ارتباط تعامل گفتمانی با شکلگیری هویت دینی و اجتماعی جوانان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
کلید واژه: اجتماع, دین, جوانان, گفتمان, هویت,
چکیده مقاله :
زبان ابزاری برای تبادل اطلاعات و انعکاس واقعیت ها است که، در شکل گیری اعتقادات و نظام فکری افراد نقش موثری ایفا میکند. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر کنکاش پیرامون چگونگی بهره گیری از امکانات و قابلیتهای زبانی و دستوری و رمز گشایی از تاثیرات آنها در تبیین روابط هویت درون گروهی و برون گروهی گویشوران فارسی زبان میباشد. هدف این پژوهش، کشف رابطه معناداری شیوههای گفتمانی جوانان با شکلگیری هویت دینی و اجتماعی آنان است. اندازهگیری این رابطه میتواند به پاسخ سوال پژوهش کمک کند که ابزارهای گفتمانی، چه گفتاری، چه نوشتاری، چه رابطهای با هویت یابی دینی و اجتماعی جوانان دارد. چارچوب نظری این تحقیق، ریشه در مطالعات ﻗﺮاباغی و همکاران ، قاسمی و همکاران و آنتونی گیدنز دارد که تعامل گفتمانی را در شکلگیری هویت دینی و اجتماعی موثر میدانند. برای تحقق این مهم جامعه آماری پژوهش ۱۵۰ دانشجوی دختر و پسر در انجمنهای فرهنگی و سیاسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور اهواز را شامل میشد. تحقیق از نوع پیمایشی است و برای تجزیه و تحلیل نمونههای گفتتمان، جامعه آماری از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. در تحلیل دادهها با بررسی میزان همبستگی ساختار زبانی و عقیدتی و ساخت هویتی و فکری دانشجویان مشخص گردید که زبان نه تنها به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ هویت و اعتقادات بلکه، برای ایجاد روابط اجتماعی در بین گروههای جامعه نقش کلیدی ایفا میکند. نتایج نشان میدهد که بین ارتباط کلامی، اعتقادات مذهبی با سطح هویت اجتماعی رابطه چندگانه وجود دارد. با توجه به تعیین ضریب همبستگی، مشخص گردید که رابطه سطح هویت اجتماعی جوانان با متغیرهای ارتباط کلامی و اعتقادات دینی آنها قابل پیشبینی است. به عبارت دیگر، هویت اجتماعی از طریق متغیرهای مستقل یعنی، ارتباط کلامی و اعتقادات مذهبی قابل پیش بینی میباشد. ولی میزان تأثیر ارتباط کلامی در تعیین سطح هویت اجتماعی در مقایسه با متغیراعتقادات دینی نقش مهمتری ایفا میکند. .
Language is vital in exchanging information and representing individuals' facts, beliefs, and ideological systems. This study investigates the linguistic performance and decoding structural patterns in shaping Persian native speakers' interpersonal and intrapersonal relations of power and identity. The study subjects were 150 male and female Ahvaz Payame Noor University students who participated in cultural and political associations. Pearson Product Moment correlation coefficient and Multi-Variable Regression were employed to analyze data. In the present study, different authentic samples of conversations were gathered from the Persian native speakers to explore the effect of verbal communication and religious beliefs on social identity. Data analysis of the correlation between linguistic and ideological aspects and the structures of identity and thought revealed that language is an instrument for maintaining identity and beliefs and a symbol for gaining political and social powers within community groups. If a person has had decent and reliable parents and people in his childhood who have met his emotional needs well and has experienced a sense of security and self-confidence, and at the same time, religious and moral foundations have been correctly and with If practical patterns rely on individual, he/she can overcome identity challenges.
آرین، سید خدیجه. (1380). رابطه دینداری و و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
التیامی نیا ، رضا و حسینی، علی. (1394). »هویت، فرهنگ و سبک زندگی در عصر جهانی شدن«. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. دوره 3، شماره 5، صص 109-142.
امین ، سمیر . ( 1384 ) . سرمایه داری در عصر جهانی شدن ؛ تهران : نشرآگه .
بشیریه ، حسین. ( 1378 ). دولت و جامعه مدنی ( گفتمانی های جامعه شناسی سیاسی ) ؛ قم : نشر نقد و نظر.
خالقی ، احمد . ( 1382 ) . قدرت ، زبان و زندگی روزمره در گفتمان فلسفی-سیاسی، تهران: گام نو.
خمینی، روح الله (1370) شرح دعاي سحر .ترجمه سید احمد قهري ، تهران اطلاعات.
خمینی، روح الله (1372) جهاد اکبر .تهران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
دهشیری، محمد رضا، (1379) ،» جهانی شدن و هویت ملی . «فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 1 ، صص 71-100.
رئوفی، محمود (1389)، » مولفه ها ی هویت دینی«، دین و ارتباطات ،سال هفدهم، شماره اول و دوم، صص91-112.
قاسمی، وحید، عدلی پور، صمد، کیانپور، مسعود. (1391). »تعامل در فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی و تاثیر آن بر هویت دینی جوانان: مطالعه موردی فیس بوک و جوانان شهر اصفهان«. دوفصلنامه دین و ارتباطات، دوره 19، شماره 2، صص 5-36.
ﻗﺮاباغی، حسن، ﯾوسفی اﻓﺮاﺷﺘﻪ، مجید و ﺻﺎلحی، وحید. (1397). »ﺗﺄﺛﯿﺮشبکه های اجتماعی مجازی ﺑﺮﺣﺠﺎب وﻋﻔﺎف، ﻫﻮﯾﺖ دﯾنی وﻓﺮدي، ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ خانواده واﻓﺴﺮدگی واﻧﺰوادرﺑﯿﻦﺟﻮاﻧﺎن«. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، دوره 17، شماره 42، صص 272-257.
قنادان، منصور و همکاران . (1375 ) . مفاهیم کلیدی جامعه شناسی ؛ تهران : آوای نور.
گیدنز ، آنتونی . (1382) . جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ؛ تهران : نی .
مدرسی ، یحیی . ( 1368 ) . در آمدی بر جامعه شناسی زبان ، تهران : پژوهشگاه علوم انسانی.
منتظرقائم، محمد مهدی. (1379).» رسانه های جمعی و هویت«، فصلنامه مطالعات ملی، سال اول، شماره 4، ص 270-251.
نقی زاده، فاطمه و ساروخانی، باقر. (1401). » تاثیر سرمایه فرهنگی بر سبکهای جامعهپذیری (نرم، سخت و ترکیبی) والدین (موردمطالعه شهر کرمانشاه)«، فصلنامه رهپویه ارتباطات و فرهنگ، دوره 2، شماره 4، 67-80.doi: 10.22034/rcc.2023.554522.1009
Amin, S. (2005). Capitalism in the globalization century. Tehran: Agah Pulication. (Text in Persian).
Aryan, S. Kh. (2001). Relationship between religion and mental health among Iranians settled in Canada. Ph.D. Dissertation, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. (Text in Persian).
Badhiriyeh, H. (1999). Government and civil society: Socio-political discourses. Qom: Naghd and Nazar Publication. (Text in Persian).
Castell, M. (1997). The power of identity. Oxford: Blackwell.
Cheek, J. M., & Briggs, S. R. (1981). Self-consciousness, self-monitoring, and aspects of identity. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association, Los Angeles, CA.
Cheek, J. M., & Hogan, R. (1983). Self-concepts, self-presentations, and moral judgments. In J. Suls and A.G. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self (Vol.2, pp.249-273). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Cheek, J. M., & Tropp, L. R. (2002). Relational identity orientation: A fourth scale for the AIO. Paper Presented at the Meetings of the Society for Personality and Social Psychology. Savannah, GA.
Dehshiri, M. R. (2000). Globalization and national identity. National Studies, 2(1), 71-100. (Text in Persian).
Foucault, M. (1994). Obsession with the West modernity. In: Barry Smart. vol, 2. London: Routledge.
Ghanadan, M. et al. (1996). Key concepts of sociology. Tehran: Avaye Noor. (Text in Persian).
Giddens, A. (2003). Sociology. Translated by Manochehr Saboori. Tehran: Ney. (Text in Persian).
Hogan, R., & Cheek, J. M. (1988). Identity, authenticity, and maturity. In T.R. Sarbin & K. E. Scheibe (Eds.), Studies in social identity (pp.339-357). New York: Praeger.
Joseph, J. E. (2004). Language and identity, national, ethnic, and religious. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Khaleghi, A. (2003). Power, language, and daily life. Tehran: Game Nou. (Text in Persian).
Khomeini, R. (1991). The explanation of Sahar Prayer. Translated by Ahmad Ghahri. Tehran: Etelaat. (Text in Persian).
Khomeini, R. (1993). The great jihad. Tehran: The Institute of Imam Khomeini Publication. (Text in Persian).
Kirkland, D., & Jackson, A. (2009). Beyond the silence. Instructional Approaches and Students’ Attitudes. In Jerrie Cobb Scott, Dolores V. Straker, and Laurie Katz. (Eds.). Affirming students' right to their own language. (pp. 132-150). Print New York: Routledge.
Le Page, R. B. & Tabouret K. A. (1985). Acts of identity: Creole-based approaches to language and ethnicity. Cambridge: Cambridge University Press.
Modaresi, Y. (1989). An introduction to sociolinguistics. Tehran: Social Sciences Institute. (Text in Persian).
Montazerghaem, M. M. (2000). Mass media and identity. National Studies, 1(4), 251-270. (Text in Persian).
Naghizadeh, F., & Saroukhani, B. (2023). The effect of cultural capital on socialization styles (soft, hard and mixed) of parents (studied in Kermanshah). Rahpooye Ertebatat-o Farhang Quarterly, 2(4), 10.22034/rcc.2023.554522.1009 (Text in Persian).
Raofi, M. (2010). Features of religious identity. Religion and Communication, 17(1/2), 91-112. (Text in Persian).
Wiegand, H. E. (2004), Sociolinguistics: An international handbook of the science of language and society, 2nd ed., vol. 1, Berlin: Walter de Gruyter.