تأثیر جهت گیری کارآفرینانه بر عملکرد بانک ها با نقش میانجی استراتژی رقابتی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: بانک ملی ایران)
مجید شمسیان
1
(
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
)
منصور ترکیان تبار
2
(
گروه مدیریت بازاریابی، واحد شهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
)
کلید واژه: جهت گیری کارآفرینانه, عملکرد بانک, استراتژی رقابتی, مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
این¬ تحقیق از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات¬ کاربردی است که با هدف برخورداری از نتایج¬ یافته ¬ها برای حل مسائل موجود در بانک ملی ایران صورت می¬گیرد. و از نظر نحوه¬ي گردآوري داده¬ها (طرح تحقیق) نيز توصيفي(توصیف موضوع، پدیده یا متغیر بدون دستکاری و دخالت در موقعیت، وضعیت یا نقش متغیرها) و از نوع علی است؛ تجزيه و تحليل اطلاعات تحقیق نيز با استفاده از تحليل عاملی و معادلات ساختاری انجام مي¬شود همچنین روش تحقیق جزو تحقیقات میدانی و از نوع پیمایشی می¬باشد، چرا که در اینگونه تحقیقات کشف علتها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه یا پدیده مورد نظر است. جامعه اماری تحقیق؛ کلیه کارکنان بانک ملی ایران بخش سرپرستی شهر تهران می باشد که تعداد آنها 998 نفر برآورد گردید. براساس فرمول کوکران؛ تعداد 278 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب می گردد. روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد. در این پژوهش برای گردآوری داده های مور نیاز از پرسشنامه گرایش به کارآفرینی هاکس و مورگان (2007)، پرسشنامه عملکرد بانک بیونگ جون مون (2017)،پرسشنامه هو و همکاران (2019) و پرسشنامه استاندارد پورتر و همکاران (2015) استفاده شده است.پایایی هر یک از پرسشنامه های مذکور بر اساس فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 797/0 ، 801/0 ، 832/0 و 785/0 برآورد گردیده است. در اين پژوهش بهمنظور آزمون فرضیات پژوهش از تکنیک معادلات ساختاری (SEM) با رويكرد روش حداقل مربعات جزئي و با استفاده از نرمافزار3 Smart PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد جهت گیری کارآفرینانه بر عملکرد بانک تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین استراتژی رقابتی و مدیریت دانش موجب تقویت تأثیر جهت گیری کارآفرینانه بر عملکرد بانک می گردد.
چکیده انگلیسی :
In terms of the purpose, this research is of the applied research type, which is carried out with the aim of obtaining the results to solve the problems in the National Bank of Iran. And in terms of the method of data collection (research design) it is also descriptive (describing the subject, phenomenon or variable without manipulating and interfering in the position, status or role of the variables) and causal type; The analysis of the research data is also done using factor analysis and structural equations. Also, the research method is one of the field researches and of the survey type, because in such researches, the causes or factors of the occurrence of an event or incident or phenomenon are discovered. Is. Research statistics society; All the employees of National Bank of Iran are under the supervision of Tehran, and their number is estimated to be 998. Based on Cochran's formula; 278 people are selected as a statistical sample. The sampling method is a simple random method. In this research, Hawks and Morgan's (2007) Entrepreneurship Tendency Questionnaire, Byung Joon Moon Bank Performance Questionnaire (2017), Ho et al.'s (2019) questionnaire, and Porter et al.'s (2015) Standard Questionnaire were used in this research to collect the required data. The reliability of each of the mentioned questionnaires was estimated as 0.797, 0.801, 0.832 and 0.785, respectively, based on Cronbach's alpha formula. In this research, in order to test the research hypotheses, the structural equation technique (SEM) was used with the approach of partial least squares method and using Smart PLS 3 software. The research results showed that entrepreneurial orientation has a direct and significant effect on bank performance. Also, competitive strategy and knowledge management strengthen the effect of entrepreneurial orientation on the bank's performance.
ابراهیمی نژاد، م؛ دهقانی سلطانی، م. (1397). نقش قابلیتهای نوآوری فناورانه در ارتقاء عملکرد نوآوری شرکتهای دانش بنیان (مطالعهی شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، پژوهش های مدیریت عمومی، (3) ،18-1.#
ایزدی، ح؛ریکی، ر. (1399). بررسی اثرگذاری قابلیت های نوآوری در بازاریابی بر عملکرد شرکت ها (مطالعه موردی: شرکت های کوچک و متوسط)، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک، اقتصاد و حسابداری.#
بیات، م.(1399).مطالعه تاثیر قابلیت های پویای بازاریابی بر عملکرد نوآوری و جهت گیری کارآفرینی، تهران: دومین کنفرانس حسابداری و مدیریت#
جمشیدیان، ع؛و یولی زاده دوجی، م.(1393). قابلیت های کلیدی مدیریت استعداد و قابلیت های نوآوری سازمانی کارکنان. مطالعات مدیریت راهبردی، 5(19 )، 77-89. #
حجازی، ا؛. نظرپوری، ا. (1397). تحلیل تأثیر عوامل حمایتی سازمانی بر قابلیتهای نوآوری سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی ظرفیت جذب دانش، مدیریت فرهنگ سازمانی،16(4)،870-851.#
حسینی مقدم، ه؛ حجازی،م.(1401). بررسی کارآفرینی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با درنظرگرفتن بازارگرایی بهعنوان متغیر میانجی، چشم انداز مديريت بازرگاني، 35(2)، صص 143-119.#
درویشی، م .(1399). بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینی و قابلیت بازاریابی بر عملکرد صادرات با تاکید بر نقش میانجی عملکرد نوآوری مطالعه موردی شرکت های فعال در اداره بندر امام خمینی، چهارمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران.#
سبزی نژاد، ز؛عباسی، ه. (1399). تبیین اثر جهتگیری راهبردی و ظرفیت جذب دانش بر قابلیتهای نوآوری کارشناسان وزارت ورزش و جوانان با ملاحظۀ نقش میانجی انعطافپذیری راهبردی، مدیریت ورزشی، 12(3)،733-721.#
شهدکار، ف؛. وظیفه دوست، ح. (1400). تعیین رابطه تفکر استراتژیک با قابلیت نوآوری و عملکرد نوآورانه شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، سومین کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق.
کریمی، آصف؛ رحمانی ،س. (1401). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارها با میانجی گری فرآیند خلق دانش (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط) . ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ،5(3)،171-143.#
Al-Hazmi, N. M. (2020). The impact of information technology on the design of distribution channels. Uncertain Supply Chain Management, 505-512.#
Buccieri, D., Javalgi, R. G., & Cavusgil, E. (2021). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review, 29(2), 101639.#
Cake, D. A., Agrawal, V., Gresham, G., Johansen, D., & Di Benedetto, A. (2022). Strategic orientations, marketing capabilities and radical innovation launch success. Journal of Business & Industrial Marketing.#
Carson, G., O'Connor, C., & Simmons, G. (2020). The crucial role of market intelligence in the development of small business marketing capabilities. Journal of Small Business and Enterprise Development.#
Chang, W., Lio, S., Wu, C., and Katrichis, J. M. (2022), “A survey of Entrepreneurship orientation research (1995-2008)”, Journal of Industrial Marketing,(40301-310.#
Jensen, B. J., & Mcling, A. K. (2022). Entrepreneurship orientation: Antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53−70.#
Kajalo, S., & Lindblom. A. (2015). Market orientation, entrepreneurial orientation and business performance among small retailers. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(7), 580-596.#
Kamachouie, R., Mavondo, F. & Sands, S., (2020), "Dynamic marketing capabilities view on creating market change", European Journal of Marketing, 52 (5/6), 1007-1036.#
Kocak, C., Oflazoglu. (2017). Market, entrepreneurial, and technology orientations: impact on innovation and firm performance. Management Decision, 55(2), 248-270.#
Kristinae, V., Wardana, I., Giantari, I. G. A. K., & Rahyuda, A. (2020). The role of powerful business strategy on value innovation capabilities to improve marketing performance during the COVID-19 pandemic. Uncertain Supply Chain Management, 8(4), 675-684.#
Luiz dos Santos, I., & Vieira Marinho, S. (2018). Relationship between entrepreneurial orientation, marketing capability and business performance in retail supermarkets in Santa Catarina (Brazil). Innovation & Management Review, 15(2), 118-136.#
Low, S., Ullah, F., Shirowzhan, S., Sepasgozar, S. M., & Lee, C. L. (2020). Smart digital marketing capabilities for sustainable property development: A case of Malaysia. Sustainability, 12(13), 5402.#
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (1996). "Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance”, Academy of Management Review, 21(1), 135−172.#
Martin, S. L. Javalgi, R. G., & Cavusgil, E. (2020). Marketing capabilities, positional advantage, and performance of born global firms: Contingent effect of ambidextrous innovation. International Business Revier, 26(3), 527-543.#
Nguyen, A. T., Do, T. H. H., Vu, T. B. T., Dang, K. A., & Nguyen, H. L. (2019). Factors affecting entrepreneurial intentions among youths in Vietnam. Children and Youth Services Review, 99, 186-193.#
Shen, J., Sha, Z., & Wu, Y. J. (2020). Enterprise Adaptive Marketing Capabilities and Sustainable Innovation Performance: An Opportunity–Resource Integration Perspective. Sustainability, 12(2), 469.#
Wang, Y.-S., & Hsu. T.-H. (2018). Dynamic capabilities of biologics firms in the emerging business market: Perspective of dynamic capabilities evident. Industrial Marketing Management, 71,5-18.#