ارائه الگوی دانشگاه هوشمند برای توسعه یک سیستم دانش بنیان: رویکردی آمیخته (مورد مطالعه : مراکز و موسسات دانش بنیان شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه حمیدی فر 1 , بهارک شیرزاد 2 , خلود عباسیان راد 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - هیات علمی
3 - دانشگاه تهران مرکز آزاد اسلامی
کلید واژه: رویکرد آمیخته, الگوی دانشگاه هوشمند, توسعه, سیستم دانش بنیان,
چکیده مقاله :
این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی اجرا، یک پژوهش پیمایشی محسوب می شود همچنین بر اساس طرح پژوهش و نحوه گردآوری داده ها، پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات روش های مطالعه اسنادی و میدانی بکار گرفته شده است.جامعه آماری این پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان دانشگاه هوشمند است که در این پژوهش تعداد 10 نفر به روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند وگلوله برفی انتخاب شدند و با استفاده از روش دلفی ديدگاههای آنها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است؛ سپس در مرحله اعتباربخشی الگو با روش نمونه گیری هدفمند نظرات تعداد 120 نفر از اساتید دانشگاهها در تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفته است. دراین تحقیق ابتدا با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی گسترده ادبیات موضوع پرداخته شده که نتیجه آن تهیه چارچوب اولیه از مولفه¬ها و شاخص¬های دانشگاه هوشمند بر توسعه سیستم دانش بنیان است. سپس با استفاده از این چارچوب اولیه و اخذ نظرات خبرگان با رویکرد تکنیک دلفی ، مؤلفه¬ها و شاخص¬های دانشگاه هوشمند بر توسعه سیستم دانش بنیان شناسایی و اولویت بند شده است. در ادامه تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و آزمونهای آماری به اعتبار سنجی الگو پرداخته شد. براساس نتایج تحقیق، ابعاد الگوی دانشگاه هوشمند در توسعه سیستم دانش بنیان شامل 8 بعد: ابعاد مدیریتی، ابعاد راهبردی، ابعاد نظارتی، ابعاد سازمانی، ابعاد انسانی، ابعاد محیطی، ابعاد زیر ساختی، ابعاد حکمرانی است.
This research is considered a Applied Research in terms of purpose and a survey research in terms of implementation strategy.it is also based on the research plan and how the data is collected, the present research is of the descriptive type used to collect information on documentary and field study methods.The statistical community of this study includes experts and experts from the intelligent University in which 10 people were selected by the non probable sampling method of the targeted type and snowball and their views were extracted and refined using the Delphic method then in the validation phase of the model with the targeted sampling method the opinions of 120 university professors in the analysis Statistics have been used. The study first examined the literature of the subject using a library method, resulting in the preparation of a preliminary framework of the components and indicators of the intelligent University on the development of the knowledge-based system. Then, using this initial framework and obtaining the opinions of experts with the approach of Delphi technique, the components and indicators of the Smart University on the development of the knowledge-based system have been identified and prioritized. The study continued with the validation of the model using confirmation factor analysis and statistical tests. According to the research results, the dimensions of the intelligent university model in the development of the knowledge-based system include 8 dimensions: management dimensions, strategic dimensions, regulatory dimensions, organizational dimensions, human dimensions, environmental dimensions, infrastructure dimensions, governance dimensions.
احمدی جشوقانی؛ عبداله ,اسماعیلیان؛ غلامرضا.(1394). ارزیابی اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود تدوین استراتژی شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان با استفاده از مدل Anp مورد مطالعه شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
احمدی؛ فریدون. (1394).طراحی و تبیین ابعاد سازمان اداره کنندهی ضربات روحی در بخش دولتی، مدیریت سازمان های دولتی سال سوم بهار 1394 شماره 2 (پیاپی 10)
اصطبار؛ عطا، (1398)رابطه ابعاد سازمان یا دگیرنده با توانمدسازی روان شناختی نیروی انسانی در بنگاههای کوچک و متوسط صنعت چوب، مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، پیاپی 2 (زمستان1398(
بندریان؛ رضا .(1400). پلتفرم های چندوجهی بستری برای نوآوری مشترک شرکت های استقرار یافته بزرگ و استارت آپ های فناورانه در حوزه بالادستی صنعت نفت به منظور تسریع و ارتقای نرخ نوآوری،نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز » دوره 1400، شماره 194 (دی 1400)
بندریان؛ رضا، قضاتلو؛ احمد، بندریان؛ مهدی. (1391). مروری بر مدل های مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمان های پژوهش و فناوری. توسعه تکنولوژی صنعتی، 10(19)، 59-72. SID. https://sid.ir/paper/484441/fa (بورجرمن ،2009.
تواضعی فر؛ اسما، شیهکی تاش؛ مهیم، کشاورز؛ سهیلا. (1398). شناسایی پیشران های مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسب وکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری، 9(3 (پیاپی 28) )، 61-72
. تورانی، سوگند ، زنگنه بایگی، مهدی ، صالحی، مسعود ، چوبان قلعه جوق، بهرام. (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین ابعاد محتوایی و ابعاد ساختاری در ساختار سازمانی بیمارستان خاتم زاهدان. تحقیقات نظام سلامت. ۱۳۹۴; ۱۱ (۱) :۲۱-۲۹
راغ، محمد ؛ نظرپوری، دکتر امیر هوشنگ ؛ موسوی، دکتر سید نجم الدین.(1399). شناسایی عوامل حیاتی اثرگذار بر تشکیل سرمایه رهبری در محیط های دانشگاهی: کاربرد دیمتل فازی ، پژوهش های مدیریت عمومی تابستان 1399 - شماره 48
رونقی، محمدحسین ، فیضی، کامران (1400). ارزیابی آمادگی دانشگاه هوشمند تحت فناوری های تحول آفرین، دوره 13، شماره 25، شهریور 1400، صفحه 59-79 10.22080
. 2021.19188.3260 زارع رواسان؛ احد، ربیعی ساوجی؛ سوگل .(2014). شناسایی و دسته بندی عوامل حیاتی موفقیت پروژههای پیادهسازی سامان های هوش کسب وکار در ایران،محل انتشار: فصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، دوره: 2، شماره: 7سال انتشار: 1393
الفت؛ لعیا ، شهریاری نیا ، آرش. (1393). مدل سازی ساختاری تفسیریِ عوامل مؤثر بر انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک،مدیریت تولید و عملیات سال پنجم پاییز و زمستان 1393 شماره 9
فریدون، آزاده، (1380) نظارت و کنترل در سازمان، پیام بهارستان ایر 1380 شماره 4
قاسم زاده؛ ابوالفضل، همتی؛ محمد علی. (1394). نقش دانش آفرینی و ابعاد آن بر مهارت مدیریتی مدیران دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، مجله تصویر سلامت، سال ششم شماره 3 (پاییز 1394)
کیخا، احمد.(1400).تحلیل مضمون مولفه های بودجه ریزی عملکردمحور در دانشگاه، فصلنامه مدیریت دولتی، پیاپی 48 ص 706
گلیجانی مقدم، سپیده، محمدخانی، کامران، قورچیان، نادرقلی، و محمدداوودی، امیرحسین. (1399). تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(1 )، 103-117
Abdulmouti, H.; Skaf, Z.; Alblooshi, S. Smart Green Campus: The Campus of Tomorrow. In Proceedings of the Advances in Science and Engineering Technology International Conferences (ASET), IEEE, Dubai, United Arab Emirates, 21–24 February 2022; pp. 1–8.
Alrashed, S. Key Performance Indicators for Smart Campus and Microgrid. Sustain. Cities Soc. 2020, 60, 102264
Arias Sánchez, Francisco J.; Jiménez Builes, Jovani; y Ovalle C., Demetrio A. (2008). Construcción de cursos virtuales adaptativos con énfasis en aprendizaje personalizado activo. Revista Avances En Sistemas e Informática, 5, 221– 230. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1331/133114993 001.pdf
Cárdenas Cordero, Nancy Marcela; Guevara Vizcaíno, Claudio Fernando; Moscoso Bernal, Santiago Arturo; y Álvarez Lozano, María Isabel (2023). Metodologías activas y las TIC en los entornos de aprendizaje. Revista Conrado, 19(91)397– 405. Disponible en: https://scholar.google.es/citations?view_op=vi ew_citation&hl=es&user=EnQSFKMAAAAJ &citation_for_view=EnQSFKMAAAAJ:D03i K_w7-QYC
Debauche, O.; Abdelouahid, R.A.; Mahmoudi, S.; Moussaoui, Y.; Marzak, A.; Manneback, P. RevoCampus: A Distributed Open Source and Low-cost Smart Campus. In Proceedings of the 3rd International Conference on Advanced Communication Technologies and Networking (CommNet), Marrakesh, Morocco, 4–6 September 2020; pp. 1–10.
Dewar Rico-Bautista, César D. Guerrero, César A. Collazos, Gina Maestre-Gongora, María Camila Sánchez-Velásquez, Yurley Medina-Cárdenas, Jose Swaminathan،(2021) Smart university: Key factors for the adoption of internet of things and big data، March 2021RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao 2021(41):63-79، DOI:10.17013/risti.41.63-79، LicenseCC BY-NC-ND 4.0
Dong, Z.Y.; Zhang, Y.; Yip, C.; Swift, S.; Beswick, K. Smart campus: Definition, Framework, Technologies, and Services. IETJ IET Smart Cities 2020, 2, 1–12.
Galeano-Barrera, Claudia Jazmín; Bellón-Monsalve, Daniela; Zabala-Vargas, Sergio Andrés; Romero-Riaño, Efrén; y Duro-Novoa, Viviana (2018). Identificación de los pilares que direccionan a una institución universitaria hacia un smart-campus. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 127–145. Disponible en: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018 .8511
García Martínez, Verónica; Fabila Echauri, Angelica; y Herrera Jiménez, Oscar Antonio. (2012). Hacia la trasmutación de sistemas de gestión del conocimiento más inteligentes para los cursos en línea. Perspectivas Docentes 48, 57– 64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codi go=6349214
Han, J., Han, J., & Brass, D. J. (2014). Human capital diversity in the creation of social capital for team creativity. Journal of Organizational Behavior, 35(1), 54.
Javed,H.;Muqeet,H.A.;Shehzad,M.;Jamil,M.;Khan,A.A.;Guerrero,J.M.OptimalEnergyManagementofaCampusMicrogrid Considering Financial and Economic Analysis with Demand Response Strategies. Energies 2021, 14, 8501. [CrossRef]
Kuzior, A.; Sira, M. A Bibliometric Analysis of Blockchain Technology Research Using VOSviewer. Sustainability 2022, 14, 8206.
Martínez-Bello, N.; Cruz-Prieto, M.J.; Güemes-Castorena, D.; Mendoza-Domínguez, A. A Methodology for Designing Smart Urban Living Labs from the University for the Cities of the Future. Sensors 2021, 21, 6712.
Moscoso, Santiago; Marrero, Adriana; y Alvarez, Pedro. (2022). El Surgimiento del concepto de calidad en Educación Superior y su aplicación en Ecuador. Discusión Teórica y Descripción Histórica del proceso en la Evaluación de IES ecuatorianas. Revista de Investigación Gestión I+D, 7(2), 171–206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codi go=8594452
Parra, Jorge; Guerrero, Cesar; y Rico Dewar. (2017). IOT: Una aproximación desde ciudad inteligente a universidad inteligente. Revista Ingenio UFPSO, 13, 9–20. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ingenio/ article/view/2128/2068
Passailaigue, Roberto; Marquéz, Fidel; Ortega, Carlos; y Febles, Ailyn. (2017). Bases de una estrategia de gestión del conocimiento para la universidad inteligente de clase mundial. Revista Espacios, 38(50). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a17v38n50/a17v38n50p07.pdf
Pozo, Enrique; Tandazo, Tangya; Bonilla, Ana Calderón, David; Álvarez, Pedro; y Pulla, Cristina. (2023). Hacia una Educación Transformadora: La Búsqueda de la Calidad. Disponible en: https://doi.org/10.55204/pmea.69
Rico, Dewar; Maestre, Gina; Guerrero, Cesar; Medina, Yurley; Areniz, Yesenia; Sanchez, María Camila; y Barrientos, Edwin. (2021). Smart university: Key factors for the adoption of internet of things and big data. RISTI -Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 2021(41), 63–79. Disponible en: https://doi.org/10.17013/risti.41.63-79
Senny Luckyardi, Ratih Hurriyati, D. Disman, Puspo Dewi Dirgantari،(2022) A Systematic Review of the IoT in Smart University: Model and Contribution، Indonesian Journal of Science and Technology, Vol 7, No 3 (2022)
Sutjarittham, T. Modelling and Optimisation of Resource Usage in an IoT Enabled Smart Campus. Ph.D. Thesis, UNSW, Sydney, Australia, 2021.
Zapata, Miguel. (2018). La universidad inteligente. La transición de los LMS a los Sistemas Inteligentes de Aprendizaje en Educación
Zhang, Y.; Yip, C.; Lu, E.; Dong, Z.Y. A Systematic Review on Technologies and Applications in Smart Campus: A HumanCentered Case Study. IEEE Access 2022, 10, 6134–16149.