تصویر شایستگی های مدیران جهادی در تحقق نظم نوین جهانی
محورهای موضوعی : مدیریت جهادی
1 - گروه آینده پژوهی دین و دین داری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،قم ، ایران
کلید واژه: "تصویر پردازی", "شایستگی" , "مدیرجهادی", "نظم نوین جهانی",
چکیده مقاله :
موفقیت بیش از پیش انقلاب اسلامی ایران در صدور انقلاب و تاثیر گزاری در نظم نوین جهانی، حصول اطمینان از وجود مدیران جهادی اثر بخش(مطلوب) در سیستم مدیریت کشور است. آینده پژوهی علم مطالعه نظام مند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب است. تصویرپردازی یکی از روش های آینده پژوهی است که تلاشی خلاقانه برای تجسم، شناخت، و ساخت هدفمند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب با تکیه بر واقعیات بیرونی می باشد. هدف این پژوهش، کشف تصویر کلیدی ترین شایستگیهای مورد نیاز مدیران جهادی میباشد از روش گراندد تئوری برای انجام تحقیق بهرهگیری شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد که پس از رسیدن به اشباع نظری، با انجام مصاحبه با سی نفر از افراد واجد شرایط، دادههای لازم گردآوری و تحلیل شد. مجموعه دادههای جمع آوری شده پس از طی فرایند مقایسهی مستمر دادهها و کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، در قالب 345 کد اولیه، 21 مفهوم، 9 مقوله و 4طبقه، » تصویر شایستگی های مدیران جهادی « سازماندهی شدند. این تصویر مجموعه ویژگیهای شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارتها و شایستگیهای مدیر جهادی اثربخش را که میکوشد با نگرش جهانی در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند تبیین می نماید.
The success of the Islamic Revolution of Iran in issuing the revolution and making an impact in the new world order is to ensure the presence of effective jihadi managers in the country's management system. Futuristic science is the systematic study of possible, probable, and desirable futures. Imaging is one of the methods of future research, which is a creative effort to visualize, recognize, and purposefully build possible, probable, and desirable futures based on external realities. The purpose of this research is to discover the image of the most key competencies needed by Jihadi managers. The grounded theory method was used to conduct the research. Semi-structured interviews were used to collect data, and after reaching theoretical saturation, necessary data were collected and analyzed by conducting interviews with thirty qualified people. The collected data sets were organized in the form of 345 primary codes, 21 concepts, 9 categories and 4 classes, after the process of continuous comparison of data and open, central and selective coding, "image of Jihadi managers' competencies". This image explains the set of personality, attitude, behavior, skills and competences who tries to operate with a global attitude in the system of the Islamic Republic of Iran.
منابع: 1. قرآن کریم
2. ادیب حاج باقری، محسن (1385). "روش تحقیق گراند تئوری: راه و روش نظریه¬پردازی در علوم انسانی و بهداشتی". تهران: بشری.
3. استراوس، ای. و کوربین، جی. (1390). "مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه¬ای". ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نی.
4. حاجی کریمی، عباسعلی، رضائیان، علی،هادی¬زاده مقدم، اکرم، بنیادی نائینی، علی (1390). "بررسی تاثیر شایستگیهای هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگیهای مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران". اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول پیاپی 9: 254-223.
5. حصیری، اسد (1387). "ارتقای روحیه¬ی کارکنان سازمانهای دولتی بوشهر". پایان¬نامه کارشناسی ارشد. چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
6. رحیم¬نیا، فریبرز؛ هوشیار، وجیهه (1391). "واکاوی ابعاد و مولفه¬های مدل شایستگی¬های مدیران سیستم بانکی (یک مورد کیفی)". مدیریت فردا، دوره11: 138-117.
7. ریزانه ، جلال؛ باقریان، رضا. (1401). بررسی مدل برندسازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی. دو فصلنامه علمی- ترویجی جامعه مهدوی، 3(5)، صص 9-33. 4DOI:10.22081/JM.2022.63329.1052
8. ریزانه ، جلال (1400)." برندسازی شخصی مدیران جهادی در دولت مردمی (بررسی مفاهیم و معرفی شایستگی ها). تهران، حکمت و عرفان، ص 145.
9. زاهدی، شمس السادات و شیخ ، ابراهیم (1389). "الگوی قابلیت¬های راهبردی مدیران مبانی دولتی". مجله مطالعات راهبردی سال اول شماره1. صص 139-95.
10. فرهادی نژاد محسن ، لکزیان محمد، کفاشپور آذر، منصوریان یزدان(1393).« مدیریت دولتی اثربخش در سازمانهای ایرانی؛ نظریه پردازی داده بنیاد»، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی،زمستان، صفحه 55-70
11. قربانی اورنجی، سمیه (1389). " مقایسه¬ی ارزش¬ها و شایستگیهای مدیران دولتی و خصوصی بر اساس پیمایش MVP در ایران". پایان¬نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
12. محمودی راد، غلامحسین، (1388). "تبیین فرایند شایستگی¬های مدیریتی در پرستاری". رساله دکتری چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
13. ناصحی¬فر، وحید و الماسی فرد، محمدرسول (1388). "جایگاه معنویت کاری در جامعه سازمانی امروز". فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شماره¬های 3و4.
14. مدریک، لاری (2006). "مدیریت کوروش بزرگ". ترجمه محمد ابراهیم محجوب. تهران:فرا.
15. Albanese, R. (1989). “Competency based Managemet Education”. Journal of Management Development, 8(2): 66-76.
16. Barber, C.s. (2000). “Current And Future Managerial Competency Requirements for Manufacturing, Assembly, and /or Material Processing Function”. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Southern California.
17. Bowman, J.S. :West, J.P. & Beck, M.A. (2010). “Achieving Competencies in Public Service: the Professional Edge”. Edition. 2nd Ed. New York, M.E. sharpe.
18. Carmeli, A. & Tishler, A. (2006). “The Relative Importance of the Top Management Team’s Managerial Skills”. International Journal of Manpower, Vol. 27, No. 1: 9-36.
19. Cochran, G.R. (2009). "Ohio State University Extension Competency Study: Developing a Competency Model for a 21st Century Extension Organization Unpublished Doctoral Dissertation". Ohio State University, Columbus, OH.
20. Creswell, J.W. (2012). "Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research" (4 Ed.). Boston, Pearson Education, Inc.
21. Dubois, David D. & Rothwell J. (2000). "The Competency Toolkit" (vol. 10. f2) Amherst, MA: Human Resource. Development Press.
22. Dubrin, A.J. (2011). "Essentials of Management" (9th Ed.). South-Western College Pub.
23. Dulewicz, V. (1989)."Assessment centres as the route to competence".Personnel Management, 21(11), 5659.
24. Ekaterini, G. (2011). “A Qualitative Approach to Middle Managers' Competences”. Management Research Review, Vol. 34 Iss: 5, 553-575.
25. Kirton, G. and Healy, G. (2009). “Using Competency-based Assessment Centers to Select Judges -Implications for Equality and Diversity”. Human Resource Management Journal, 19(3): 302-318.
26. Goffman, E., & Idea, M. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life (pp. 1-77). Garden City, NY: Anchor.
27. Gorbatov, S., Khapova, S. N., & Lysova, E. I. (2018). Personal branding: interdisciplinary systematic review and research agenda. Front. Psychol.Available at 9: 2238. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02238.
28. Johnson, k. (2017). The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand. International Journal Education and Social Science, 4 (1), pp. 21-27.
29. Jones, M. & Alony, I. (2011). “Guiding the Use of Grounded Theory in Doctoral Studies- an Example from the Australian Film Industry”. International Journal of Doctoral Studies, 6 (N/A): 95-114.
30. Lofton, R.S. (2010). "The Roles and Leadership Competencies of Nontraditional and Traditional Superintendents: Learning from Experience". Unpublished Doctoral Dissertation, Columbia University.
31. Mbokasi, B.; Visser, D. & Fourie, L. (2004). “Management Perceptions of Competencies Essential for Middle Managers”. Journal of Industrial Psychology, 30 (1): 1-9.
32. Mintzberg, H. (2009)." Managing. San Francisco". Berrett Koehler Publishers, Inc.
33. Mirabile, R. J. (1997). "Everything you wanted to know about competency modeling ".Training and Development, 51(8), 73-77.
34. Op de Beeck, S. & Hondeghem, A. (2010/a). "Competency Management in the Public Sector: Three Dimensions of Integration". IRSPM Conference. Berne, Switzerland, 7-9 April.
35. Op de Beeck, S. & Hondeghem, A. (2010/b)." Managing Competencies in Government: State of the Art Practices and Issues at Stake for the Future". Confidential Report. Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).
36. Parker, B. & Myrick, F. (2011). “The Grounded Theory Method: Deconstruction and Reconstruction in a Human Patient Simulation Context”. International Journal of Qualitative Methods, 10(1): 73-85.
37. Rao, M.K. & Palo, T.S. (2011). “Development and Preferences for Managerial Competency Needs”. Eighth AIMS International Conference on Management, January 1-4.
38. Khedher, M. (2014). Personal branding phenomenon. International journal of information, business and management, 6 (2), pp. 1- 29.
39. Khedher, M. (2015a). An inspiring resource for developing personal branding phenomena. Marketing Review, 15 (1), pp. 117-131.
40. Lair, D. J., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self: The rhetoric and ethics of personal branding. Management Communication Quarterly, 18 (3), pp. 307- 343.
41. Luca, F. A., Ioan, C. A., & Sasu, C. (2015). The importance of the professional personal brand. The doctors’ personal brand. Procedia economics and finance, 20, pp. 350-357.
42. Rangarajan, D., Gelb, B. D., & Vandaveer, A. (2017). Strategic personal branding—and how it pays off. Business Horizons, 60 (5), pp. 657-666.
43. Sanghi, S. (2007). "The Handbook of Competency Mapping: Understanding, Designing and Implementing Competency Models in Organizations". Sage Publications. London.
44. Sayed Javadin, S.R.; Amin, F., Tehrani, M. & Ramezani, A. (2010). “Studying the Relationship between Managerial Skills and Efficiency of Bank Branches”. World Applied Sciences Journal, 11 (2): 170-177.
45. Sydänmaanlakka, P. (2003). "Intelligent Leadership and Leadership Competencies. Developing a Leadership Framework for Intelligent Organizations". Doctoral Dissertation. Helsinki University of Technology. Department of Industrial Management. Laboratory of Work Psychology and Leadership. Monikko. Espoo.
46. Thomson, M. (2006). Human brands: Investigating antecedents to consumers’ strong attachments to celebrities. Journal of marketing, 70 (3), pp. 104-119.
47. Ward, C., & Yates, D. (2013). Personal branding and e-professionalism. Journal of Service Science (JSS), 6 (1), pp. 101-104.
48. Wang. L. & Wang, H. (2006). "Developing Competency Model for Middle Managers in Medium Sized Manufacturing Sector". Non-Published Study. School of Economics and management Beijing Jiao Tong University, P.R. China.