موانع و محدودیت های توسعه مدارس دخترانه در ایران عصر مشروطه
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیأت علمی گروه تاریخ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: درباریان, روحانیان, توسعه, مدارس دخترانه, زنان, قاجاریه, مشروطه.,
چکیده مقاله :
جامعه سنتی و استبداد زده ایرانی تا پیش از مشروطیت آن گونه حس نکرده بود که تأسیس و توسعه نهادهای آموزشی تا چه اندازه میتواند به استقرار جامعه مدنی یاری رساند. پس از انقلاب مشروطه نیز تقابل با راه اندازی و توسعه نهادهای آموزشی و در رأس آن، مدارس دخترانه تداوم یافت. طبیعتا هر تغییر یا تحول اجتماعی با موانع و محدودیت هایی مواجه خواهد شد که تأسیس و توسعه مدارس دخترانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در این مقاله سعی شده است به واکاوی موانع و محدودیت های پیش روی توسعه مدارس دخترانه در ایران عصر مشروطه پرداخته شود. فرضیه تحقیق حاضر این است که بخشی از بدنه ساختارهای اجتماعی و نهادهایی سنتی به خاطر نگرانی از تحدید قدرت مادی و معنوی خود و ترس از فروپاشی نظم اجتماعی موجود، تعصبات فرهنگ عرفی را با رنگ و لعاب مذهبی درآمیختند تا به این بهانه نافذ بتوانند از توسعه مدارس دختران در ایران جلوگیری کنند، اگرچه ناآگاهی عمومی، ضعف بودجه مدارس دخترانه و نابسامانی نظام اداری و علمی وزارت معارف نیز در تکمیل این ناکامی مؤثر افتاد. در انجام این تحقیق از روش تحقیق تاریخی با رویکرد کیفی استفاده شده است که سعی دارد با رعایت امانت و حفظ اصول علمی و نیز با نگاهی عینی به وقایع و حوادث مستند تاریخی که در اسناد و منابع تاریخی آمده است، به تبیین و استدلال تاریخی موضوع بپردازد.
The traditional and tyrannical society of Iran had not felt until the constitutional revolution that the establishment and development of educational institutions could contribute to the establishment of civil society. After the Constitutional Revolution, the confrontation with the establishment and development of educational institutions, and at the top of it, continued the girls' schools. Now, the question of the present article is why and how traditional structures and institutions were able to prevent the development of girls' schools after the Constitutional Revolution? The present research hypothesis is that traditional structures and institutions, because of their concern about the limitation of their material, spiritual and historical powers, and the fear of the collapse of the existing social order, which had a roots in the history of Iranians, combined the prejudices in customary culture with the color of religion to This stubborn excuse can prevent the development of girls 'schools in Iran, although the ignorance of the women's community, the lack of funding for girls' schools, and the disruption of the Ministry of Education and Science's administrative and scientific system also contributed to this failure. In this research, the method of historical research (inductive) has been used, which seeks to explain the historical reasoning of the subject, observing the trusted and preserving of scientific principles, and also with an objective look at the events and events of the historical documentary that are presented in the documents and historical sources.
