چکیده مقاله :
در این پژوهش اتصال آلیاژ آلومینیوم 1100 به آلیاژ منیزیم AZ31 با فرآیند اصطکاکی اغتشاشی مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به نتایج، محدودهی سرعت چرخش 400 تا 800 دور در دقیقه و سرعت حرکت 15 تا 30 میلیمتر بر دقیقه، در حالتی
که ابزار تنها در قسمت منیزیمی اتصال وارد میشود، به عنوان شرایط بهینهی اتصال جهت ایجاد جوش بدون عیب مشخص
گردید. تشکیل ترکیبات بین فلزی در منطقهی جوش در نتایج آزمون پراش اشعهی ایکس نمونههای جوشکاری شدهی معیوب
مشاهده شد. همچنین، بیشترین استحکام کششی در نمونهی جوش داده شده با سرعت چرخش 570 دور در دقیقه و سرعت
حرکت 20 میلیمتر بر دقیقه برابر با 122 مگاپاسکال بدست آمد. نتایج آزمون پراش اشعهی ایکس وجود ترکیبات بین فلزی را
در نمونه های اتصال کم استحکام نشان داد. در حالیکه در نمونه های جوشکاری شده که استحکام بالایی داشتند، این فازها
مشاهده نشد.
منابع و مأخذ:
1- B. Cantor, P. Grant, and C. Johnston,“Automotive Engineering, Lightweight,
Functional and Novel Materials”, Taylor andFrancis, England, 2008.
2- L. Liu, X. Liu, and S. Liu, “Microstructureof Laser-TIG Hybrid Welds of Dissimilar Mg
Alloy and Al Alloy with Ce as Interlayer”,Scripta Materialia, Vol. 55, pp. 383-386, 2006.
3- M. Cabibbo, H.J. McQueen, E. Evangelista,S. Spigarelli, M. Di Paola, and A. Falchero,
“Microstructure and Mechanical PropertyStudies of AA6056 Friction Stir Welded
Plate”, Materials Science and Engineering A,Vol. 460-461, pp. 86-94, 2007.
4- Z.W. Chen, T. Pasang, and Y. Qi, “ShearFlow and Formation of Nugget Zone during
Friction Stir Welding of Aluminum Alloy5083-O”, Materials Science and Engineering
A, Vol. 474, pp. 312-316, 2008.
5- T. Hirata, T. Oguri, H. Hagino, T. TanakaS.W. Chung, Y. Takigawa, and K. Higashi,
“Influence of Friction Stir Welding Parameterson Grain Size and Formability in 5083
Aluminum Alloy”, Materials Science andEngineering A, Vol. 456, pp. 344-349, 2007.
6- Z. Hua, W. Huiqiang, H. Jihua, L. Sanbao,and W. Lin, “Effect of Welding Speed on the
Material Flow Patterns in Friction StirWelding of AZ31 Magnesium Alloy”, RareMetals, Vol. 26, pp. 158-162, 2007.
7- N. Afrin, D.L. Chen, X. Cao, and M. Jahazi,“Microstructure and Tensile Properties of
Friction Stir Welded AZ31B MagnesiumAlloy”, Materials Science and Engineering A,
Vol. 472, pp. 179-186, 2008.
8- W. Xunhong and W. Kuaishe,“Microstructure and Properties of Friction Stir
Butt-Welded AZ31 Magnesium Alloy”,Materials Science and Engineering A, Vol.431, pp. 114-117, 2006.
9- J. Yan, Z. Xu, Z. Li, L. Li, and S. Yang,“Microstructure Characteristics and
Performance of Dissimilar Welds betweenMagnesium Alloy and Aluminum Formed by
Friction Stirring”, Scripta Materialia, Vol. 53,pp. 585-589, 2005.
10- Y.C. Chen and K. Nakata, “Friction StirLap Joining Aluminum and Magnesium
Alloys”, Scripta Materialia, Vol. 58, 433-436,2008.
11- Y.S. Sato, S.H.C. Park, M. Michiuchi, andH. Kokawa, “Constitutional Liquation during
Dissimilar Friction Stir Welding of Al and MgAlloys”, Scripta Materialia, Vol. 50, pp. 1233-1236, 2004.
12- Y.J. Kwon, I. Shigematsu, and N. Saito,“Dissimilar Friction Stir Welding between
Magnesium and luminum Alloys”, MaterialsLetters, Vol. 62, pp. 3827-3829, 2008.
13- A. Kostka, R.S. Coelho, J. dos Santos, andA.R. Pyzalla, “Microstructure of Friction Stir
Welding of Aluminum Alloy to MagnesiumAlloy”, Scripta Materialia, Vol. 60, pp. 953-956, 2009.
14-V. Firouzdor and S. Kou, “Al-to-MgFriction Stir Welding: Effect of Positions of Al
and Mg with Respect to the Welding Tool”,Welding Journal, Vol. 88, pp. 213-223, 2009.