استراتژی بازریابی منطقه ای مبتنی بر هوش فرهنگی درمیان بازرگانان و مدیران استان های فارس، هرمزگان،بوشهر، اصفهان و تهران
محمد رضا دژکام
1
(
گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم ، قشم ، هرمزگان ، ایران
)
سراج الدین محبی
2
(
گروه مدیریت .دانشگاه آزاد اسلامی.شیراز.ایران
)
حسن بیابانی
3
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی - دانشگاه هرمزگان،بندرعباس ، هرمزگان ، ایران
)
کلید واژه: هوش فرهنگی, استراتژی بازاریابی, بازاریابی منطقه ای,
چکیده مقاله :
بازارها در کشورهای مختلف تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرند. یکی از مهمترین این عوامل فرهنگ است. پیشرفت یک بازاریابی بینالمللی موفق در گرو درک و شناخت کامل تفاوتهایی است که در کشورهای مختلف جهان و فرهنگهای مختلف آنها وجود دارد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه استراتژی بازریابی منطقه ای مبتنی بر هوش فرهنگی می باشد.در حقیقت ما با توجه به آن چیزی که در عرصه بازرگانی بین الملل وجود دارد به بررسی و جمع بندی استراتژیهایی از جنس بازاریابی و بازرگانی بین الملل پرداختیم که با فرهنگ و هوش فرهنگی عجین است و قابلیت بهبود شرایط بازرگانی را در بحرانیترین شرایط اقتصادی داراست. در این مطالعه توصیفی تحلیلی 120 نفر از بازرگانان و مدیران استان های؛ هرمزگان، فارس، بوشهر، اصفهان و تهران پس از کسب رضایت نامه آگاهانه وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودساخته استراتژی های بازاریابی بین الملل مبتنی بر هوش فرهنگی، می باشد. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک شامل؛ سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، ارتباط با کشورهای خارج از ایران، تعداد سفرهای خارج از ایران، آگاهی از بازرگانی بین الملل، می باشد. پرسشنامه هوش فرهنگی دارای 68 سوال و 4 بعد؛ روانشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمون های آماری استنباطی در سطح معنی داری P<0.05 بدست آمد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استراتژی بازاریابی بین الملل مبتنی بر هوش فرهنگی مدیران بر بعد فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری تأثیری مثبت و معناداری دارد. نتیجه مطالعه حاضر حاکی از دستیابی به استراتژیهای بازاریابی بین الملل مبتنی بر هوش فرهنگیست.
چکیده انگلیسی :
Markets in different countries are affected by different factors. One of the most important factors is culture. The progress of a successful international marketing depends on the full understanding and recognition of the differences that exist in different countries of the world and their different cultures. Therefore, the purpose of this study is the regional marketing strategy based on cultural intelligence. In fact, according to what exists in the field of international trade, we investigated and summarized strategies of marketing and international trade that are related to culture. And the cultural intelligence is unique and has the ability to improve business conditions in the most critical economic conditions. In this descriptive and analytical study, 120 businessmen and managers of the provinces; Hormozgan, Fars, Bushehr, Isfahan and Tehran were included in the study after obtaining informed consent. The data collection tool in this study includes two demographic information questionnaires and a self-made questionnaire of international marketing strategies based on cultural intelligence. Demographic information questionnaire including; Age, gender, degree, relationship with countries outside Iran, number of trips outside Iran, knowledge of international business. Cultural intelligence questionnaire has 68 questions and 4 dimensions; It is psychological, cognitive, motivational and behavioral. Data analysis using spss software version 21 and descriptive statistics and inferential statistical tests were obtained at a significance level of P<0.05. The results of the present study showed that the international marketing strategy based on managers' cultural intelligence has a positive and significant effect on metacognitive, cognitive, motivational and behavioral dimensions. The result of the present study indicates the achievement of international marketing strategies based on cultural intelligence.