واکاوی بسترهای ایجاد شهر خلاق در نواحی شهری نیشابور
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریبهرام عامل هلالی 1 , زهرا سادات سعیده زرآبادی 2 , فریبرز دولت آبادی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه شهرسازى، دانشکده عمران، معمارى و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامى، تهران، ایران.
3 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: شهر خلاق, طبقه خلاق, بسترهای جذب طبقه خلاق, روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP), نواحی شهر نیشابور,
چکیده مقاله :
در قرن 21، شهرها در چارچوب اقتصاد جدید جهانی به شدت با یکدیگر در رقابت هستند و هر یک سعی میکنند فرصتهای بیشتری را به سوی خود جذب کنند. در نظریههای نوین توسعهی شهری، نظریه شهر خلاق بیان میکند که طبقه خلاق کلید رشد اقتصادی و ثروت شهرها هستند، بنابراین شهرها بایستی بستری را برای جذب طبقه خلاق ایجاد کنند. با وجود اقدامات انجام شده در کشورهای توسعه یافته جهت استفاده از طبقه خلاق برای توسعه شهرها، اما ایران تاکنون آنطور که شایسته است نتوانسته از آنها بهرهمند شود. شهر نیشابور، به عنوان شهری که دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و پتانسیلهای خلاق بودن را دارد به عنوان مورد پژوهی انتخاب شد. هدف پژوهش حاضر سنجش بسترهای جذب طبقه خلاق در نواحی شهر نیشابور است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نوع کاربردی است، اطلاعات موردنیاز از طریق روش اسنادی تهیه شده اند. در این پژوهش، با مروری بر اندیشههای نظریه پردازان، مشخص شد شهر خلاق شامل دو مؤلفه اصلی طبقه خلاق و بسترهای جذب طبقه خلاق است. بنابراین به تحلیل بسترهای جذب طبقه خلاق در نواحی شهر نیشابور پرداخته شده است تا بتوان دریافت به چه میزان این شهر آمادگی جذب طبقه خلاق و نهایتا ایجاد شهر خلاق را دارد. جهت تحلیل دادهها و رتبهبندی نواحی شهر نیشابور، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از نرمافزار Expert Choice استفاده شده است و پس از استخراج نقشه رتبهبندی از نرمافزار GIS نتایج نهایی مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ناحیه 7 بهترین وضعیت را به لحاظ بسترهای جذب طبقه خلاق دارد و نواحی 6 و 11 در رتبههای بعدی قرار دارند. نتایج پژوهش حاکی از عدم تعادل میان نواحی شهر نیشابور به لحاظ برخورداری از بسترهای جذب طبقه خلاق است به گونهای که عمدهی بسترها در نواحی مرکزی قرار دارند، که میتواند مانعی برای تبدیل شدن نیشابور به شهری خلاق به صورت یکپارچه باشد.
In the 21st century, cities compete strongly in the framework of the new global economy and each one is trying to attract more opportunities. In new urban development theories, creative city theory states that the creative class is the key to economic growth and wealth of cities, Therefore, cities must create a foundation to attract this class. Despite the actions made in developed countries to use the creative class for the development of cities, But Iran has not been able to use it as it deserves. The city of Neyshabur, as a city with rich history and culture and potential for creativity, was selected as the case study. The purpose of the present study was to measure the foundations of creative class absorption in Neyshabour city. The method of this research is descriptive-analytical and with type of practical.
it was determined that the creative city consists of two main components of the creative class and Creative class absorption foundations. Therefore, the analysis of the foundations of the creative class absorption in the areas of Neishabour city has been analyzed to ascertain how much the city is willing to absorb the creative class and ultimately create a creative city.
The results of the study indicate that the areas of Neishabur have an imbalance in terms of the foundations of the creative class absorption, In such a way that most of the foundations are located in the central areas, which can be an obstacle to becoming Neishabur as a creative city integrated.
4. حسینی، سید هادی(1395): » تحلیل شاخص های حکمروایی خوب شهری با تأکید بر نظرات شهروندان و مدیران؛ مطالعه موردی: شهر تربت حیدریه«، فصلنامه مطالعات شهری، دوره 5، شماره 20، سنندج، صص43-52.
13. سرشماری عمومی نفوس و مسکن (1390): مرکز آمار ایران.
_||_