کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 - دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - پزشک عمومی بیمارستان شهید رجایی شیراز
کلید واژه: تنظیم هیجانی, پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان, استراتژی های تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه تبین شاخص های روان سنجی نسخه ی فارسی پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان بود. گروه نمونهی مورد مطالعه شامل 409 دانش آموز دبیرستانی مرکب از 204 دختر و 205 پسر با میانگین و انحراف معیار سنی 5/14 و 5/4 بود. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نیز شامل نسخه ی فارسی پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان(CERQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی (DASS) بود. نتایج تحلیل عامل به شیوه ی مولفه های اصلی در این پژوهش نشان داد که CERQ دارای یک ساختار هفت عاملی است که شامل: تمرکز مجدد مثبت/ برنامهریزی، ارزیابی مثبت، سرزنش دیگران، سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه آمیزکردن و پذیرش می باشد. نتایج بررسی ضریب آلفا و بازآزمایی برای خرده مقیاس های CERQ حاکی از اعتبار مناسب این پرسشنامه بود. هم چنین همبستگی خرده مقیاس های مستخرج از CERQ با نمره ی کل DASS حاکی از روایی همگرا و واگرا CERQ بود. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که CERQ ابزاری مناسب برای اقدام های پژوهشی می باشد.
The purpose of the study was to check the psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Method: The sample consisted of 409 higher school students with a mean and SD age 14.5 and 4.5 respectively. The cognitive emotion regulation questionnaire and Depression, Anxiety, Stress Scales (DASS) were used in this study. Results: Principle component factor analysis revealed that there is a seventh factor structure for CERQ. Alpha coefficients and test-retest reliability showed a good internal consistency and reliability for subscales of the CERQ. Also the correlation coefficient between DASS score and the subscales of the CERQ present an acceptable convergent and divergent validity for the subscales of the CERQ. Conclusion: In sum the results showed the properties of the psychometric indexes for the Persian version of the CERQ for research job.