بررسی تاثیر نقش آفرینی کتابخانه های عمومی بر توسعه اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیرباب عزیزخانی 1 , فرشته سپهر 2 , زهره میرحسینی 3 , سعید غفاری 4
1 - دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد قم، دانشگاه پیام نور، قم، ایران
کلید واژه: کتابخانه های عمومی, توسعه عدالت اجتماعی, نقش آفرینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع مقطعی است، ماهیت پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت کمّی انجام شده است، با توجه به مبانی نظری برای سنجش عدالت اجتماعی مؤلفه های اخذ شده و برای هر کدام از معیارها نیز زیرمعیارهایی در قالب طیف لیکرت 5 درجهای تدوین شد. برای سنجش عدالت اجتماعی از دیدگاه کتابداران، نیز پرسشنامهای با سه بعد: بعد ظاهری، محتوایی و ادبی طراحی شد. گویه های این متغیر نیز براساس طیف لیکرت 5 درجهای طراحی شد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوایی و صوری و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ برابر با 83 % اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 انجام شده است که جهت آزمون فرضیهها نیز از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مجموع کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند که بر مبنای جمعیت در شمال 1334 نفر، جنوب 1276 نفر، شرق 1565 نفر، غرب 1095 و مرکز 1981 نفر وجود دارند که مجموع آنها 7251 نفر است، و از آنجایی که با یک جامعه آماری بزرگ مواجه هستیم، تعداد 479 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این تحقیق پرسشنامه نهایی در اختیار 30 نفر از کتابداران قرار داده شد که به شرح جدول به دست آمده و نشان دهنده پایایی مناسب ابزار می باشد.
The current research is cross-sectional in terms of its practical purpose, the nature of the current research is a descriptive correlation type that has been carried out quantitatively, according to the theoretical foundations for measuring social justice, the obtained components and sub-criteria for each of the criteria. A 5-point Likert scale was developed. In order to measure social justice from librarians' point of view, a questionnaire was designed with three dimensions: appearance, content and literary dimensions. The items of this variable were also designed based on a 5-point Likert scale. The validity of the questionnaire was measured through content and form validity and its reliability was also measured with Cronbach's alpha of 83%. The analysis of research findings has been done using SPSS version 23 statistical software, and Pearson's correlation coefficient and multiple regression and path analysis tests were also used to test the hypotheses. The statistical population of the research is the total number of public libraries across the country, which are divided into five parts: north, south, west, east and center, based on the population in the north 1334 people, south 1276 people, east 1565 people, west 1095 and There are 1,981 centers with a total of 7,251 people, and since we are dealing with a large statistical population, 479 people were selected as cluster sampling using Morgan's table. In this research, the final questionnaire was provided to 30 librarians, which was obtained as described in the table and shows the appropriate reliability of the tool.
_||_