the face and body, pressure patterns and norms, accepted socially, face management, cultural and social contexts, consumer culture , panache ,individual and social rewards , personal and social costs) and one nuclear issue (desire and action-oriented approach appears to benefit in the sociocultural context of university).
-Abazry, E & Hamidi, N. (1387). Sociology of the Body and a number of conflicts, of women, Tehran, Center for Women's Studies at Tehran University, Volume 6, Issue 4.
-Akhlasy, E. (1388). An assessment of the physical community and its implications with an emphasis on Iran, the journal of knowledge, Qom, Imam Khomeini Education and Research Institute, the eighteenth, No. 139.
-Azad Armek, T. & Chavoshian, H. (1381). identified the body as media, Journal of Sociology, Tehran, Iranian Sociological Association, Issue 4.
- Birks, M. & Mills, J. (2011). Grounded Theory: A Practical Guide, united States ,SAGE publication.
- Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis , united States , SAGE publication.
-Enayat, H. & mokhtary, M. (1388). Grounded Theory childhood socialization and Women's Body Image: The study of women undergoing rhinoplasty surgery in Shiraz, social-psychological studies of women, Tehran, Al-Zahra University, Year Issue 9.
-Eyman, M. T. (1391). philosophy of research in the humanities, Qom, Institute of Science, First Edition.
-Eyman, M.T. (1390). paradigm foundations of qualitative and quantitative research in the humanities, Qom, Institute of Science, second edition.
-Fathy, Abolghasem and ekhlase, E. (1387). Body Management Body and its relationship with social acceptance, Women's Studies, Tehran, Cultural and Social Council of Women, Girls 41 issues.
-Giddenz, A. (1378). Modernity and distinction, translation Nasser Mvfqyan, Tehran, NE Publishing, printing.
- Glaser,Barney & anselm strauus (2009). the discovery of grounded theory: strategies for quslitative research, Chicago, Transaction Publishers.
-Haj Bagheri, M. (1385). grounded theory method, Tehran, publication and advertisement, human, printing.
-Homn, H.A. (1385). qualitative research Practical Guide, Tehran, studying the books of Social Sciences (left), First Edition.
-Hydry Charvadeh, M. & Kermany, M. (1389). The relationship between aesthetic beliefs and management style appearance with body image in young people (young people aged 18 to 30 living in the city of Mashhad) Journal of Social Studies, Tehran, Iranian Sociological Association, Volume IV, Issue 4.
-Loviz, J. & Scott, J. (1385). build social theory, translated by Hussein judges, Tehran, Reed Publishing, printing.
- Mhmdpour , A. (1390). Anti-method qualitative research method, Tehran, ociologists, printing.
-Mvhd, M. & Husseiny, M. (1391). A study of social and cultural factors related to management figures among young girls, (Sociology women (women and society, Islamic Azad University of Shiraz, Volume IV, Issue 2.
-Nozry, H.A. (1379). formulation of modernity and postmodernity, Tehran, publisher of the world, the first edition.
- Oktay, Julianne, S. (2012). Grounded Theory, united kingdom ,Oxford University Press.
-Ritzer, G. (1374). theory of contemporary sociology, translation M. Salas, Tehran, Reed Publishing, printing.
-Strauss, A. & Corbin, J. (1385). principles and methods of grounded theory and qualitative research methods, translation by Buick Mohammadi, Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies, First Edition.
- Urquhart, C. (2012). Grounded Theory for Qualitative Research: A Practical Guide, united States ,SAGE publication.
_||_