بررسی میزان اثرگزاری شاخصهای اقتصادی در تحقق پذیری توسعه صنعت گردشگری در شهر فیروزآباد
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریمحمدعلی عباسی کشکولی 1 , جلیل توتون چی 2 , عباس علوی راد 3 , محمد علی دهقان تفتی 4
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، گروه اقتصاد، واحد ابرکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ابرکوه، ایران
2 - استادیار گروه اقتصاد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - دانشیار گروه اقتصاد، واحد ابرکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ابرکوه، ایران
4 - استادیار گروه اقتصاد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, سرمایه گذاری, شهر فیروزآباد, اقتصاد گردشگری,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی جاذبه های مادی و معنوی گردشگری در شهر فیروزآباد با رویکرد کسب درآمد از جاذبه های متعدد و متنوع گردشگری و نهایتا رتبه بندی مولفه های اقتصادی موثر در توسعه گردشگری است. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق گردشگران بازدید کننده از جاذبه های گردشگری در سال 1390 تا 1397 است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برای گردشگران 388 نفر محاسبه گردید. همچنین پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 837/0 است که از قابلیت اعتبار بالایی برخوردار می باشد. در خصوص روایی نیز بررسی ها بر اساس نظرات متخصصین نشان می دهد پرسشنامه از روایی محتوایی خوبی برخوردار است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش پرالونگ و همچنین مدل تحلیل شبکه استفاده شده است. ارزیابی صورت گرفته از ارزش گردشگری قلعه دختر و آتشکده بر اساس روش پرالونگ نشان می دهد که شاخص قدمت معماری این دو اثر با ارزش 853/0 و 831/0 و معیار اجتماعی – اقتصادی این دو اثر به ویژه در جذب گردشگر و شکل گیری هسته های اجتماعی پیرامون آثار و قابلیت اقتصادی آنها نیز با 762/0 و 751/0 بیشترین نقش را در جذب گردشگران داشته اند. نتایج حاصل از مدل تحلیل شبکه نیز نشان می دهد شاخص های توان اقتصادی فیروزآباد شامل پتانسیل های ارزشمند در حوزه صنایع دستی (قالی – گلیم و گبه) ، محصولات دامی ارگانیک زندگی عشایری- انواع محصولات کشاورزی – میراث تاریخی ارزشمند که منشا شکل گیری واحدهای تجاری – خدماتی و ایجاد اشتغال هستند با مقدار 089/0 بیشترین نقش را در رونق گردشگری در شهر فیروزآباد دارد. این نتیجه با نتایج مدل پرالونگ که اشاره با قابلیت اقتصادی شهرستان دارد، منطبق است.
The purpose of this study is to investigate the physical and spiritual tourism attractions in Firozabad and to rank effective economic components in tourism development with the approach of earning revenue from these attractions. This is an applied research with a descriptive- analytical method. Tourists who have visited Firozabad attractions from 2011 to 2018 are the statistical population of this study. The statistical sample, calculated based on Kogan's formula, includes 388 tourists. The reliability of the questionnaire according to Cronbach's coefficient of induction is 0.837 which has a high reliability. For data analysis, this study used Pralong method and network analysis model. The evaluation of tourism value of Qal'eh Dokhtar and Atashkade based on Pralong method shows that the architectural antiquity index of these two works with the values of 0.853 and 0.831 and the their social- economic index, especially in tourism attraction and the formation of social cores around them, and also their economical capabilities with the value of 0.762 and 0.751 play major roles in attracting tourists. The results of the network analysis model show that the economic strength indices of Firozabad including valuable potentials in the areas of handicrafts(carpet, gabbe and kilim), tribal animal organic products, various agricultural products, valuable historical heritage which is the main reason of the formation of service business units and job creation, with the value of 0.089, have major roles in the tourism affluence in this city. Finally, this study has introduced some guidelines for organizing and promoting economic development in Firozabad.
_||_