بررسی اثر نواری شدن بر رفتار مقاومت به ضربه فولاد میکرو آلیاژ مورد استفاده در خطوط لوله
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نویناحمدرضا سلیمی 1 , حسین مناجاتی زاده 2 , داود آصفی 3 , امیر انصاری پور 4
1 - کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2 - استادیار گروه مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3 - کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
4 - کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلید واژه: فولادAPI GRB, باندینگ فریتی-پرلیتی, انرژی ضربه,
چکیده مقاله :
باندینگ یا نواریشدن، به لایه لایه شدن ساختار فولاد به موازات جهت سیلان ماده در طی فرآیند کارگرم گفته میشود. این پژوهش به بررسی میزان باندینگ فریتی - پرلیتی موجود در ورقهای فولاد میکروآلیاژی API GRB مورد مصرف در صنایع لولهسازی و تاثیر آن بر میزان انرژی ضربه این نوع فولادها پرداخته است. هدف ویژه در این پژوهش مقایسه خواص ضربهای نمونههای باندی و غیرباندی در دو جهت عمود و موازی نورد است. آزمایشهای متالوگرافی و ضربه در دمای °C 20- و صفر ر روی این نمونه ها در دو جهت عمود و موازی با نورد صورت گرفت. بررسیها نشان دادند که زاویه نمونه ضربه نسبت به جهت نورد در مقاومت به ضربه آن بسیار مؤثر است، یعنی در حالیکه در جهت نورد باعث کاهش مقاومت ضربهای شده در جهت عمود باعث افزایش گردیده است.
Bonding or banding refers to the layering of the steel structure parallel to the flow direction of the material during the working process. This research investigated the amount of ferritic-pearlitic bonding present in the API GRB microalloy steel sheets used in the pipe industry and its effect on the impact energy of these types of steels. The special purpose of this research is to compare the impact properties of banded and non-banded samples in two vertical and parallel rolling directions. Metallographic and impact tests were performed on these samples at -20 and 0 °C in two directions, perpendicular and parallel to rolling. Investigations showed that the impact angle of the sample in relation to the rolling direction is very effective in its impact resistance, that is, while in the rolling direction it decreases the impact resistance, it increases it in the vertical direction.