اثربخشي آموزش گروهي رفتار درماني ديالكتيك بر استرس ادراك شده و تنظيم هيجان معلمان
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ارومیه
کلید واژه: رفتار درماني ديالكتيك, استرس ادراك شده, تنظيم هيجان, معلمان شهر اروميه.,
چکیده مقاله :
هدف از اين تحقيق بررسي اثربخشي آموزش گروهي رفتار درماني ديالكتيك بر استرس ادراك شده و تنظيم هيجان معلمان شهر اروميه بود. روش اين تحقيق، نيمه آزمايشي، با پيش-آزمون، پس-آزمون و گروه كنترل بود. جامعة پژوهش حاضر را كلية معلمان شهر اروميه تشكيل ميداد كه از اين ميان 30 نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمايشي و كنترل به طور تصادفي جايگزين شد. گروه آزمايشي تحت 8 جلسه آموزش گروهي رفتاردرماني ديالكتيك قرار گرفت. ابزارهاي تحقيق عبارت بودند از پرسشنامه هيجانات (واتسن و همكاران، 1988) و مقیاس استرس ادراک شده (كوهن، 1983). دادهها به كمك نرمافزار SPSS و به روش تحليل كووواريانس چندمتغيره (مانكووا) مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. يافتهها حاكي از آن بود كه رفتاردرماني ديالكتيك در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش استرس ادراک شده و نيز افزایش تنظیم هیجان تاثیر دارد. لذا، اين روش مداخله ميتواند به منظور كاهش سطح استرس معلمان و بهبود تنظيم هيجان معلمان مورد استفاده قرار گيرد.
The purpose of this research was to examine the effectiveness of group dialectic behavioral therapy on perceived stress and emotion regulation among teachers of Urmia city. The statistical population of this study included all the teachers of Urmia city among them 30 people were chosen through purposeful method and randomly assigned into two experimental and control group. The experimental group received 8 sessions of DBT training. The instruments of the research included emotions questionnaire (Watson, et al, 1988) and perceived stress scale (Cohen, 1983). Data were analyzed using SPSS software by MANCOVA method. Findings indicated that therapy in comparison to the control group, dialectic behavioral is effective decreased on perceived stress and increased emotion regulation. Therefore, this method of intervention could be applied in order to decrease perceived stress and improve emotion regulation among the teachers.