بررسی عوامل مؤثر بر گزینش فرآوردههای مصرفی زیره سبز در شهر مشهد
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
مهسا بهرامی نسب
1
(اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران)
آرش دوراندیش
2
(دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، انشگاه فردوسی مشهد، ایران)
غزاله سالاری
3
(اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران)
کلید واژه: مشهد, لاجیت چندگانه, مصرف گیاهان دارویی, زیره سبز,
چکیده مقاله :
گیاه دارویی زیره سبز به اشکال مختلف از جمله میوه گیاه، پودر زیره، اسانس، عرق و روغن برای مصارف دارویی، خوراکی و زیبایی قابل استفاده میباشد. در این تحقیق به منظور تعیین عواملی که بر گزینش فرآوردههای مصرفی گیاه دارویی زیره در شهر مشهد اثرگذارند، از اطلاعات حاصل از جمعآوری 270 پرسشنامه در سال 1397 و بکارگیری الگوی لاجیت چندگانه استفاده شد. بر طبق یافتهها مشخص شد که متغیرهای تحصیلات، اشتغال، درآمد، بیماری، تجربه مصرف، آگاهی از قیمت و خواص زیره، ترجیح مصرف داروهای گیاهی نسبت به شیمیایی، بستهبندی و قیمت، بر گزینش نوع فرآوردههای مختلف زیره تأثیرگذارند. لذا پیشنهاد میشود که عملیات بازاریابی مربوط به فرآوردههای زیره، بر اساس ترجیحات مصرف و ویژگیهای مصرفکنندگان هر بازار، انجام شود. ضمناً با افزایش آگاهی افراد و ارائهی خدمات مشاورهای از طریق مراکز و پزشکان طب سنتی و همچنین گسترش استفاده از منابع اطلاعاتی در زمینهی گیاهان دارویی بالاخص زیره، به ترویج مصرف و افزایش کاربرد آنها در جامعه اقدام نمود. همچنین با بهبود کیفیت بستهبندی، موجب افزایش تمایل افراد، جهت مصرف فرآوردههای گیاهان دارویی گردید.
In this research, we used the data collected by collecting the questionnaire in 2018 and using the multinomial logit model, to investigate the factors that influence on the Priority of selection of cumin products' consumption in Mashhad. Results showed that the variables of education, employment, income, illness, consumption experience, knowledge of the price and properties of Medicinal Plants, the preferences of them, packaging and Prices affect the selection of different cumin's products. Therefore, it is suggested that marketing for cumin products be based on the preferences and characteristics of the consumers in each market. It also promote consumption and increase medicinal plants' use in the community by increasing individuals' awareness, providing counseling services through centers, traditional medicine physicians, and also the expansion of the use of information resources in the field of medicinal plants, especially cumin. Also, by improving the quality of packaging, it increased the willingness of people to use medicinal plants' products.
[ DOI: 10.1186/s13002-017-0204-5]
[ISBN: 9780199268016]
[DOI: 10.22067/jead2.v1391i6.26758]
_||_