نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش-آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
سعید پورعبدل
1
(کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی)
ناصر صبحی قراملکی
2
(دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی)
مسلم عباسی
3
(استادیار گروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون)
کلید واژه: نارسایی شناختی, نارسایی هیجانی, اجتناب شناختی, اختلال یادگیری خاص,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق مقایسه نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مدارس عادی و اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 80 نفر از دانشآموزان این مدارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند (40 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها ازمقیاس نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص در نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). بهعبارتدیگر نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش آموزان عادی است. این نتایج نشان میدهد که متغیرهای شناختی و هیجانی با ایجاد شکاف بین تفکر و هیجانات فرد و همچنین اجتناب از پذیرش آن، میتوانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص را با موانع مهمی روبرو سازند؛ بنابراین توجه به عوامل مربوطه از سوی مسئولین در جهت پیشگیری از این اختلالات در این دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
The purpose of the study was to comparison of cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive in students with and without specific learning disorder. This is a comparative case-control study. The statistical population of this research includes all male students in the fifth grade of elementary schools in Ardabil city in the 2014 academic year. The research subjects consisted of 80 students who were selected by multistage cluster sampling (n = 40 for each group). To collect data cognitive failures, alexithymia and Avoid Cognitive scales were used. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there was a significant difference between the students with and without specific learning disorder in term of cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive (p<0/001). In other words: cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive of students with specific learning disorder were more than normal students. These results indicated that cognitive and emotional variables can create a gap between individual`s thoughts and emotions and also avoid an accepting it, can face academic achievement of students with specific learning disorder with significant barriers; Thus, according to the relevant factors by the authorities in order to prevent this disorder in this students is very important.