مقایسه اولویت بندی عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان بر مبنای متغیر جمعیت شناختی
محورهای موضوعی : زن و جامعهعبدالحمید فرزانه 1 , مژگان امیریان زاده 2
1 - استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
کلید واژه: فرهنگ, دانشگاه, پوشش, دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش مقایسه اولویت بندی عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان بر مبنای متغیر جمعیت شناختی دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بوده است. روش پژوهش از نوع طرح متوالی اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان استان فارس به تعداد 120000 نفر میباشند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی نمونهگیری خوشهای و نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. تعداد نمونه شامل 384 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران بوده است. ابزار پژوهش با استفاده از پرسشنامه ساخته شده به وسیله امیریان زاده و فرزانه (1393) در 4 بعد بوده است. یافتهها نشان دادند: بین دانشجویان دانشکدههای گوناگون از عاملهای مؤثر بر پوشش تفاوتی معنادار وجود نداشت. بین نظر دانشجویان از عاملهای مؤثر بر پوشش تفاوتی معنادار وجود داشت و تفاوت مربوط به بعد عاملهای فردی- خانوادگی بوده است. بین اولویت بندی دانشجویان زن و مرد از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود نداشت. بین اولویت بندی دانشجویان بومی و غیربومی از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود ندارد. بین اولویتبندی دانشجویان متأهل و مجرد از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود نداشت. نتایج تحلیلی مصاحبههای گوناگون با متخصصان حوزه و دانشگاه و برخی ازدانشجویان نشان دادند که ضعف نگرش در سیاست گذاران و برنامه ریزان، بی توجهی به ریشه یابی و حل عاملهای مهم، نبود نگاه جامع نگر نسبت به پوشش و حجاب، ناهماهنگی در عملکرد مجموعه های مدیریتی نظام، نداشتن آگاهی درست نسبت به اهمیت حجاب و فلسفه پوشش، احساس نیاز به جلب توجه دیگران، آشنایی نداشتن والدین با فلسفه و ارزش پوشش، ترویج بی حجابی در رسانه ها، کمبود منابع علمی ارزشمند و معتبر در زمینه حجاب و سیاسی شدن مسأله از جمله عاملهای وجود ناهنجاری درعرصه پوشش و حجاب میباشد.
The purpose of this study is comparing the prioritization of factors affecting students coverage based on demographic variables of male and female students of Islamic Azad University, Fars province. The research method was exploration sequential plan. The study population included all students of Islamic Azad University, Fars Province (120,000 people). Sampling in qualitative section was targeted and in the quantitative section was cluster and random sampling. The number of samples consisted of 384 students chosen by Cochran formula. The number of samples in qualitative section consisted of 48 students and interview continued until the contents reached theoretical saturation, and its analyze was through 10-step method Strobert. The research instrument was a questionnaire by Amirian zadeh and Farzaneh (2014) built in the fourth dimension. The findings show that between students of different faculties and the factors affecting the coverage was not meaningful different. Between students of different educational levels and the factors influencing the cover was a meaningful difference. In addition, the difference is related to the individual and family factors. There was no meaningful difference between priority of male and female students from the factors affecting student coverage. There was no meaningful difference between priority of non-native and local students from the factors affecting students coverage. There is no meaningful difference between priority of married and single students from the factors affecting students coverage
- Fazolahi, S. Malekitavana, M. (2011 A). Culture veil, consolidate and prioritize solutions with an emphasis on female students of high school. Research and insight and ideas in the field of religious education, Issue 19, pp. 104-85. in Persian
- Fazolahi, S. & Maleki tavana, M. (2011 B). The root causes of marginalization in Islamic attire among female students. Proceedings of the National Conference of chastity, North Khorasan, police commander in the province of North Khorasan. in Persian
- Hadadeadel, Gh. (2003). The culture of nudity and nakedness cultural .Soroush Publications. Tehran in Persian
- Jahangiri,A. & Shojai, M. (2011) .The relationship between the veil of bad faith and self-concept among students Bojnoord Applied Science. Abstract National Conference of chastity, North Khorasan, North Khorasan province police chief, in Persian
- Javadi Amoli, A. (2011). The woman in the mirror of glory and beauty, publishing prisoners, Qom. in Persian
- Kazemicahlavani, H. (2013). Hijab and Chastity and their role in social security and family in the Quran. Kosar, No. 46. in Persian
- Keykā'ū, S. Mohamadi, S. (2012). Powers and duties of the Islamic State in bed for chastity and the veil and spread it, Dadrasi.shomare93pp5(21-25) in Persian
- Mahini, A. & Khosropanah, A. (2009). Strategies to promote Islamic dress among female students.Knowledge at the Islamic University, eleventh year, No. 43, pp. 81-53. in Persian
- Salajaghe, A. & Mosapor, N. (2011). Comparison of coverage of state universities, Islamic Azad message of light and texture. Cultural Research Quarterly, Volume 4, Issue 3, Page in Persian
- Shariati sabzevari, M. (2011). Islamic dress code rules.Tehran .antsharat, in Persian
- Tabatabaii yazdi, M. (1996). ghorvatelvosgha.j1.pp414. Qom antsharat. in Persian
- Ziyapor, J. (1964). Ancient clothing from antiquity to the end of the Sasanian Persians. Amh.thran the Head Office of museums and culture.
_||_