اثر شوکهای حاملهای انرژی بر محصولات کشاورزی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیفاطمه مجتهدی 1 , طاهره رنجبر ملکشاه 2
1 - دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران.
2 - دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران.
کلید واژه: محصولات کشاورزی, مدل خودرگرسیون برداری (VAR), شوکهای حامل-های انرژی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت متغیرهای مهم اقتصادی، بررسی رابطه این متغیرها و همکنش آنها بر یکدیگر یکی از اولویتهای پژوهشی و مطالعاتی اقتصاددانان و سیاستگذاران اقتصاد است. مواد و روش ها: در این مطالعه با استفاده از روش خودرگرسیون برداری (VAR) که در آن تمام متغیرها به صورت درونزا است و بر هیچ تئوری خاص اقتصادی تاکید نمیکند به بررسی رابطه بین متغیرهای اقتصادی همچون شاخص قیمت بنزین، گازوئیل، نان، برنج و نرخ ارز پرداخته شده است. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی توابع واکنش و تجزیه واریانس، متغیرهای مورد نظر تحت تاثیر شوکهای وارده بر حاملهای انرژی (بنزین- گازوئیل) قرار میگیرند و از آنجایی که این کالاها از کالاهای ضروری و اساسی مصرفی جامعه هستند و نیز بخشی از گازوئیل و بنزین مورد نیاز جامعه از راه واردات تامین میشود، قیمتهای وارداتی تحت تاثیر نرخ ارز قرار میگیرند. بحث و نتیجه گیری: بر همین اساس پیشنهاد میشود جهت کاهش واردات فراوردههای نفتی، افزایش عرضه فراوردههای نفتی از راه ساخت پالایشگاههای جدید، ظرفیت تولیدی ایجاد شود تا از این راه مقدار اثر شوکهای وارده بر فرآوردههای نفتی کاهش یابد و در پی آن نوسانات قیمت کالاهای مصرفی نیز کاهش یابد.
Introduction: Given the importance of important economic variables, examining the relationship between these variables and their interaction with each other is one of the research priorities of economists and economic policy makers. Methods: In this study, using the vector auto regression method (VAR) in which all variables are endogenous and do not emphasize any specific economic theory, we examine the relationship between economic variables such as gasoline, diesel, bread, rice and exchange rate. Findings: According to the results obtained from the study of Response functions and Variance Decomposition, the variables are affected by gasoline and diesel and since these goods are essential and basic goods consumed by society and also part of diesel And the gasoline needed by the society is supplied through imports and because the import prices are affected by the exchange rate. Conclusion: It is proposed to reduce the import of petroleum products, increase the supply of petroleum products through the construction of new refineries, production capacity to reduce the impact of shocks on petroleum products and consequently reduce price fluctuations in consumer goods.
_||_