نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه بین تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دبیرستانهای غیر دولتی
محورهای موضوعی :
تکتونواستراتیگرافی
مژگان جمشیدی
1
,
سیروس سروقد
2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزا د اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه روانشناسی، مرودشت، ایران
تاریخ دریافت : 1394/08/18
تاریخ پذیرش : 1394/08/18
تاریخ انتشار : 1394/06/01
کلید واژه:
سبکهای هویت,
تمایز یافتگی خود,
اعتیاد به اینترنت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه بین تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دبیرستانهای غیردولتی شیراز بود. از جامعه مورد نظر 336 دانشآموز (174 دختر، 162 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی، تمایز یافتگی خود اسکاورون و فریدلند و اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی، معنی دار و بین سبک هویت سردرگم- اجتنابی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت، معنی دار وجود دارد. بین ابعاد تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری یافت نشد. بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با تمایز یافتگی خود رابطه منفی معنی دار به دست آمد. سبکهای هویت نقش واسطه ای بین ابعاد تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت ایفا میکند.
چکیده انگلیسی:
The main purpose of this research was investigate the mediatory role of the identify styles in relationship between differentiation of self and internet addiction in non-government high school students. The sample of this study was 336 students (174 females, 162 males) who were selected through multi-stage cluster sampling and completed Berzonski identify styles, Skoworn& Friedlander differentiation of self and Young internet addiction questionnaires. The result showed that: there were negative and significant relation between informational and normative identifies styles with internet addiction, there was positive and significant relation between confused/avoidance identity style and internet addiction. There was significant relation between differentiation of self-component and internet addiction .Informational and normative identify styles had a negative relation with differentiation of self. Identify styles had a mediating role in relationship between differentiation of self and internet addiction.
منابع و مأخذ:
آذرپیکان، جابر. سامانی، سیامک. (1392). بررسی ساختار عاملی و کفایت روانسنجی پرسشنامهی سبک پردازش هویت. مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، سال سوم، شماره 12، صص91-79.
آقاجانی حسین آبادی، محمد حسن. (1381). هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه سبک های هویت برای دانشجویان (دوره کارشناسی) دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم. تهران.
اسکیان، پرستو. چنگیزی، فرهاد. (1387). بررسی رابطه بین تمایز یافتگی و سبکهای هویت در دانشجویان دانشگاه تهران. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، 24-21 . ا
سکیان، پرستو. (1384). بررسی تاثیر سایکودرام بر افزایش تمایزیافتگی خود از خانوادهی اصلی دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقهی 5 تهران. پایان نامهی ارشد مشاوره دانشگاه تربیت معلم. تهران
برک، لورا، ای. (1385 ). روانشناسی رشد. جلد دوم (ترجمه سید محمدی، یحیی). ارسباران. تهران.
6. شارف، ریچارد. اس. (1386). نظریههای روان درمانی و مشاوره. ترجمه فیروزبخت، مهرداد. انتشارات رسا. تهران.
صارمی، احمد. امیدوار، علی اکبر. (1381). توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقیاسهای سنجش اختلال «اعتیاد به اینترنت». مشهد.
گلدنبرگ، ایرنه. گلدنبرگ، هربرت. (1382). خانواده درمانی. ترجمه، حین شاهی برواتی، حمیدرضا، نقش بندی، سیامک. وارجمند، الهام. انتشارات روان. تهران.
محسن زاده، فرشاد. شهرآرای، مهرناز. گودرزی، محمود. (1388). بررسی ارتباط تمایز یافتگی خود با سبکهای هویت.مجله تازهها و پژوهشهای مشاوره، دوره 8، شماره 32، 89-73.
10. نامخدایی، ایرج (1385). بررسی و مقایسه خصوصیات شخصیتی کاربران اینترنت با غیر کاربران اینترنت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.کرج.
11. نجفلویی، فاطمه. (1385). نقش تمایزیافتگی در روابط زناشویی. اندیشه های نوین تربیتی. 2(3و4)، 37-27.
نیا آذری، مرتضی. (1386). بررسی رابطه خودباوری و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ورامین.
Adams, G. R., Munro, B., Doherty-Poirer, M., Munro, G., Peterson, A., & Edwards, J. (2001). Diffuse-avoidance, normative, and informational identity styles: Using identity theory to predict malad-justment.Identity: An International Journal of Theory and Research, 1, 307–
Akers-Woody, M. (2003). Understanding the attiudes toward marriage of never married female young adult children of divorce Bowen theory. A psy. Clinical Dissertation presented to the faculty of the California school of professional psychology at Alliant international university san diego .
An, S. (2000). A study on the addictive sage of the internet. Masters thesis: yon sei university.
Bartle-Haring, Suzanne. Karen H.Rosen, Sandra M. Stith (2001). Emotional Reactivity and Psychological Distress. Ohio State University, SAGE Publications.P130
Berzonsky, M.D. (1989). identity style addescent research, 4. 268-282 .
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. (2000). Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 15, 81–98
Berzonsky, M. D., & Sullivan. C. (1992). Social-cognitive aspects of identity style, need for cognition,experiential openness, and introspection.Journal of Adolescent Research, 7, 140–155.
Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. New York: Aronson.Cahoon, D. D., & Crosby, C. C. (1972). A learning of approach to chronic drug use: source of reinforcement. Behavior Therapy,Vol. 3, pp. 64-70.
Cao.f.su.l. (2007) Internet addiction among chinese adolescenets; prevalence and psychological features.departement of psychiatry.thr second xiangy a hospital.china accepted for publicatio0n 26 september.Human Communication Reserch (3) 409-410.
Chung, H., & Gale, J. (2006). Comparing self – differentiation and psychological well–being between Korean and European American students. Contemporary Family Therapy, 28, 367-381.
Dollinger, S. J., & Dollinger, S. M. C. (1997). Individuality and identity exploration: Anautophotographic study. Journal of Research in Personality, 31, 337–354
Elieson,m.v;&Rubin,L.J.(2001). Differentiation of self and major depressive disorders: A test of Bowen theory among clinical, traditional, and internet groups. Family therapy, 29, 125-142
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: W. W. Norton
Friedman,E. (1991). Bowwen theory and therapy.In A.S. Gurman &D.P. Kniskern(Eds),Handbook of family therapy (Vol). New York: Brunner/Mazel.
Green filed, V. (1999) virtual addiction help for whom. kland. new. harbinyer publicutions, nic .
Johnson, Gal. (2005). Non verbal communication and Self_ Differentiation. Family Journal,16(4),140-153
Lee, W. (1997). Medical term dictionary, academy book: seoul.
Lewis, H. (1984). Ego evelopment, self differentiation, and family. Cohesion in the iransition to marriage phase. Abissertion presented to the faculty of the graduate of school of arts and sciences university of denever.
Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego identity status.Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551–558.
Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp. 159–187). New York: Wiley.
Marcia, J. E. (1993). The relational roots of identity. In J. Kroger (Ed.), Discussions on ego identity (pp.101–120). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Murray. TL, Daniels. M. (2006). Differentiation of self, perceived stress and symptom severity among patients with fibromyalgia syndrome. Families, Systems & Health, 24: 147-59 .
Orman M. (2003) what to do if you are or fear that you may become addicted to the net
Papero, D.V.(1990). Bowen family system thory.Boston:Allyn &Bacon.
Papko, O. (2004). Differentiation and test anxiety in adolescents, University of Haifa. 320. Journal of Adolescents, Vol. 27, 645-662.
Peleg-Popke, ora (2004) differention and test anxiety in adolescents, university of Haifa
Skowron, E. A & Friedlander, M.L. (1998). The Differentiation of Self-Inventory: Development and Initial Validation. Journal of Counseling Psychology, 45,235-249.
Skowron, E. A. & Dendy, A.K. (2004). Differentiation of self and attachment in adulthood. Contemporary family therapy. 26(3). 337-35y.
Song, I. (2003). Internet gratification, depressions, self-Efficacy, and internet addiction. MA. Dissertation, USA, Michigan state universitu, 5-35.
Thompson, A.R. (2003). Counselling Techniques, Improving Relationship with others, ourselves, our families, and our environment. New York: Brunner-Routledge press.P129
Vander AaN, overbeek G, Engels RCME (2009) Daily and Compulsive Internt use and well-being in Adolescence , Adiathesis stress model beased on big five Persandlutily traits. Jouknal of youth and Adolesconce 38: 765-760
Whaby, E. Pelg–Poka, Ora. Halaby, Einaya. (2006). The relationship of maternal separationanxiety & differentiation of self to children s separation Anxiety & Adjustment to kindergarten: in Druze families.
Young, K.S. (1999). internal addiction sysptorns, evolution and treatment, in L vande greek V.jackson (eds). innovations in clinical pactice , A source bood , 19–17–9
Young , KS.(1996). Internet Addiction:The Emergency of New Clinical Disorder. Cyber psychologyand behavior [online],Vol. 1, No.3, pp:237-244