بررسی عوامل اثرگذار بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی در دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : آموزشفاطمه صغری مومنیان شهمیری 1 , سیده عصمت رسولی 2 , لادن سلیمی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری ، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحدساری، دانشگاه ازاد اسلامی ، ساری ، ایران
کلید واژه: راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی, کارشناسان فرهنگی, پرورش و تربیت معلم , دانشگاه فرهنگیان.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی بررسی عوامل اثرگذار بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی در دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. عوامل مؤثر بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی از دیدگاه کارشناسان فرهنگی دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. جامعه آماری تمامی کارشناسان فرهنگی پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، حدود 126 نفر میباشند. که تعداد ۷4 نفر در فرایند پاسخگویی به پرسشنامه شرکت نمودند. دادهها با استفاده از پیش فرض های آزمون های پارامتریک مانند حجم نمونه، نرمال بودن تک متغیره و چندمتغیره، عدم همخطی چندگانه و خطی بودن رابطه متغیرها با آزمون های مناسب بررسی شد. در سطح استنباطی، همبستگی زوجی متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و نرمافزا spss26 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون بهمنظور سنجش رابطه زوجی یا دوبهدوی متغیرها نشان داد رابطه معنیداری بین تمامی متغیرها یعنی شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و راهبردها با متغیر وابسته پیامدها مشاهده شد و همچنین مطابق یافتههای پژوهش ،تمامی متغیرهای پژوهش ازنظر پاسخگویان میانگینی نسبتاً زیاد داشتند که نشان از موافقت نسبی پاسخگویان با تمامی متغیرها بود. دامنه میانگین متغیرها از حداقل 16/4 برای مؤلفه نحوه جذب دانشجو معلم تا حداکثر 57/4 برای متغیر راهبردها به دست آمد.
This research was conducted with the aim of investigating the influencing factors on the strategies of the comprehensive cultural-educational system in Farhangian University. Factors affecting the strategies of the comprehensive cultural-educational system were identified and categorized from the point of view of cultural experts of the university. The statistical population of all the cultural experts of the campuses and centers of Farhangian University across the country is about 126 people. 74 people participated in the process of answering the questionnaire. The data were checked using the presuppositions of parametric tests such as sample size, univariate and multivariate normality, multiple non-collinearity and linearity of the relationship of the variables with appropriate tests. At the inferential level, pairwise correlation of variables was analyzed with Pearson correlation test and spss26 software. The results of the Pearson correlation test in order to measure the paired or pairwise relationship of the variables showed a significant relationship between all the variables, i.e. causal conditions, background conditions, intervening conditions and strategies with the dependent variable of the results, and also according to the findings of the research, all the variables of the research had relatively high averages according to the respondents. which showed the relative agreement of the respondents with all the variables. The average range of variables was obtained from a minimum of 4.16 for the component of how to attract student teachers to a maximum of 4.57 for the strategies variable.
- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (۱۳۹۰)، وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
- اخوان، محمدمهدی؛ اخوان، حدیثه؛ بیات، سمیرا؛ عصان بیآبی، سمیرا (1403)، نقش معلمان در ارتقای تربیت فرهنگی دانش آموزان مقطع ابتدایی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی. فصلنامه پژوهشنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی. سال پنجم، شماره ۶۰، بهار ۱۴۰۳، 7-1.
- برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در چشمانداز 1404 (1395)، وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
- بشارتنیا، عاطفه؛ طوسیمعتمد، حسین (1399)، بررسی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه غیرانتفاعی حکیم نظامی قوچان. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری،سال دوم، شماره 5، 56-29.
- پورکریمی, مجتبی, مهنی, امید, روشندل اربطانی, طاهر. (1402). بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان: پژوهشی پدیدارشناسانه. نامه آموزش عالی. 16 (61) . 99-120.
- تیمورنیا، مهین؛ امامجمعه، سیدمحمدرضا (1401)، طراحی و اعتباربخشی الگوی فعالیت¬های فوق¬برنامه رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 13، شماره 25، بهار و تابستان 1401، 244-215.
- توسلی، الهام؛ تقیپور، فائزه (1395)، شناسایی عوامل فرهنگی مؤثر در جهت بهبود فعالیت¬های فرهنگی مدرسه عالی شهید مطهری (دانشگاه شهید مطهری واحد تهران) از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی. دوره ،2، شماره ،3، پاییز 1395، 25-35.
- بختیاری، ابوالفضل؛ احمدی،جمشید (1398)، تربیت معلم مطالعه موردی در چهارده کشور. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- بهروزی، محمد (1395)، بررسی فعالیت نهادهای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلمان (مطالعه موردی: مرکز آموزش عالی شهید مطهری فارس). نشریه پویش در آموزش علوم انسانی : تابستان ،1395 دوره اول - شماره 3، 31 تا 49.
- حاجیزاده اناری، حسن (1401)، مدل مفهومی دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامه مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، دوره 5، شماره 3، پائیز1401.
- حجازی، اسد (1400)، آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دوران کرونا و پسا کرونا؛ فرصتها و تهدیدها ، مطالعه موردی. دو فصلنامه علمی – ترویجی راهبردهای نوین تربیتمعلمان، سال هفتم، شماره ،12.
- حسینی، سید بتول؛ صادقی، علیرضا؛ خسروی بابادی، علیاکبر؛ دوایی، مهدی(1402)، سنتز پژوهی مؤلفههای برنامه درسی فوقبرنامه. انجمن جامعهشناسی آموزشوپرورش ایران، دوره ۹، شماره ۱، بهار و تابستان 1402، 32-23.
- حسینی لرگانی، سید مریم ؛ یادگارزاده، غلامرضا (1399)، مروری بر مدلهای گوناگون طراحی و تدوین برنامه درسی دانشگاهی در آموزش عالی: ارائه مدل پیشنهادی برای آموزش عالی ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال ۱۱، شماره ،۲۲ پاییز و زمستان ۱۳۹۹، ۸۸ – ۴۹.
- خادم لو، فاطمه (1396)، نظریههای فرهنگی. تهران. انتشارات ساکو.
- خدیوی، اسدالله؛ سید کلان، سید محمد؛ حسنپور، توفیق؛ احمدی، حسن؛ تره باری، حافظ (1397)، بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی پردیسهای استان اردبیل). نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي، سال يازدهم ـ شماره 42 ـ تابستان 1397، 185-161.
- دانشگاه فرهنگیان (1394)، دست نامهی راهنمای اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان (گزیده قوانین، مقررات،آئیننامهها و مصوبات). تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
-روزبهانی، محمدرضا (1401)، از تربیت معلم تا دانشگاه فرهنگیان. تهران. انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- صادقی، علیرضا؛ حسینی، سیده بتول؛ خسروی بابادی، علیاکبر؛ دوایی، مهدی (1401)، مروری بر مقالات برنامه درسی فوقبرنامه در دانشگاه فرهنگیان، مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، سال پنجم، شماره 52، مهر 1401، 164 – 178.
- کریمیان، حسین؛ صفاییاصل، محسن (۱۴۰۰)، ارزیابی میزان اثربخشی برنامههای فرهنگی-تربیتی دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در تربیتمعلم، 8(4)، 61-84.
- گویا، زهرا؛ غلامآزاد، سهیلا (1398)، دانشگاه فرهنگیان: صدسال تربیت رسمی معلم در ایران، آری! تداوم دارالمعلمین مرکزی، خیر!، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 138.
- محمدی، محمود (1399)، مدلهای تاریخی تربیت معلم دوره ابتدایی در ایران. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم، دوره 3، شماره2، زمستان 1399، 87-112.
- محمدی، محمود (۱۴۰2)، مدلهای تاریخی تربیت معلم دوره ابتدایی در ایران (از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان).تهران. انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- وبگاه ویکی فقه. https://fa.wikifeqh.ir
- وجدانی، فاطمه (1400)، اخلاق حرفهای در تربیت. قم، انتشارات سبحان.
- یوسفیفر، شهرام؛ محمدی، امین (1402)، اسناد تاریخی تربیت¬معلم در ایران(جلد اول، اسناد تاریخی دارالمعلمین). تهران، انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- Bodine R. Romijn , Pauline L. Slot, Paul P.M. Leseman ( 2021), nterculturality and T ality and Teacher E eacher Education. A Study fr ducation. A Study from Pre-service Teachers’ Perspective, Teaching and Teacher Education, , Vol. 98.
- Hinojosa Pareja, E., & López López, M (2018), Interculturality and Teacher Education. A Study from Preservice Teachers’ Perspective. Australian Journal of Teacher Education, Vo 43(3), pp.74-92.
- Ileritürk , Duygu (2023), Evaluation of extracurricular activities in education according to pre-school teacher candidates’ views, Social Sciences & Humanities, Open 8 (2023) 100524.
- Gorbunova, Natalia V. Kalimullin , Aydar M(2017) ,Simulation of the Process of Training the Future Primary School Teachers for Organizing Extracurricular Activities, Elementary Education Online, 2017; 16(4):1860-1872.