نیمرخ روانشناختی مادران کودکان عقبمانده ذهنی و عادی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
1 - گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: نارسایی شناختی, نارسایی هیجانی, نیمرخ روانشناختی, اجتناب تجربی,
چکیده مقاله :
تولد کودک عقبمانده ذهنی به عنوان یک بحران، میتواند به شکل عمیق بر ارتباطها و کنشهای خانواده اثر بگذارد و خانوادههایی میتوانند با بحرانها بهخوبی سازگار شوند که روابط باز، مؤثر و دائمی داشته و در نقشهایشان انعطافپذیر باشند. این مطالعه با هدف نیمرخ روانشناختی مادران کودکان عقبمانده ذهنی و عادی شهر یاسوج انجام شد. این مطالعه از نوع مقایسهای میباشد. جامعه آماری، مادران کودکان عقبمانده ذهنی و مادران کودکان عادی مدارس شهر یاسوج بودند، ۱۴۰ نفر شامل؛ ۷۰ نفر مادران کودکان عقبمانده ذهنی و ۷۰ نفر مادران کودکان عادی پس از کسب رضایت آگاهانه در مطالعه شرکت نمودند، نمونهگیری به روش آسان و با مراجعه به دبستان کودکان استثنایی و یک دبستان کودکان عادی که بهتصادف از مدارس دولتی یاسوج انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه پذیرش و عمل، مقیاس نارسایی شناختی و مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. از دانش آموزان مورد مطالعه را 89 نفر(64 ٪) پسران و 51 نفر(36 ٪) دختران بودند. یافتهها نشان داد نمرات مادران دارای کودک عقبمانده در متغیرهای نارسایی شناختی نارسایی هیجانی، ابعاد آنها و اجتناب تجربی از مادران دارای کودک عادی بالاتر است(01/0≥P). نتایج مطالعه نشان داد که بین مادران کودکان عقبمانده ذهنی و مادران کودکان عادی از لحاظ نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی و اجتناب تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد. ﻣﺎدران ﻛﻮدﻛﺎن عقبمانده ذﻫﻨﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔـﺮوه دیگر از شیوههای ﻣﻨﻔﻲ و ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر رواﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﻴﺸﺘﺮی اﺳﺘﻔﺎده میکنند. اﻳـﻦ ﻣـﺎدران ﺑـﺎ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺑـﺮدن شیوههای ﻣﻨﻔﻲ و ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪ، فشار روانی را در ﺧﻮد اﻓﺰاﻳﺶ میدهند.
The purpose of this study was to investigate the effect of touch on depression in children. To this end, 20 girls and 20 boys aged 12-7 years were selected using cluster sampling from 20 centers under support of well-fare organization of Kerman. The research method is quasi-experimental (pre-test and post-test). After selecting the subjects ,Children's Depression Scale-Parent Questionnaire (CDS-P) by Lang and Tisher (1987) was employed and Children whose marks were over 175 were selected.Then,touch intervention (patting, punching, kissing, embracing, tickling and grooming) on children was done by teachers Daily for 60 minutes. After ten weeks touch intervention, CDS-P was administered again.The results of t test are shown that touch intervention was effective (p= 001) in decreasing the depression among children and in all of the subscale of CDS-P except Miscellaneous P Items. Moreover: repeated measure ANOVA revealed that the interaction effect between touch and care duration in decreasing of depression was found significant.According to the results, it is recommended to use the touch technique to treat and reduce depression in children.
ابوالقاسمی،عباس،کیامرثی،آذر (2008).بررسی رابطه بین فراشناخت ونارسایی شناختی درسالمندان ،مجله تازه های علوم شناختی، ،سال ۱۱ ،شماره۱،ص۸-۱۵
بشارت،محمدعلی؛گنجی،پویش (2012). نقش تعدیل کننده ی سبکهای دلبستگی دررابطه بین ناگویی هیجانی ورضایت زناشویی. مجله اصول بهداشت روانی،سال ۱۴،شماره ۴،ص ۳۳۵-۳۲۴
شکوهی یکتا، نیره زمانی، (1391). کاربرد آموزش برنامه حل مسا له بین فردی در کاهش رفتارهای مشکل ساز. مجله روش ها و مدل های روان شناختی، 8، 55-71.
بیرامی، منصور، اکبری، ابراهیم، قاسم پور، عبدالله، عظیمی، زینب (2011). ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ اﺿﻄﺮاﺑﯽ فرانگرانی و مولفه ﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﻬﻨﺠﺎر، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، ﺷﻤﺎره ﻫﺸﺘم ، سال دوم
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛عباسی، مسلم.(2015). نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی پیمانی و اجتناب شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. جمله روشها و مدلهای روانشناختی شماره بیستم، سال ششم، تابسان 94.
حکیم جوادی، منصور؛ مظاهری، محمد علی؛ لواسانی، مسعود؛ بابا ربیع، مهدیه. (2007). مقایسه رابطه ناتوانی هیجانی و استرس و دلبستگی در زوج های دارای فرزند معلول ذهنی. خانواده پژوهی، سال سوم، شماره ۱۲، ص ۸۲۵-۸۱۱.
شاهقلیان، مهناز؛ آزاد فلاح، پرویز و فتحی آشتیانی، علی(2011). مقایسه مؤلفههای فراشناخت ونارسایی شناختی بر اساس اعاد شخصیت، مجله روشها و مدلهای روانشناختی، سال ششم، شماره بیستم،130-126.
محرابی،حسین ( 2007 ). مقایسه سلامت روان والدین کودکان عادی واستثنایی درشهرگناباد پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
ملکپور،مختار ( 1996 ). بهداشت خانواده کودکان عقب مانده ذهنی،شیراز: انتشارات جهاد دانشگاهی.
نریمانی،محمد، آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضاورجبی، سوران(2007). مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی باسلامت روانی مادران کودکان عادی فصل نامه اصول بهداشت روانی، (۳۴-۳۳-۱۵-۹ ): ص ۲۴
- Abasi E, Fti L, Molodi R, Zarabi H. Psychometric properties of Persian Version of Acceptance and Action Questionnaire –II. 2013; 2(2): 65-80.
- Ahmadi Kh, Khodadadi Gh.R, Enisi J, Abdolmohamadi E. Problems disable child families. J Mil Med. 2014; 13(1): 49-52. (In Persian)
- Austin,M.p.,Mitchell,p.,Goodwin,G.M. (2001). Cognitive deficits in depression: possible implications for functional neuropathology. Br J psaychiatry, 178, 200-206.
- Bagby, RM., Parker, JD., Taylor, GJ. (1994). The twenty-item Toronto alexithymia scale: I item selection and cross-validation of the factor structure. J Psychosom Res, 38, 1, 23-32.
- Besharat MA. Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto alexithymia scale with a sample of Iranian students. Psychol Rep 2011; 101: 209-20.
- Bermond, B., Vorst, H. C. M., & Moormann, P .P. (2006). Cognitive neuropsychol- ogy of alexithymia: Implications for personality typology.Cognitive Neuropsychiatry, 11, 332–360.
- Besharat, MA. Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto alexithymia scale with a sample of Iranian students. Psychol Rep 2007; 101: 209-20.
- Boulanger, JL., Hayes, SC., Pistorello, J. (2010). Experiential avoidance as a functional contextual concept.In: Kring AM, Sloan DM, editors. Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnosticapproach to etiology and treatment. New York: Guilford Press, 107-36.
- Broadbent, D.E., Cooper, p.J., fitzgerald, P.F., &Parkes, K.R. (1982). the cognitive Failures questionnaire(CFQ) and is correlates. British Journal of clinical psychology, 21, 1, 1 -16.
- Bryan H, Robert M, et al. (2003) Mental Retardation. In: Sadock BI, Sadock VA. Kaplan & Sadock, Comprehensive Textbook of Psychiatry. Philadelphia: Williams & Wilkins; 2003.PP.1161-93.
- Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K, M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T.,& Zettle, R., D. (2011). Preliminary Psychometric Properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A Revised Measure OF Psychological Inflexibility and Experiential Avoidance. Behavior Therapy.
- Eifert, GH., Forsyth, JP., Arch, J., Espejo, E., Keller, M., Langer, D. (2009). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: Three case studies exemplifying a unified treatment protocol. Cognitive and Behavioral Practice, 16, 4, 368-385.
- Farahbakhs, K. (2005). Comparing effectiveness of rational-emotive-behavior marital counseling, reality marital counseling and combination of them on marital conflicts.[PhD Thesis]. Tehran: School of Education and Psychology, The University of AllamehTabatabaee.
- Farber, B.(1975). Family adaptation to severely mentally retarded children. In M. J. Begab, & S. A. Richardson (Eds.), the mentally retarded child and society: a social science perspective (pp. 247–266). Baltimore: University Park Press.
- Feldner, M.T., Zvolensky, M.J., Eifert, G.H., &Spira, A.P. (2003). Emotional avoidance: an experimental test of individual differences and response suppression using biological challenge. Behavior Research and Therapy, 41, 403-411.
- Harris,S.L (1995). Family of the developmental disabeld:A guide to behavioral internation, Book:pergram on new york
- Hayes, SC., Wilson, KG., Gifford, EV.,Follette, VM., Strosahl, K. (1996). Experimental avoidance andbehavioral disorders: a functional dimensional approach to diagnosis and treatment. J Consult ClinPsychol, 64, 6, 1152-68.
- Herring, S.; Gray J.; Taffe, K.; Sweeney, D.; Eifeld, S.(2006). Behavior and emotional problems in toddlers with pervasive developmental disorders and developmental delay: associations with parental mental health and family functioning, JIDR 12(50):874–882.
- Hornby, G.(1994). Effects of children with disabilities on fathers: a review and analysis of the literature, IJDDE 41(3):171–84.
- Jenaabadi H. The Study and Comparison of Stress Levels and Coping Strategies in Parents of Exceptional (Mentally Retarded, Blind and Deaf) and Normal Children in Zahedan. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015; 114: 197-202.
- J.P. Burch.(1995). Alexithymia and Dissociation Doctoral thesis University of Oregon in Partial fulfillment of the requireme nts. Curtis AJ. Health psychology. Read more: http://www.ukessays.co.uk/essays/psychology/tower-of-hanoi.php#ixzz3imYYsvdI
- Kashdan, T.B., Morina, N., &Priebe, S. (2009). Post-traumatic stress disorder, social anxiety disorder, and depression in survivors of the Kosovo War: Experiential avoidance as a contributor to distress and quality of life. Journal of Anxiety Disorders, 23, 185-196.
- Kathryn, D., Timmerman, L. (2003). Accomplishing romantic relationship. In: Greene JO, Burleson BR. (editors). Handbook of communication and social interaction skills Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 685-90.
- Lippert, T., & Prager, K. J. (2001). Daily experiences of intimacy: A study of couples. Personal Rela- tionships, 8, 283–298.
- Parker, D. A., Taylor, G., & Bagby, R. M. (2001). The relationship between emotional intelligence and alexithymia. Pers Individ Differ, (30) 107- 115.
- Pelchat, D.; Bisson, J.;Ricard, N.; Perreault, M.(1999). Longitudinal effects of an early family intervention programme on the adaptation of parents of children with a disability, IJNS 36(6):465-477.
- Sanderson, CA., Evans, SM. (2001). Seeing one’s partner through intimacy-colored glasses: An examination of the process underlying the intimacy goals-relationship satisfaction link.PersSocPsychol Bull, 27, 463-73.
- Seif, S., Bahari, F. (2005). Normalization and Standardization of Relation-specific irrational Beliefs. Tehran: School of Education and Psychology, Alzahra University.
- Taghizadeh H, Asadi R. Comparative ana- lysis of quality of life in mothers of children with mental disability and mothers of normal children. MEJDS. 2017; 4(8): 66- 74.
- Taylor, G. J., & Bagby, M. (2000). An Overview of the Alexithymia Construct. In: Bar-On R, Parker JD. (Editors). The Handbook of Emotional Intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass., 263-76
- Taylor, G. K., Bagby, R. M., & Parker, J. D. A. (1997). Disorders of affect regulation: alexithymia in medical and psychiatric illness. New York: Cambridge University Press.
- Wachs, K., Cordova, JV. (2007). Mindful relating: Exploring mindfulness and emotion repertoires in intimate relationships. J Mar FamTher, 33, 464-81.
- Waldinger, RJ., Schulz, MS., Hauer, ST., Allen, JP. (2004). Reading others’ emotions: The role of intuitive judgments in predicting marital satisfaction, quality, and stability. J FamPsychol, 18, 58-71.
- Wallace, J. C. (2004). Confirmatory Factor Analysis of The Cognitive Failures Questionnaire: Evidence for Dimensionality and Construct Validity. Personality and Individual Differences, (37), 307–324.
- Wallace, J.C, Popp, E., Mondore, S. (2006). safty climate as a mediator between foundation climate and occupational accidents: A group – level investigation. J Applpsychol, 91, 3, 681-8.
- Wenzlaff, R.M., & Wegner, D.M. (2000). Thought Suppression. Annual Review of Psychology, 51, 59-91.
- Whisman, M.A. (1999). Marital dissatisfaction and psychiatric disorders.Journal ofAbnormal Psychology, 108, 701- 706.
_||_