رویکرد مقایسه ای مفهوم دوگانه پسر انسان در اناجیل با نگاهی به روایات امامیه
محورهای موضوعی : مسیحیت
هدایت الله تقی زاده
1
,
راحیل امیرسیافی
2
1 - دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 تهران، ایران (نویسنده مسئول):
2 - کارشناس ارشد رشته ادیان و عرفان، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
کلید واژه: پسر انسان , عیسی , مسیح , موعود,
چکیده مقاله :
مسئله "پسر انسان" از مهمترین مسائل مرتبط با آخرالزمان شناسی مسیحیت است ، به طوری که بررسی مسائل مربوط به آخرالزمان، بدون پرداختن به مسئله پسر انسان ، ناقص خواهد ماند. آن فرد وعده داده شده که ملکوت الهی را به ارمغان می آورد و حکومت عدل را برقرار می سازد "پسر انسان" است. اما بررسی مصداق پسر انسان موضوعی است که سبب بروز آراء و نظرات گوناگونی در میان متألهان مسیحی شده است که بروز این اختلافات را می توان ناشی از سخنان دوگانه عیسی (ع) در اناجیل در مورد پسر انسان دانست که گاهی آن را به خود و گاه آن را به فردی دیگر نسبت می دهد. از این رو، این پرسش بوجود می آید که پسر انسان کیست که بارها در اناجیل نام او تکرار گردیده و به ظهورش بشارت داده شد. باتوجه به پرسش فوق و به جهت اهمیت مبحث پسرانسان در الهیات مسیحیت، در این مقاله به روش کتابخانه ای به بررسی مفهوم و مصداق پسرانسان پرداخته و در انتها با بررسی روایات امامیه به این دوگانگی کلام عیسی (ع) پاسخ داده شده است که این دوگانگی کلام می تواند منطبق بر دو نفر یعنی عیسی (ع) و منجی موعود باشد.
The issue of "Son of Man" is one of the most important issues related to Christian eschatology, so that the investigation of issues related to the end of time will remain incomplete without addressing the issue of the Son of Man. the question arises as to who is the Son of Man whose name is repeated many times in the Gospels and whose appearance is heralded. According to the above question and due to the importance of the subject of the Son of Man in Christian theology, in this article, the concept and example of the Son of Man is examined in a library method and with an analytical approach, and at the end, it is answered to this duality of the words of Jesus (PBUH) by examining the traditions of Imamia. It has been said that this duality of the word can correspond to two people, namely Jesus (pbuh) and the promised savior.
1. قرآن کریم#
2. کتاب مقدس#
3. بولتمان ، رودلف ، )1380(، مسیح و اساطیر، ترجمه مسعود علیا ، نشر مرکز. #
4. پانن برگ ، ولفهارت ، (1386)، در آمدی به الهیات نظام مند ، عبد الرحیم سلیمانی اردستانی ، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.#
5. تیلیخ ، پل ،(1381) ، الهیات سیستماتیک ،ترجمه حسین نوروزی ، تهران، نشر حکمت.#
6. صافی گلپایگانی ، لطف الله ، (1377) ، منتخب الأئر، قم، حضرت معصومه (س) .#
7. طبرسی، فضل بن الحسن ، (1360)، مجمع البیان فی تفسیبر القرآن ، گروهی از مترجمان ، تهران ، نشر فراهانی.#
8. عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم ، (1387)، ترجمه پیروز سیّار، تهران ، نشر نی .#
9. فرگوسن ، دیوید، (1382)، رودولف بولتمان ، انشا الله رحمتی ، تهران ، گام نو . #
10. فیض کاشانی ، ملا محسن ، (1415 ق)، تفسیبر صافی ، تهران ،نشر الصدر .#
11. کورانی ، علی و جمعی از نویسندگان ، (1411ق)، مجعم احادیث الامام المهدی ، ، بی جا ، مؤسسه المعارف الإسلامیه ، #
12. گالووی ، آلن ،(1376)، پانن برگ: الهیات تاریخی ، مراد فرهاد پور ، تهران ، صراط.#
13. مجتبایی ، فتح الله ،(1363)، «آخرالزمان» ، دایرة المعارف بزرگ اسلامی ، زیر نظر کاظم بجنوردی موسوی ، تهران، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.#
14. #Bowker , John , (1997),The Oxford dictionary of world religions, New York ,Oxford university press. #
15-# Cross, F. L , (1983), The Oxford dictionary of Christian church, New York,Oxford university press
16. #Caragounis, Chris C. V, (1986) , The Son of man : vision and interpritayion ,Germany ,Tubingen: Mohr
17. #Knight , Jonathan , (2008) , Christian origins , New York , published by T & T Clark
18. #Ladd , George Eldon , (1959), "Kingdom of God" , Bible Encyclopedia , Wm. B. Eerdmans publishing
19. #Schweitzer , Albert , (2009),The mystery of the kingdom of God , Biblia Bazaar