نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه بین تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دبیرستانهای غیر دولتی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
مژگان جمشیدی
1
(کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزا د اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران)
سیروس سروقد
2
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه روانشناسی، مرودشت، ایران)
کلید واژه: سبکهای هویت, تمایز یافتگی خود, اعتیاد به اینترنت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه بین تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دبیرستانهای غیردولتی شیراز بود. از جامعه مورد نظر 336 دانشآموز (174 دختر، 162 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی، تمایز یافتگی خود اسکاورون و فریدلند و اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی، معنی دار و بین سبک هویت سردرگم- اجتنابی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت، معنی دار وجود دارد. بین ابعاد تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری یافت نشد. بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با تمایز یافتگی خود رابطه منفی معنی دار به دست آمد. سبکهای هویت نقش واسطه ای بین ابعاد تمایز یافتگی خود و اعتیاد به اینترنت ایفا میکند.
The main purpose of this research was investigate the mediatory role of the identify styles in relationship between differentiation of self and internet addiction in non-government high school students. The sample of this study was 336 students (174 females, 162 males) who were selected through multi-stage cluster sampling and completed Berzonski identify styles, Skoworn& Friedlander differentiation of self and Young internet addiction questionnaires. The result showed that: there were negative and significant relation between informational and normative identifies styles with internet addiction, there was positive and significant relation between confused/avoidance identity style and internet addiction. There was significant relation between differentiation of self-component and internet addiction .Informational and normative identify styles had a negative relation with differentiation of self. Identify styles had a mediating role in relationship between differentiation of self and internet addiction.