تأثیر خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه1 تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیغزاله مهنا 1 , یلدا دلگشایی 2 , بهارک شیرزاد 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تحقیقات آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد یار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزش، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: خلاقیت, مهارت مدیران, پیشبرد اهداف آموزشی, آموزشوپرورش.,
چکیده مقاله :
مهارت و خلاقیت مدیران آموزشی بهعنوان یکی از ارکان اساسی دستگاه آموزشوپرورش، نقش تعیینکنندهای در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش ایفا میکنند. به همین سبب مهارت و خلاقیت مدیران باید ارزشیابی شوند تا میزان هم سویی آنها با اهداف آموزشی مشخص شود. بررسی تأثیر خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران است. بر این اساس پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و بر مبنای روش، یک پژوهش توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 514 نفر از مدیران مدارس دوره اول متوسطه پسرانه منطقه 1 شهرتهران بود. جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بهطوریکه 220 نفر بهعنوان نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت پرس لاین به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزارپژوهش پرسشنامه خلاقیت تورنس (1963)، مهارتهای مدیران کاتز (2000) و پرسشنامه محقق ساخته پیشبرد اهداف آموزشی بود. روایی ابزار ابتدا به روش روایی محتوایی مورد تائید اساتید گروه مدیریت آموزشی قرار گرفت، سپس با استفاده از میانگین واریانس استخراجشده یا AVE روایی سؤالات تائید شد.جهت تائید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و پایایی تمامی سؤالات بالاتر از 7/0 گزارش و مورد تائید قرار گرفت. جهت تحلیل فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل(lisrel8.8) استفادهشده است.بر اساس نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها مشخص شد خلاقیت (t=11.50, P- value=0.001) و مهارت (t=5.60, P-value=0.001) مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران تأثیر دارد و خلاقیت مدیران، مجموعاً 63 درصد از تغییرات پیشبرداهداف آموزشی را پیشبینی میکند و مهارت مدیران، مجموعاً 49 درصد از تغییرات پیشبرد اهداف آموزشی را پیشبینی میکند.خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران تأثیر دارد.