فلسفه و كاركردههاي تاريخ از ديدگاه فلاسفه اسلامي و غربي
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"اسماعیل صالحیان راد 1 , شکراله خاکرند 2 , سهیلا پایان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تاریخ واحد بین المل دانشگاه شیراز، ایران
2 - دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه شیراز
3 - استادیارگروه دروس عمومی،واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
کلید واژه: فلسفه, تاريخ, فلاسفه, اسلام, غرب, ایران ,
چکیده مقاله :
چکیده فارسی چکیده درباره كاركردهاي تاريخ بحث هاي زيادي صورت گرفته و تحقيقاتي به عمل آمده و حتي مكاتب بزرگ تاريخي شكل گرفته است. كاركردهاي تاريخ از ديدگاه مورخين اسلامي و غربي يكي از مسائل كاربردي و با اهميت مورد مطالعه محققین تاريخ است، كه هم در قرون گذشته و هم در دوران معاصر به آن توجه شده است. در اين پژوهش نظرات مورخين اسلامي و غربي در مورد كارکرده هاي تاريخي را آورده ايم نتایج به دست آمده به قرار زیر است: مورخين اسلامي با توجه به قرآن و شرع اسلام و روح حاكم بر آن و شواهد و تجارب ملت ها و مردم شناسي كاركردهاي تاريخ را تعريف نموده اند؛ اما مورخين غربي بر اساس تجربه عقلي، تجربه بشري و مردم شناسي به كاركردهاي تاريخ پرداخته اند هدف اين پژوهش تبيين كاركردهاي تاريخ براي بشريت از ديدگاه مورخين اسلامي و غربي و مقايسه ميان ديدگاههاي آنان مي باشد.
There has been extensive debate and research on the functions of history, leading to the development of major historical schools of thought. The functions of history, as viewed by both Islamic and Western historians, is a significant and practical subject of study, which has attracted attention in both past centuries and contemporary times. In this research, we present the views of Islamic and Western historians on the functions of history. The findings are as follows: Islamic historians, drawing upon the Quran, Islamic law, and the overarching spirit of Islam, as well as the experiences of nations and anthropology, have defined the functions of history. In contrast, Western historians have approached the functions of history through rational experience, human experience, and anthropology. The aim of this study is to explain the functions of history for humanity from the perspectives of Islamic and Western historians, and to compare their viewpoints.
1- آژند، يعقوب، (1361) تاريخ نگاري در اسلام، تهران، نشر گستر.
2- ابن خلدون، عبدالرحمان، (1354) مقدمه اي بر تاريخ ابن خلدون، ترجمه محمد پروين گنابادي، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
3- ابن خلدون، عبدالرحمان، (1357) كليات عقايد ابن خلدون درباره فلسفه تاريخ تمدن، به كوشش عبد الرحمان رادمنش، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
4- الياده ميرچا، (1356)، مقدمه ای بر فلسفه از تاريخ، ترجمه بهمن سركاراتي، تبريز، نيما.
5-بيهقي، ابوالفضل محمد بن حسن، (1370)، تاريخ بيهقي، به تصحيح سعيد نفيسي، تهران، كتابخانه سنائي، جلد اول.
6-بناكتي، فخرالدين، (1384 ) تاريخ بناكتي، به كوشش جعفر شعار، تهران، انجمن آثار ملي.
7-زرين كوب، عبدالحسين، (1354) تاريخ در ترازو، تهران، موسسه انتشارات امير كبير.
8-طبري، محمد بن جرير، (1385)، تاريخ الرسل و الملوك (تاريخ طبري)، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، اساطير، جلد دوم.
9- عماد زاده، حسين، (1373 )، تاريخ انبياء، تهران، انتشارات اسلام.
10-كار، ادواردهليت، (1362)، تاريخ چيست، ترجمه حسين كامشاد، تهران، سهامي خوارزمي.
11-مسعودي، علي بن حسين، (1365)، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، علمي فرهنگي.
12-مسكويه رازي، ابوعلي، ( 1366)، تجارب الامم، ترجمه محمد فضائلي، تهران، موسسه انتشارات زرين.
13- مقدسي، مطهر بن طاهر، (1374 )، آفرينش و تاريخ، ترجمه محمد رضا شفيعي كدكني، تهران، انتشارات آگه، جلد اول.
14- والش اچ، دبليو، (1363)، مقدمه اي بر فلسفه تاريخ، ترجمه ضياءالدين علايي طباطبايي، تهران، موسسه انتشارات امير كبير.
15- وارينگتن، مارني هيوز، (1386)، پنجاه متفكر كليدي در زمينه تاريخ، ترجمه محمدرضا بديعي، تهران، موسسه انتشارات امير كبير.
16- هگل، ويليام فردريش گئورك، (1360)، عقل در تاريخ، ترجمه محمد عنايت، تهران، انتشارات علمي دانشگاهي صنعتي.
17-ياسپرس، كارل، (1363)، آغاز و انجام تاريخ، ترجمه محمد حسن لطفي، تهران، شركت سهامي انتشارات خوارزمي.