تحلیل عوامل اثرگذار بر عدم تمایل شهروندان به استفاده از پل های عابر پیاده (مطالعه موردی : شهر گرگان )
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
1 - مدیر آموزش دانشگاه پیام نور استان گلستان
کلید واژه: شهرگرگان, عابرین پیاده, پل عابر, مکانیابی پل, وضعیت جسمانی عابرین,
چکیده مقاله :
پلهای هوایی عابر پیاده به منظور بالابردن امنیت جسمانی عابرین برای عبور از عرض خیابان و جلوگیری از اختلاط حرکت سواره و پیاده تعبیه شده اند. عبور عابرین پیاده از سطح خیابان باعث ایجاد اختلال در حرکت اتومبیلها شده و خطرات جانی را برای عابرین به همراه خواهد داشت. هدف اساسی از انجام این پژوهش تحلیل عوامل اثرگذار برعدم تمایل شهروندان به استفاده از پلهای عابر پیاده است. این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی است وروش تحقیق آن توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه عابرین پیاده شهر گرگان است که با بهره گیری از فرمول کوکران و با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد ۲۳۰نمونه انتخاب و اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته، جمع آوری شده است و از نرم افزارspss جهت تجزیه وتحلیل دادهها استفاده گردید. آلفای کرون باخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه 893/0 به دست آمد که نشان دهنده قابلیت بالایی از اعتماد و اطمینان ابزار مورد تحقیق است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان میدهد که رابطه معناداری در سطح ۹۹ درصد بین متغیرهای مستقل شامل ؛ مکانیابی نامناسب پلها، ناکافی بودن برنامههای آموزشی و فرهنگی و وضعیت جسمانی نامناسب عابرین با متغیر وابسته (عدم تمایل شهروندان به استفاده از پلهای عابر پیاده ) وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که فقدان موانع بازدارنده فیزیکی در اطراف پلهای عابر بر عدم تمایل عابران به استفاده از پلها تاثیر دارد. نتایج آزمون آماری تحلیل واریانس نشان داد که بین متغیرهایی مانند سن و تحصیلات عابرین درعدم استفاده ازپلها تفاوت معناداری وجود دارد.
Pedestrian bridges have been built in order to enhance physical security for pedestrians crossing the street and avoid mixing motorist and pedestrians. Pedestrians crossing the street disrupt the movement of cars and will have life-treating for them. The basic objective of this study is analysis of factors affecting the reluctance of citizens to use pedestrian bridges. This study in nature and purpose is applied and the research method is descriptive – analytical. The population of the research is all pedestrians of Gorgan. By utilizing Cochran formula and simple random sampling 230 samples were selected. The information was collected by questionnaire and SPSS software was used to analyze the data. Cronbach's alpha for different parts of the questionnaire were 893/0 which represents a high potential of confidence about research tool. The results of the research show that there is a significant relationship at 99% between independent variables including improperly positioned bridges, insufficient educational and cultural programs, and poor health pedestrians with the dependent variable (reluctance of citizens to use pedestrian bridges). T test results showed that lack of physical obstacles around pedestrian bridges affect the pedestrians not to use the bridges. ANOVA test results showed that there is a significant difference between variables such as age and education of the pedestrians in reluctant of using the bridges.
احمدی مرزاله، میلاد، ناصری، میثم و ناصری، کیومرث، (۱۳۹۴، فاکتورهای موثر بر حاشیه ایمنی عابرین پیاده در خیابانهای فا قد علائم راهنمایی و رانندگی، مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دوره ۳، شماره ۲، تهران، صفحات ۱۲۷-۱۳۴
باقری، سید رامتین، صفارزاده، محمود و اسداللهی، رضا، (۱۳۹۰)، مقایسه تجهیزات گذرگاههای عابر پیاده در معابر شهری برای افزایش ایمنی، فصلنامه مدیریت ترافیک، دوره ششم، شماره ۱۹، تهران، صفحات ۱-۱۲
پاکزاد، جهانشاه، (۱۳۸۶)، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، چاپ سوم، تهران: شهیدی
تخت آبنوس، فریبا، ملکی، حمیدرضا و فخارزاده، علی رضا، (۱۳۹۳)، زمان بندی بهینه چراغ راهنما در گذرگاههای عابر پیاده، پزوهش نامه حمل و نقل، سال یازدهم، شماره چهارم، تهران ، صفحات ۳۰۱-۳۰۶
توتونچی، لقمان و زمانی، جعفر، (۱۳۹۴)، پل عابر پیاده به مثابه محیط مخلوق ( مطالعه موردی: شهر بوکان)، اولین همایش علمی پزوهشی افقهای نوین در علوم جغرافیا و برنامه ریزی معماری و شهرسازی ایران، 26و 237 مرداد، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، تهران، صفحات۱۶۰۲-۱۶۰۹
- حاجی حسین لو، منصور، ترقی، وحید و احدی، محمدرضا، (۱۳۸۹)، مکانیابی گذرگاه عرضی غیر هم سطح عابر پیاده با استفاده از نرم افزار A reGIS در سبکههای ترافیکی درون شهری ، کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک ایران، 2 و3 آذر ، دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک ایران، تهران، صفحات۱۳۱۲-۱۳۲۵
حسینی، سید محمد سادات، پاک روشن، بیزن و شکارسری سلیمی، حسن، (۱۳۹۳)، تحلیل میزان تاثیر احداث گذرگاههای عابرین پیاده بر میزان تصادفات آنها در محور رشت – انزلی، فصل نامه دانش انتظامی گیلان، دوره سوم، شماره ۹، رشت، صفحات ۸۶-۹۹
حسن پور، شهاب، میربها، بابک و زنگانه رنجبر، پوریا، (۱۳۹۱)،ارزیابی نواقص گذرگاههای تردد عرضی عابران پیاده (موردمطالعه: منطقه ۳ شهرداری تهران )، فصلنامه راهور، سال نهم، شماره ۱۷، تهران، صفحات ۱۳۳-۱۵۹
خاکی، علی منصور، عرفانی نسب، رضا و بابا گلی، رضوان، (۱۳۹۱)، آسیب شناسی پلهای عابر پیاده در سطح شهر تهران، کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، ۱و۲ اسفند، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ، صفحات ۱-۱۵
دفتر برنامه ریزی و بودجه، (۱۳۹۳)، گزارش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان گرگان، معاونت برنامه ریزی استانداری گلستان،گرگان
حسینی، سید محمد سادات، پاک روشن، بیژن و شکار سری سلیمی، حسن، (۱۳۹۳)،تحلیل میزان تاثیر احداث گذرگاههای عابران پیاده بر میزان تصادف آنها، فصلنامه مدیریت ترافیک، دوره نهم، شماره ۳۲،تهران، صفحات ۶۷- ۸۰
ستایش ولی پور، جعفر و احمد زاده، نادر، (۱۳۸۵)، عابر پیاده در ساماندهی حمل و نقل در محیط شهری، همایش ملی مناسب سازی محیط شهری، 3 و 4 آبان، همایش ملی مناسب سازی محیط شهری، تهران، صفحات ۱۰۲-۱۱۲
سلطانی، علی و مزینی، سمانه، (۱۳۸۹) ، بررسی عوامل اثرگذار بر تمایل شهروندان به استفاده از پلهای عابر پیاده، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، سال ۱۵، شماره ۳۲، تبریز، صفحات ۹۵-۱۲۴
سلطان حسینی، محمد، پور سلطانی، حسین، سلیمی، مهدی و عمادی، سارا، (۱۳۹۰)،امکان سنجی قابلیت پیاده روی در فضای شهری بر پایه الگوهای توسعه پایدار و نو – شهرسازی (مطالعه موردی: محله سعادت آباد تهران )، مجله پزوهش و برنامه ریزی شهری ؛ سال دوم، شماره چهارم، مرودشت، صفحات ۴۳-۵۶
شرافتی، ایوب، کشفی، سعید و مهماندار، محمدرضا، (۱۳۹۲)، بررسی عوامل موثر بر مدیریت تصادفات جاده ای استان لرستان، فصلنامه راهور ؛ سال دهم،شماره، ۲۲ تهران، صفحات ۳۱-۵۳
شربتی، اکبر و عموزاد مهدیرجی، حسین، (۱۳۹۳)، بررسی عوامل موثر در ارتقای امنیت شهروندان گرگانی، فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، سال نهم، شماره ۳۰، تهران، صفحات ۵۳-۷۸
عطائی زاده، الهام و ادریسی، علی، (۱۳۹۵)، ارائه مدل پیش بینی استقبال از پلهای عابر پیاده در اثر تغییرات پل و اطراف آن (مطالعه موردی: پلهای عابر پیاده شهر تهران )، فصلنامه راهور، سال سیزدهم، شماره ۳۴، تهران، صفحات۷۱-۹۵
قدرت آبادی، مسعود، قدرت آبادی، مجید و قاسمی، مریم، (۱۳۹۳)، مدیریت تردد عابران پیاده در معابر شهری با اولویت بهبود کارآیی پلهای عابر پیاده، مطالعات مدیریت ترافیک، دوره ششم، شماره ۳۲، تهران ، صفحات ۳۷-۵۲
قدرت آبادی، مسعود، مسعودی، محمد مصطفی و باقری، علی رضا، (۱۳۹۱)، مدل سازی میزان استفاده از پلهای عابر پیاده با توجه به متغیرهای هندسی و کاربری زمین، مطالعه موردی: منطقه ۲ شهرداری تهران، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک،تهران
لینچ، کوبین، (۱۹۹۳)، سیمای شهر، مترجم منوچهر مزینی، جلد دوم، تهران: دانشگاه تهران.
مرکز بهداشت گرگان، (۱۳۹۴)،سالنامه آماری اطلاعات جمعیتی، گرگان، واحد آمار مرکز بهداشت شهرستان گرگان، گرگان
ناظمی، الهام ومحقق نسب، عنایت الله، (۱۳۹۴)،لزوم باز طراحی پلهای عابر پیاده در جهت بهبود منظر شهری (با الگوگیری از نمونههای موفق ایران و جهان )، دومین کنفرانس ملی معماری و منظر شهری پایدار، صفحات ۲۵-۴۰
نیکومرام، هاشم، وظیفه دوست، حسین و خانی، سروش، (۱۳۸۷)، ارزیابی و تحلیل اثر بخشی پلهای عابر پیاده درون شهری، نشریه هویت شهر، سال دوم، شماره ۲، تهران ، صفحات ۳-۱۲
Rasanen,M. Lajunen,T. Alticafarabay, F.and Aydin, C.(2007) pedestrian self – Reports of factors Influencing the Use of pedestrian Bridges. Accident Analysis and prevention 39.
_||_