تحلیل موانع و چالشهای فرهنگی در نظام آموزشی بر اساس روش سلسله مراتبی
محورهای موضوعی : تحقیقات آموزشیمجتبی حیدری 1 , ماهرخ لطف الهی حقی 2 , آرش قدمی 3
1 - دانشجو/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
2 - دانشجو/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3 - دانشجو/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
کلید واژه: موانع, چالش فرهنگی, مدیریت, مدیریت توسعه, نظام آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، ش تحلیل موانع و چالشهای فرهنگی در نظام آموزشی بر اساس روش سلسله مراتبی است. روش تحقیق به صورت کمی میباشد که از تکنیک دلفی بهره گرفته شده و از نوع توصیفی- پیمایشی است. پژوهش از لحاظ هدف نیز از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل در مرحله اول خبرگان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر و در مرحله دوم مدیران و کارشناسان در سازمان آموزش و پرورش میباشد که نمونه ۱۰۸ نفری برای این پژوهش انتخاب شده است. جهت گرداوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و میدانی بهره گرفته شده است که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه چالشهای فرهنگی مدیریت توسعه و پرسشنامه ارجحیت بندی استفاده شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید راهنما مورد تأیید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی شامل درصد فراوانی و میانگین و همچنین آزمون تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای اولویت بندی شاخصها استفاده شده است. برای انجام آزمونهای فوق از نرم افزار SPSS و Expert Choice استفاده شده است. یافتههای حاصل از این تحقیق نشان داد که از میان چالشهای پنج گانه فرهنگی مدیریت توسعه، بعد" تغییر فرهنگ سازمانی" با وزن 0.433 بالاترین اهمیت را در میان ابعاد و بعد"تفاوتهای فرهنگی" با وزن 0.054 پایینترین اولویت را به خود اختصاص دادند. ابعاد تنوع فرهنگی، واکنشهای فرهنگی و تضاد فرهنگی به ترتیب در اولویتهای دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند.
The purpose of this research is to analyze cultural obstacles and challenges in the educational system based on the hierarchical method. The research method is quantitative, which uses the Delphi technique and is descriptive-survey. The research is also applied in terms of purpose. The statistical population of this research includes 20 education experts in the first stage and managers and experts in the education organization in the second stage, and a sample of 108 people has been selected for this research. In order to collect information, the method of library and field studies has been used, and in the field method, cultural challenges questionnaire of development management and priority setting questionnaire have been used. Its content validity was confirmed by supervisors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. In order to analyze the data, descriptive statistics including frequency percentage and mean as well as analysis hierarchy test (AHP) have been used to prioritize indicators. SPSS and Expert Choice software were used to perform the above tests. The findings of this research showed that among the five cultural challenges of development management, the dimension of "organizational culture change" with a weight of 0.433 had the highest importance among the dimensions and the dimension of "cultural differences" with a weight of 0.054 had the lowest priority. The dimensions of cultural diversity, cultural reactions and cultural conflict were placed in the second, third and fourth priorities, respectively.
باباییفرد، اسدالله؛ حیدریان، امین (1394). بررسی تأثیر سرمایة فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، بهار و تابستان 94.
تمنا، سعید؛ صمدی، سمیه (1395). رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان آگاهی دانشجویان از فرهنگ دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، دوره 22، شماره 1.
راد، فیروز؛ امینمظفری، فاروق؛ سلمانزاده مظلومی، فتاح (1393). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستانهای تبریز. مطالعات جامعه شناسی، سال چهارم، شماره سیزدهم، زمستان 93.
رستمی، گلشن؛ بنیفاطمه، حسین؛ علیزاده اقدم، محمدباقر (1392). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با میزان مشارکت اجتماعی در بین دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب، مطالعات جامعه شناسی، سال سوم، شماره نهم، زمستان 92.
بابایی فرد، اسدالله (1389). توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، 10 (37).
بابایی فرد، اسدالله؛ حیدریان، امین (1393). بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوازدهم، شماره اول.
نوغانی، محمد (1381). تأثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان پیش دانشگاهی در دستیابی به آموزش عالی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (3).
سپهرنیا، رزیتا؛ دلاور، علی؛ صالحیامیری، سیدرضا (1394). رابطه آموزش با ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران، فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره سی و هشتم، سال یازدهم، زمستان 94.
لش، اسکات (1383). جامعهشناسی پست مدرنیسم، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز.
ولیخانی، بهمن (1398). تاثیر سرمایه فرهنگی، سرمایه روانی و سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی فردی کارکنان (مورد مطالعه: بانک حکمت ایرانیان)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان همدان، مرکز پیام نور همدان.
میرساردو، طاهره؛ قدیمی، بهرام (1397). سرمایه فرهنگی و پیشرفت تحصیلی (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه دوم شهر گلستان)، دو فصلنامه جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره 11، بهار و تابستان 97.
رسته مقدم، آرش، رحیمیان، حمید، و عباس پور، عباس. (1392). شناسایی چالش های تغییر فرهنگ سازمانی و پیشنهاد راهکارهای تغییر آن مورد مطالعه: سازمان های دولتی شهر تهران. مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی، 11(4 (پیاپی 30))، 111-135. SID. https://sid.ir/paper/196345/fa
Analysis. In B. Fichet, D. Piccolo, R. Verde, & M. Vichi (Eds.), Classification and Multivariate Analysis for Complex Data Structures. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
Aschaffenburg‚ K & Maas, I (1997). Cultural and educational careers: The dynamics of social reproduction. American Sociological Review.
Avci, E (2020). Examining the Relationship between Cultural Capital and Self-Efficacy: A Mixed Design Study on Teachers. Athens Journal of Education.
Blasko‚ Z (2003). Reproduction or cultural mobility. Review of Sociology.
Breinholt, A & Jæger, M. M (2020). How does cultural capital affect educational performance: Signals or skills? The British Journal of Sociology.
Breinholt, A & Jæger, M. M (2020). How does cultural capital affect educational performance: Signals or skills? The British Journal of Sociology. Cliona Hannon, Daniel Faasb, Katriona
Cochrane, Phoebe (2016). Exploring cultural capital and its importance in sustainable development. Ecological Economics.
Coessens, K & Bendegem, J. P (2008). Cultural Capital as Educational Capital the Need for a Reflection on the Educationalisation of Cultural Taste. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.), Educational Research: the Educationalization of Social Problems.
Findlay, A. M, King, R, Smith, F. M, Geddes, A & Skeldon, R (2016). World class? An investigation of globalisation, difference and international student mobility. Transactions of the Institute of British Geographers.
Hamlin, D (2019). Do homeschooled students lack opportunities to acquire cultural capital? Evidence from a nationally representative survey of American households, Peabody Journal of Education.
Huriye Yeröz (2019). Manifestations of social class and agency in cultural capital development Processes: An empirical study of Turkish migrant women entrepreneurs in Sweden, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Jaeger‚ M. M & Holm‚ A (2007). Does parents’ economic, cultural, and social capital explain the social class effect on educational attainment in the Scandinavian mobility regime? Social Science Research.
Jennifer Jo Thompson, Danielle JensenRyan (2018). Becoming a “Science Person”: Faculty Recognition and the Development of Cultural Capital in the Context of Undergraduate Biology Research. CBE—Life Sciences Education, winter 2018.
Kuly, Michelle, Stewart, Etoile & Dudley, Michael (2015). Enhancing Cultural Capital: The Arts and Community Development in Winnipeg. Article, Retrieved November 26.
Lareau, A & Weininger, E. B (2003). Cultural capital in education research: A critical assessment, Theory and Society.
Mikus, K, Tieben, N & Schober, P. S (2020). Children’s conversion of cultural capital into educational success: the symbolic and skillgenerating functions of cultural capital, British Journal of Sociology of Education.
Moeller, K (2019). Intangible and financial performance: causes and effects, Journal of Intellectual Capital.
Myrberg, E & Rosén, M (2009). Direct and indirect effects of parents’ education on reading achievement among third graders in Sweden. British Journal of Educational Psychology.
Myrberg, E & Rosén, M (2009). Direct and indirect effects of parents’ education on reading achievement among third graders in Sweden. British Journal of Educational Psychology.
O’Sullivan (2017). Widening the educational capabilities of socio-economically disadvantaged students through a model of social and cultural capital development. British Educational Research Journal, Vol. 43, No. 6, December 2017.
Sulis, I, Porcu, M & Pitzalis, M (2011). Scaling the Latent Variable Cultural Capital via Item Response Models and Latent Class
Tramont‚ L & Willms‚ J. D (2009). Cultural capital and its effects on education outcomes‚ Economics of Education Review,
Vaishnav Kameswaran, Lindsey Cameron, Tawanna R. Dillahunt (2018). Support for Social and Cultural Capital Development in Real-time Ridesharing Services. CHI 2018, Montréal, QC, Canada.