ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمهدی اکبرزاده 1 , کامران محمدخانی 2 , نادرقلی قورچیان 3 , اختر جمالی 4
1 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: کاهش فرسودگی شغلی, فرسودگی شغلی کارکنان, سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
مقدمه: نیروی انسانی گرانبهاترین منبع سازمان برای شکوفاسازی استعدادها و دستیابی مستمر به عملکرد عالی محسوب می شود. سازمانهای موجود در عصر حاضر، شاهد تغییرات در ماهیت کار و محیط کاری بوده اند. این تغییرات منجر به ایجاد محیط های کاری شده اند که نامطمئن و غیرقابل پیشبینی هستند. روندهای جدید کوچک سازی و ساختاردهی مجدد سازمانها، تاثیر منفی بر روحیه کارکنان گذاشته است و بسیاری از کارکنان احساس عدم اطمینان می کنند. لذا شناسایی و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی برای موفقیت سازمان ضروری و اجتناب ناپذیر است. روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی ؛ برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش در بخش کمی توصیفی-پیمایشی و در بخش کیفی آمیخته(کمی – کیفی) بود. در این طرح پژوهشگر ابتدا ازلحاظ کیفی موضوع پژوهش را با شرکتکنندگان محدود بررسی کرده و سپس بر مبنای یافتههای کیفی نسبت به ساخت ابزار مورد نظر اقدام مینماید. تعداد یافته ها: در این تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی، که در آن عوامل: ساختاری (بارعاملی 43/0)، رفتاری (بارعاملی 62/0)، محیطی (بارعاملی 38/0)، بودند، شاخصهای کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی تعیین گردید. از بین 54 گویه، با توجه به اینکه کلیه بارهای عاملی بالای 6/0 بود لذا هیچ یک از عوامل حذف نشد هرسه مولفه بالا، تحت عنوان عوامل مدل کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی مورد پذیرش قرار گرفت و مدل در حالت «خیلی مطلوب» تائید شد نتیجه گیری: باتوجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت فرسودگی شغلی می تواند باعث افت کیفیت ارائه خدمات گردد، عاملی برای دست کشیدن از یک شغل، غیبت و یا روحیه پایین باشد و با اختلال هایی هم چون خستگی بدنی، بی خوابی، روی آوردن به الکل و مواد و مشکلات خانوادگی و زناشویی ارتباط داشته باشد
In this study, the researcher seeks to provide a model to reduce burnout in employees of the central organization. The Central Organization of the Islamic Azad University, as one of the main pillars of the country's higher education system, should pay special attention to its staff as the most important element of the organization. Therefore, in this study, the researcher seeks to provide a model to reduce burnout in employees of the central organization. The number of subjects in this study included 325 (male and female) employees of the central organization. The total alpha coefficient of the staff burnout questionnaire is 0.89, which indicates that the tool used had good reliability. Using the factor analysis model, in which the factors: structural (factor load 0.43), behavioral (factor load 62) (0), environmental (factor load 0.38), were indicators of reducing burnout of employees of the central organization were determined. Out of 54 items, due to the fact that all factor loads were above 0.6, so none of the factors were removed, all three of the above components were accepted as factors in reducing the burnout of employees of the central organization and the model is in a "very favorable" state. It was confirmed. Then, after examining the current and desired situation and measuring the distance between them, the researcher provided appropriate mechanisms to reduce burnout of employees of the central organization. Finally, the researcher examined the appropriate fit of the model.