شناسایی مؤلفه های تعلق خاطر دانشجویان به دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفاطمه غریبی 1 , فرحناز مشایخ 2 , علیرضا قاسمی زاد 3 , پری مشایخ 4 , امین باقری کراچی 5
1 - ۱دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - ۲* استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - ۳ دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
4 - ۴ استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
5 - ۵ دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه: تعلق خاطر, دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش شناسایی مولفه های مهم و اساسی تعلق خاطر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ایران بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی به شیوه تحلیل مضمون با روش آتراید استرلینگ است. برای دستیابی به اطلاعات و توصیفی اجمالی از تجارب و ادراک متخصصان، خبرگان و مجریان از مصاحبه های نیمه ساختارمند استفاده شده است. دراین پژوهش از راهبرد سه سویه سازی به طور جامع و دقیق بهره گیری شد و به منظور انجام مصاحبه نیمه ساختارمند گلوله برفی استفاده گردید و نمونه گیری با روش نمونه گیری هدفمند نظری استمرار گرفت. درهمین راستا با تعداد ۳۷ نفر دانشجویان دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲، در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مصاحبه انجام شد. اعتباریابی این پژوهش به عنوان یک پارادایم کیفی برپایه چهارمعیار: قابلیت اعتبار (باورپذیری)، بی طرفی (تأییدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) درنظرگرفته شد.
یافته ها: براساس یافته های پژوهش، برای تعلق خاطر، ۵ مضمون فراگیر (تحول گستری، تعامل گستری، حمایت گستری، محدودیت زدایی و توسعه گستری)، تعداد ۱۶ مضمون سازماندهنده تحت عناوین (حس خودکارآمدی، حس استقلال، بهزیستی روانی، حس ارزشمندی، ارتباط دانشجویی، ارتباط با جامعه علمی، تعامل بین فرهنگی، پشتیبانی، خلاقیت در جذب، کیفیت خدمات، تسهیل گری، دسترسی به دانشگاه، مقبولیت اساتید، اشتغالزایی، مهارت آموزی، شکوفایی استعدادها) و تعداد ۱۴۵ مضمون پایه شناسایی گردید.
نتیجه گیری: با انجام این پژوهش مشخص شد که تعلق همه مولفه های یک انگیزه اساسی انسانی را دارد، به این معنا که تعلق از اشکال دیگر انگیزه ناشی نمی شود، بلکه به تنهایی به عنوان یک سازه انگیزشی است.
Purpose: The main purpose of this research was to identify the important and essential components of belonging to the students at Islamic Azad University of Iran.
Method: The method of the current research is qualitative in the form of thematic analysis with Atride Stirling method. Semi-structured interviews have been used to obtain information and a brief description of the experiences and perceptions of specialists, experts and executives. In this regard, with the number of 37 students at Azad University in 2023, in the bachelor's, master's and doctoral degrees who were in different fields. Validation of this research was considered as a qualitative paradigm based on four criteria: credibility (credibility), impartiality (verifiability), reliability (compatibility), and applicability (transferability).
Results: Based on the findings of the research, for belonging, there are 5 overarching themes (evolving transformation, expanding interaction, expanding support, delimiting and expanding development), 16 organizing themes under the headings (sense of self-efficacy, sense of independence, psychological well-being, sense of worth , student communication, communication with the scientific community, intercultural interaction, support, creativity in recruiting, quality of services, facilitation, access to the university, acceptability of professors, job creation, skill training, flourishing of talents) and 145 basic themes were identified.
Conclusion: By conducting this research, it was found that belonging has all the components of basic human motivation, in the sense that belonging does not come from other forms of motivation, but it is alone as a motivational structure.
انتظاری، یعقوب. (1401). ارائه الگویی برای تأمین مالی دانشگاه¬های دولتی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.17(2).36-1.
ترابیان، انسیه.، رحمانی، جعفر.، فضل الهی قمشیی، سیف اله، منتظرعطایی، محبوبه. (۱۴۰۲). طراحی مدل تعلق خاطر کاری معلمان مدارس ابتدایی با رویکرد آمیخته. فصلنامه آموزش و پرورش متعالی، ۳(۱). ۱۲-۱.
خسروینژاد، شهرزاد، عصاره، علیرضا، الهامپور. حسین. (1390). بررسی موانع بین المللی سازی برنامه-های درسی دانشگاه¬های آزاد منطقه 6 استان خوزستان از دیدگاه اعضای هیأت علمی این دانشگاه. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 4(2): 31-59.
رضایی زینب، بردبار مریم، زارع زردینی فاطمه. (۱۴۰۱). رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه، نشریه رویش روان شناسی، ۱۱ (۹) :۵۶-۴۵.
روشن، احمد رضا. (1385). بررسی استقلال مالی دانشگاه ها. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گزارش طرح تحقیقاتی.
کمالی، فاطمه. جوکار، بهرام. حسین چاری، مسعود. خرمایی، فرهاد. فولاد چنگ، فاطمه. (1402). تعلق خاطر به دانشگاه به منزله تعیین گرهویت: تحلیل کیفی نظام معنایی دانشجویان دانشگاه شیراز. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 15 (1): 46-64.
نفیسی، غلامحسین. حسن طائی، حمید رضا. آراسته، نادر قلی.، قورچیان. (1400). شناسایی و رتبهبندی روشهای تامین مالی موثر بر عملکرد مالی دانشگاهها. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 15 (3): ۲۵۵-۱۹۹.
Au, A., Caltabiano, N. J., & Vaksman, O. (2023). The impact of sense of belonging, resilience, time management skills and academic performance on psychological well-being among university students. Cogent Education, 10(1), 2215594.
Ahmadi, S., Hassani, M., & Ahmadi, F. (2020). Student-and school-level factors related to school belongingness among high school students. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 741-752.
Allen, K. A., Kern, M. L., Rozek, C. S., McInerney, D. M., & Slavich, G. M. (2021). Belonging: A review of conceptual issues, an integrative framework, and directions for future research. Australian Journal of Psychology, 73(1), 87-102.
Arslan, G. (2021). School belonging, well-being, and mental health among adolescents: Exploring the role of loneliness. Australian Journal of Psychology, 73(1).
Anderson-Butcher, D., & Conroy, D. (2002). Factorial and criterion validity of scores of a measure of belonging in youth development programs. Educational and Psychological Measurement. 62(5), 857–876.
Bekhradnia، B. and N. Bailey (2008). Demand forHigher Education ti 2029، London، UK: Higher Education Policy Instiute.
Brewer, D. J., Gates, S. M. andGoldman, C. A. (2002); Pursuit of Prestige: Strategy and Competitionin U.S. In Higher Education; New Brunswick, USA.
Erina, J., & Erins, I. (2015). Assessment of Higher Education Financing Models in the CEE Countries, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 177: 186-189.
Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education. 75(3), 203–220.
Finn.) 1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research. 59(2), 117–142.
Hausmann, L. R., Ye, F., Schofield, J. W., & Woods, R. L. (2009). Sense of belonging and persistence in White and African American first-year students. Research in Higher Education, 50(7), 649–669.
Hoffman, M., J. Richmond, J. Marrow, and K. Salomone. (2002). “Investigating ‘Sense of Belonging’ in First Year College Students.” Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice 4 (3): 227–256.
Gillen-O’Neel, C. 2019. “Sense of Belonging and Student Engagement: A Daily Study of First-and Continuing-Generation College Students.” In Research in Higher Education, 62: 1–27.
Pesonen, H. (2016). Teachers’ role in implementing support, Doctoral dissertation, University of Helsinki. University of Helsinki.
Pittman, L. D., & Richmond, A. (2008). University belonging, friendship quality, and psychological adjustment during the transition to college. The Journal of Experimental Education. 76(4), 343–362.
Kelly, A. F., & Mulrooney, H. M. (2019). Student perceptions of belonging at university: a qualitative perspective. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 14(1): 25-43.
Oscar, G. A. Ignacio, F. G. Miguel, A. C. L. & Albo, R. G. (2014). La Responsibility Social en las Universidad’s Espanola’s. Alcala University.
Sánchez, B., Colón, Y., & Esparza, P. (2005). The role of sense of school belonging and gender in the academic adjustment of Latino adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 619–628.
Strayhorn, T. L. (2019). College students’ sense of belonging: A key to educational success for all students. Routledge. - Strayhorn, T. L. (2018). College students’ sense of belonging: A key to educational success for all students (2nd ed.). Routledge.
Thomas, L. (2012). What Works? Student Retention and Success. London: Paul Hamlyn Foundation.
Maunder, R. E. (2018). “Students’ Peer Relationships and Their Contribution to University Adjustment: The Need to Belong in the University Community.” Journal of Further and Higher Education, 42: 756–768.
Wilson, D., D. Jones, F. Bocell, J. Crawford, M.J. Kim, N. Veilleux, T. Floyd-Smith, R. Bates, and M. Plett. (2015). “Belonging and Academic Engagement among Undergraduate STEM Students: A Multi-institutional Study.” Research in Higher Education 56 (7): 750–776.
Walton, G., & Cohen, G. (2011). A brief social-belonging intervention improves academic and health outcomes of minority students. Science, 331(6023), 1447–1451.
Zumbrunn, S., C. McKim, E. Buhs, and L. R. Hawley. (2014). “Support, Belonging, Motivation, and Engagement in the College Classroom: A Mixed Method Study.” Instructional Science 42 (5): 661–666.
Zengilowski, A., Lee, J., Gaines, R. E., Park, H., Choi, E., & Schallert, D. L. (2023). The collective classroom “we”: The role of students’ sense of belonging on their affective, cognitive, and discourse experiences of online and face-to-face discussions. Linguistics and Education, 73, 101142.