تعیین عوامل اصلی موفقیت کنسرسیومهای صادراتی بخش خصوصی در صنایع ایران با استفاده از روش تئوری زمینهای و منطق فازی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیپریسا شاه نظری شاهرضائی 1 , فاطمه شمشیری 2 , محمد فلاح 3 , حامد کاظمی پور 4
1 - گروه مهندسی صنایع-واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی-تهران-ایران
2 - دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کنسرسیوم های صادراتی, شرکت های کوچک و متوسط, تئوری زمینه ای, کد گذاری کیفی,
چکیده مقاله :
تشکیل و تقویت کنسرسیومهای صادراتی امری ضروری است و برای رسیدن به آن باید به عوامل اصلی موفقیت این کنسرسیوم ها و رفتار این عوامل در طول زمان در قالب یک سیستم کل توجه ویژه نمود. بر اساس شیوه جمع آوری و تحلیل داده ها، تحقیق حاضر رویکرد و استراتژی کیفی دارد و جزء پارادایم انتقادگرایانه است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است. در بخش میدانی، در فاز کیفی از مصاحبه های ساختاری، اکتشافی، مشارکتی و به منظور شیوه های تحلیل داده ها از تکنیک های تئوری زمینه ای و جلسات هم اندیشی بهره گرفته شده است. یافته ها حاکی از آن است که «ویژگی های اعضای کنسرسیوم» کلیدی ترین و تأثیرگذارترین عامل شناسایی شده می باشد. همچنین «برنامه عملیاتی صادرات»، «عوامل فراملی» و «ویژگی های محصول» به ترتیب دارای بیشترین شاخص محوریت هستند. این تحقیق به توسعه ادبیات در حوزه عوامل اصلی موفقیت کنسرسیوم های صادراتی و مراحل ایجاد آن می پردازد و بینشی عمیق در رابطه با کنسرسیومهای صادراتی ارائه می دهد.
The formation and strengthening of export consortia is essential, and to achieve it, special attention should be paid to the critical success factors of these consortia and the behavior of these factors over time in the form of a whole system. Based on the method of data collection and analysis, the current research has a qualitative approach and strategy and is part of the critical paradigm. Also, the field research is used to collect data and information. In the qualitative phase of field part, structured, exploratory, collaborative interviews were used, and for data analysis, grounded theory techniques and brainstorming sessions were applied. The findings indicate that "characteristics of consortium members" is the most key and influential factor identified. Meanwhile, "export operational plan", "transnational factors" and "product features" respectively have the highest index of focus. This research develops literature on the critical success factors of export consortia and the stages of their creation and can provide in-depth insights into export consortia.