بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی و مولفههای آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان بر اساس سیره معصومین (نمونه پژوهش : دانش آموزان پسرانه متوسطه شهرستان ساری)
محورهای موضوعی : آموزشرضا رستمعلی 1 , حمید محمد قاسمی 2 , محمد هادی یدالله پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن وحدیث ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: خلاقیت, دانش آموزان, اثر بخشی آموزش, مثبت اندیشی, مدارس شهرستان ساری.,
چکیده مقاله :
خلاقیت یک نیاز مهم بشری است و در تمام ابعاد زندگی انسان نقش دارد. خلاقیت عبارت است از تحولات دامنهدار و جهشی در فکر و اندیشه انسان. خلاقیت نیاز عالیهی بشری در تمام ابعاد سبک زندگی است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی و مولفههای آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان بر اساس سیره معصومین بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می باشد و از نظر روش تحقیق، همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس پسرانه متوسطه شهرستان ساری به تعداد 1053 نفر تشکیل داده اند که تعداد 208 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه های استاندارد بودند. جهت سنجش ابزار تحقیق از روایی صوری و محتوا استفاده شد و روایی پرسشنامه ها خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحليل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری SMART PLS 3 و نیز نرم افزار آماریSpss استفاده شد. یافته های تحقيق نشان داد مثبت اندیشی و مولفههای آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان بر اساس سیره معصومین تاثیر مثبتی وجود دارد.
Creativity is an important human need and plays a role in all aspects of human life. Creativity is a wide-ranging transformation and leap in human thought. Creativity is a great human need in all dimensions of lifestyle. The main purpose of the current research was to investigate the effect of teaching positive thinking skills and its components in fostering students' creativity based on the life of Masoomin. This research is in the field of applied research in terms of goal and correlational in terms of research method. The statistical population of the research is made up of 1053 students studying in secondary boys' schools of Sari city, of which 208 were selected as the research sample by random cluster sampling. Data collection tools included standard questionnaires. Form and content validity were used to measure the research tools and the validity of the questionnaires was evaluated as good. Cronbach's alpha coefficient was used to determine reliability and it was confirmed. In order to analyze the data, structural equation technique was used using SMART PLS 3 statistical software and Spss statistical software. The findings of the research showed that positive thinking and its components have a positive effect on the development of students' creativity based on the life of Masoomin.
جباری، نگین و میرعابدینی، سیده فاطمه،1396،شناسایی تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت و انگیزه،سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران،تهران.
جفی، میثم و جهان بخشی، مصطفی و نجفی، فرشته،1402،نقش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های مذهبی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دورهابتدایی شهر اسلام آباد غرب،پنجمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین مدیریت، روانشناسی و علوم انسانی در قرن ۲۱،تهران.
حسینی ماشلی, سیده سحر, آزاد یکتا, مهرناز, درتاج, فریبرز. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و خود تنظیمی هیجانی بر میزان خلاقیت دانش آموزان سال دوم دبیرستان متوسطه شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد.65(6). doi: 10.22038/mjms.2023.23540
خسروی, فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی. جامعه شناسی آموزش و پرورش.5(1).89-101. doi: 10.22034/ijes.2019.43752
دستغیب، سیده مریم، علیزاده، حمید، و فرخی، نورعلی. (1391). تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(4)، 1-17.
آتش پور، سید حمید و دیگران، 1393، روانشناسی اجتماعی کاربردی، خوراسگان، دانشگاه آزاد.
باطنی، محمدرضا، 1385، فرهنگ معاصر پویا، تهران، فرهنگ معاصر.
براتی، اعظم و همکاران، تابستان 1396، مقایسهی نظری رویکرد گشتالت درمانی و روانشناسی مثبت نگر، مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 18.
خدایاری فرد، بناب، ۱۳۹۱، ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مثبت نگری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
دستغیب، سیده مریم؛ علیزاده، حمید و فرخی، نورعلی، بهار ۱۳۹۱، تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره ۴.
زمانی، مریم، 1399، راهنمای آموزش عملی خلاقیت از دیدگاه اسلام، اصفهان، کنکاش.
قره باغی، علی اصغر، 1385، دشواری تعریف خلاقیت، سوره مهر، ش 10.
کلیا، روح الله، ۱۳۸۷، مثبت اندیشی از منظر قرآن و روایات، پایان نامه ارشد، مدرسه عالی امام خمینی.
کویلیام، سوزان، 1386، مثبت اندیشی و مثبت گرایی، ترجمه: فرید براتی سده و افسانه صادقی، تهران، جوانه رشد.
لطف آبادی، حسین، ۱۳۹۱، روانشناسی تربیتی، تهران، سمت.
مفید، محمد بن محمد، 1403ق، الامالی، قم، جامعه مدرسین.
نوری، نجیب الله، ۱۳۸۷، الگوی نوین از مولفههای خوشبینی در نهج البلاغه، معرفت، شماره ۱۳۵.