بررسی تجربه زیسته پرسنل اورژانس از رضایت شغلی و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن، موردمطالعه: پرسنل اورژانس ۱۱۵ هرمزگان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
1 - استادیار و عضو گروه جامعه شناسی،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران
کلید واژه: اورژانس, , رضایت شغلی, مدیریت بحران, بهداشت و درمان,
چکیده مقاله :
سلامت یکی از حوزههای مهم زندگی است که مستقیماً با کادر درمان و پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی در ارتباط است. باتوجهبه این موضوع هدف اصلی تحقیق، مطالعه درک معنایی و تفسیر کارکنان اورژانس ۱۱۵ از رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی مبتنی پارادایم برساختگرایی و استراتژی داده بنیاد است. جامعه هدف شامل کلیه پرسنل اورژانس ۱۱۵ هرمزگان در سال ۱۴۰۰ میباشد. روش نمونهگیری هدفمند در دسترس میباشد. مشارکت کنندگان در پژوهش را ۲۱ نفر از این پرسنل تشکیل دادهاند. از مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گرد آوری دادهها استفاده شدهاست.برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد از سه روش: کنترل یا اعتبار یابی توسط اعضا، مقایسههای تحلیلی واستفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شدهاست. براساس یافتههای بهدست آمده عواملی از جمله: سختی کار، مزایای شغلی نامتوازن، امکانات و تجهیزات شغلی، از خودبیگانگی شغلی بهعنوان عوامل علی، مدیریت بیماریهای اپیدمیک، ناامنی شغلی، مسئولیت و تفویض اختیار و موقعیتهای ترقی سازمانی به عنوان شرایط زمینهای، حمایت شغلی، محیط غیرمتشنج شغلی، تجهیز وسایل و امکانات به عنوان استراتژیها و عواملی از جمله: بیانگیزگی و بیعلاقگی،کم کاری و تخریب، عدم رسیدگی مطلوب بهعنوان پیامدها و خشونت و ناامنی، انتظارات غیرواقعی بهعنوان عوامل مداخلهگر معرفی شدهاست.
Health is among the important aspects of life, which is directly associated with the medical staff working at healthcare centers. Accordingly, the present study mainly aims to investigate the semantic perception and interpretation of 115 emergency medical services (EMS) staff about job satisfaction and influential factors. The present research is applied in terms of objective, descriptive in terms of methodology and grounded theory-based qualitative in terms of nature. The statistical population includes all 115 EMS staff in Hormozgan Province in 2021. In total, 21 participants are selected using purposive convenience sampling method. A semi-structured interview is used as a data collection tool. Also, three methods of control or validation by members, analytical comparison and audit technique are employed to obtain validity. The data are collected by the contextual theory and analyzed in three stages of open, axial and selective coding. Factors like work difficulty, unbalanced employee benefits, job facilities and equipment and job alienation are identified as causal factors. Epidemics management, job insecurity, responsibility and authority delegation and organizational promotion conditions are introduced as underlying conditions. Job support, relaxing work environment and providing tools and facilities are identified as strategies. Factors, including lack of motivation, apathy, working insufficiently and failure to take care of patients properly are known as consequences, and violence, insecurity and unrealistic expectations are introduced as intervening factors.
1. استراوس،انسلم وکربين، جولیت( 1391).مباني پژوهش کيفي، فنون و مراحل توليد نظریه زمينه ای.ترجمه: ابراهيم افشار،تهران: نشر ني.
2. اصغری، الناز، خالق دوست محمدی، طاهره، عسگری، فریبا، و کاظم نژاد، احسان. (1389). بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 20(64)، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/108795/fa
3. پاشایی یوسف کندی, عزیزه, & حسنی, محمد. (1401). عملکرد شغلی: واکاوی نقش ارزشهای سازمانی و رضایت از ارتباطات بر مالکیت روانشناختی پرستاران. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 20(2), 375-399. doi: 10.22059/jomc.2021.325007.1008302
4. تقربی، زهرا، شریفی، خدیجه، خسروجردی، زهرا، و سوکی، زهرا. (1400). رضایت شغلی پرستاران و عوامل مرتبط. فیض، 25(5 )، 1265-1274. SID. https://sid.ir/paper/1018173/fa
5. حسنی، زهرا.، و بخششی، مرآت.، و میرشجاع، مینا سادات. (1400). ارتباط بین رضایت, فرسودگی شغلی کاردرمانگران و فیزیوتراپیست های شاغل در بخش کووید-19 مراکز درمانی. فرهنگ و ارتقای سلامت، 5(2 )، 215-220. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=570651
6. حیدری،محمد؛قاسمی،وحید؛رنانی،محسن و ایمان،محمد تقی.(1398). ارائه الگوی پارادایمی فرهنگ مالیاتی نزد مؤدیان مالیاتی شهر اصفهان( پژوهشي کيفي در حوزه جامعه شناسي اقتصادي).دوفصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر،8(15).، 1-35 ،قابل دسترسی از: https://csr.basu.ac.ir/article_3394.html
7. رفعتی اصل، سید عزیز؛ کاظمی پور، شهلا و شفیعی، سمیه سادات.(1399). طراحی مدل حمایتی فرزندان خانوادههای فرو پاشیده شده در اثر طلاق (مورد مطالعه شهر تهران 98-99)،دوفصلنامه علمی پژوهش های انتظامی -اجتماعی زنان و خانواده، 8(2). 546-573،قابل دسترسی از: https://b2n.ir/t27043
8. صادقی، امیر، شادی، مجید، و مقیم بیگی، عباس. (1395). رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 24(4)، 238-246. SID. https://sid.ir/paper/92377/fa
9. عسکری، آزاده، نظرپور، محمدمهدی، توکلی، سعید، و خداکریمی، فروغ. (1400). بررسی تطبیقی شخصیت و رضایت شغلی بر اساس لنگرگاه های شغلی. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی (مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت)، 13(49 )، 21-45. SID. https://sid.ir/paper/1042299/fa
10. غلامعلی لواسانی، مسعود، کیوان زاده، محمد، و ارجمند، ندا. (1387). معنویت, استرس شغلی, تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران شهر تهران. روانشناسی معاصر، 3(2 (پیاپی 6))، 61-73. SID. https://sid.ir/paper/444979/fa
11. کاویان پور، سمیه، و رضائیان، جواد. (1399). زمان بندی شیفت های پرستاران با در نظر گرفتن رضایت شغلی: مطالعه موردی در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور. مطالعات مدیریت صنعتی، 18(59 )، 181-218. SID. https://sid.ir/paper/400325/fa
12. کمیلی, راضیه, ادهمی مقدم, فرهاد, صاحب الزمانی, محمد. (1396). بررسی مقایسهای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت سال1395. مدیریت بهداشت و درمان, 8(شماره 4), 51-59. https://jhm.srbiau.ac.ir/article_11663.html
13. محمدیان ساروی, محسن, وهابزاده, شادان. (1397). نقش تعارض در کار و زندگی شخصی افراد با شیفت کاری در گردش مورد مطالعه بیمارستانهای خاتم الانبیاء شاهرود و حضرت فاطمه میاندوآب. مدیریت بهداشت و درمان, 9(شماره 1), 83-94. https://jhm.srbiau.ac.ir/article_12492.html
14. مرادی, علی, جلیلیان، حمیدرضا. (1396). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مورد مطالعه کرمانشاه). علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد،14(1), 81-112.،doi: 10.22067/JSS.V14I1.42653
15. موسوی, سیده فاطمه. (1401). استرس شغلی و رضایت زناشویی در پرستاران متأهل: نقش میانجی خودتنظیمی در رابطه. مطالعات زن و خانواده, 10(4), 38-55. doi: 10.22051/jwfs.2023.39859.2847
16. میرزابیگی، غضنفر، سالمی، صدیقه، سنجری، مهناز، شیرازی، فاطمه، حیدری، شیوا، و ملکی، صدیقه. (1388). رضایت شغلی پرستاران ایران. حیات، 15(1)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/105908/fa
17. هاشم مطوری، حمید، عابدی، محمدرضا، و نیلفروشان، پریسا. (1399). معنای شغلی و بهزیستی ذهنی: نقش میانجیگری رضایت شغلی. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 19(73 )، 146-170. SID. https://sid.ir/paper/526197/fa
18. Baum A, Kagan I. Job satisfaction and intent to leave among psychiatric nurses: closed versus open wards. Arch Psychiatr Nurs. 2015 Aug;29(4):213-6. doi: 10.1016/j.apnu.2015.03.004. Epub 2015 Apr 7. PMID: 26165975.
19. Güleç, H. Y., & Aslan, H. (2024). The effect of conscience perception on job satisfaction and care behaviours in nurses. Archives of Psychiatric Nursing. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2024.03.008
20. Kabuk, A., & Ongün, P. (2024). The Relationship between Job Satisfaction and Motivation Levels of Nurses Working in the Burn Units. Burns. https://doi.org/10.1016/j.burns.2024.07.015
21. Kim, D. K., Scott, P., Poghosyan, L., & Martsolf, G. R. (2024). Burnout, job satisfaction, and turnover intention among primary care nurse practitioners with their own patient panels. Nursing Outlook, 72(4), 102190. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2024.102190
22. Li, M., Yang, Y., Zhang, L., Xia, L., Zhang, S., Kaslow, N. J., Liu, T., Liu, Y., Jiang, F., Tang, Y., & Liu, H. (2024). Mental health, job satisfaction and quality of life among psychiatric nurses in China during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Clinical Epidemiology and Global Health, 101540. https://doi.org/10.1016/j.cegh.2024.101540
23. Lowhorn, G. L. (2009). The effect of supportive organizational leadership, organizational socialization, and satisfaction with supervision on turnover as mediated by organizational commitment and job satisfaction in faculty (Unpublished doctoral dissertation). Regent University, Virginia, VA.
24. Wei, H., Horsley, L., Cao, Y., Haddad, L. M., Hall, K. C., Robinson, R., Powers, M., & Anderson, D. G. (2023). The associations among nurse work engagement, job satisfaction, quality of care, and intent to leave: A national survey in the United States. International Journal of Nursing Sciences, 10(4), 476–484. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2023.09.010
25. Wong, F. M. F. (2024). Job satisfaction in nursing: A qualitative inquiry into novice and experienced nurses’ perspectives. Nurse Education in Practice, 78, 104018. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2024.104018