شناسایی بسترها و الزامات مدیریت کیفیت فراگیر در دانشکده¬های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی (رویکرد تحلیل مضمون)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
آسیه متفکر
1
,
امید ونداد
2
,
حسین مؤمنی مهموئی
3
,
یوسف مهدی پور
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران.
کلید واژه: تضمین کیفیت, مدیریت کیفیت فراگیر, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده های موضوعی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی بسترها و الزامات مدیریت کیفیت فراگیر در دانشکده¬های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش از نظر جهت¬گیری، کاربردی، از نظر رویکرد پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی¬های پژوهش، تحلیل مضمون (روش شبکه مضامین) می¬باشد. مشارکت¬کنندگان شامل 23 نفر از متخصصان و خبرگان مدیریت دانشگاهی (دانشگاه آزاد اسلامی) و مدیریت صنعتی در استان خراسان رضوی بوده¬اند که به شیوه¬ای هدفمند و ملاک¬محور انتخاب شده¬اند. انتخاب مشارکت¬کنندگان و انجام مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته با آنها، تا رسیدن به مرحله اشباع نظری داده¬ها، ادامه یافت. به منظور تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و گوبا بهره گرفته شد. تحلیل داده¬ها و طبقه¬بندی آنها نشاندهنده¬ 5 مضمون فراگیر، 16 مضمون سازمان¬دهنده و 77 مضمون پایه بوده است. الزامات فرهنگی - زمینه¬ای (دربرگیرنده ویژگی¬های خصیصه¬ای حاکمیتی؛ تناسب توسعه ساختاری و فرهنگ عمومی نهادی)؛ الزامات فرایندی-راهبردی (مشتمل بر مضامین سازمان¬دهنده مدیریت دانش، قوانین و رویه¬های سازمانی و فرایند نظارت و ارزیابی سازمانی)؛ الزامات علمی- محتوایی (شامل گزینش رویکردهای بهینه حکمرانی، برنامه درسی و مواد و منابع آموزشی)؛ الزامات مدیریت و رهبری (مشتمل بر مهارت¬ها و توانمندی¬ها، دانش¬های عمومی-حرفه¬ای و ویژگی¬های شخصیتی) و الزامات منابع انسانی (شامل مضامین سازمان¬دهنده تدوین کارآمد برنامه¬های توسعه حرفه¬ای، جبران خدمات بهینه و نیازسنجی منابع انسانی) می¬باشد.
The main goal of the current research is to identify the bases and requirements of comprehensive quality management in subject faculties of Islamic Azad University. This research is applied in terms of orientation, qualitative in terms of research approach, and theme analysis (theme network method) in terms of research strategies. The participants included 23 specialists and experts in academic management (Islamic Azad University) and industrial management in Razavi Khorasan province, who were selected in a purposeful and criterion-oriented manner. Selection of participants and conducting semi-structured interviews with them continued until the theoretical data saturation stage was reached. In order to ensure validity and reliability, Lincoln and Goba criteria were used. Data analysis and their classification showed 5 overarching themes, 16 organizing themes and 77 basic themes. cultural-contextual requirements (including governance characteristics; appropriateness of structural development and general institutional culture); process-strategic requirements (including organizational themes of knowledge management, organizational rules and procedures, and organizational monitoring and evaluation process); Scientific-content requirements (including the selection of optimal governance approaches, curriculum and educational materials and resources); Management and leadership requirements (including skills and capabilities, general-professional knowledge, and personality traits) and human resources requirements (including organizational themes, efficient development of professional development programs, compensation optimal services and human resource needs assessment).
بازرگان، عباس (1400). بازاندیشی درباره ارزیابی مستمر کیفیت در آموزش عالی ایران: ضرورت تقویت نهادهای ملی و بازنگری چارچوب ارزیابی. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، دوره 27، شماره، 4، صص 23-1.
حاجیلو، محمد حسین؛ اسحاقی، فاخته و محمدی، رضا (1402). بین¬المللی شدن آموزش عالی: فرصت¬ها و تهدیدها. فصلنامه نامه آموزش عالی، دوره 15، شماره 60، 140-121.
خادم محترم، خلیل و سلیمی، مهتاب (1398). ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی. فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال چهارم، شماره 1، صص 52-42.
رجایی، امیر؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ خراسانی، اباصلت و رضایی¬زاده، مرتضی (1401). بررسی ابعاد تضمین کیفیت و رتبه-بندی دانشگاهی در آموزش عالی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 58، صص 148-127.
ساعدی، عاطفه؛ عباس¬پور، عباس؛ فراستخواه، مقصود؛ نیستانی، محمدرضا و عبدالهی، حسین (1399). واکاوی بسترهای ایجاد و توسعه تضمین کیفیت در آموزش عالی اروپا. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، سال یازدهم، ویژه¬نامه، صص 226-213.
مقرب، علی؛ رضازاده، وحید؛ امیری، سعید و جوادی، کوثر (1401). مفهوم¬پردازی مدیریت کیفیت جامع. فصلنامه پژوهش¬های علوم مدیریت، سال چهارم، شماره 10، صص 193-180.
Al Mohaimen, A., Jahan, F. G., Sharma, P. R., Subba, J. R., Bahar, H., Hoque, M. N., & Islam, K. D. (2022). Analysis of Academic Total Quality Management in Higher Education. European Journal of Education Studies, 9(5).
Alrashed, A., Latif, A. A., & Darwish, S. (2022). The impact of TQM on performance measurement: Empirical study of Bahraini private universities. Information Sciences Letters, 11(6), 2181-2187.
Alshuqairat, E. A., Barqawi, B. Y. A., Khalaylah, Z. A. K., Alshura, M. S. K., Al-mzary, M. M., Alshurideh, M. T., ... & Odeibat, A. A. H. (2023). The effect of total quality management on the organizational reputation: the moderating role of quality standards in Jordanian public universities. In The effect of information technology on business and marketing intelligence systems (pp. 1147-1163). Cham: Springer International Publishing.
Al-Zoubi, Z., Qablan, A., Issa, H. B., Bataineh, O., & Al Kaabi, A. M. (2023). The degree of implementation of total quality management in universities and its relationship to the level of community service from the perspectives of faculty members. Sustainability, 15(3), 2404.
Bahia, T. H. A., Abbas, B. A. H., & Idan, A. R. (2023). Total quality management as a philosophy to improve the performance of the academic organization. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof. Bus. Rev., 8(1), 19.
Boulahlib, L., Abd Manaf, N. H., Ismail, I. B., & Islam, R. (2022). Exploring Factors Influencing Academic Staff Attitude towards the Implementation of Total Quality Management (TQM) in Higher Education. International Journal of Human Resource Studies, 12(3), 98.
Crocco, O. S. (2018). Thai higher education: Privatization and massification. In Education in Thailand (pp. 223-255). Springer, Singapore.
Gür, B. S. (2016). Democratization and massification of higher education in Turkey and challenges ahead.
Ho, Y. S., Cavacece, Y., Moretta Tartaglione, A., & Douglas, A. (2023). Publication performance and trends in Total Quality Management research: a bibliometric analysis. Total Quality Management & Business Excellence, 34(1-2), 97-130.
Kang, Y., & Xiong, W. (2021). Is entrepreneurship a remedy for Chinese university graduates’ unemployment under the massification of higher education? A case study of young entrepreneurs in Shenzhen. International Journal of Educational Development, 84, 102406.
Mahmood, W., & Ismail, S. N. (2022). Total Quality Management Practices in Malaysian and Pakistani Public Universities using SWOT Analysis. Journal of Social Sciences Review, 2(4), 220-226.
Mohamedbhai, G. (2014). Massification in higher education institutions in Africa: Causes, consequences and responses. International Journal of African Higher Education, 1(1).
Mok, K. H., & Jiang, J. (2017). Massification of higher education: Challenges for admissions and graduate employment in China. In Managing international connectivity, diversity of learning and changing labour markets (pp. 219-243). Springer, Singapore.
Noui, R. (2020). Higher education between massification and quality. Higher Education Evaluation and Development.
Sibawaihi, S., & Fernandes, V. (2023). Globalizing higher education through internationalization and multiculturalism: The case of Indonesia. Higher Education Quarterly, 77(2), 232-245.
Steger, M. B., Benedikter, R., Pechlaner, H., & Kofler, I. (2023). Globalization. University of California Press.
Taroreh SR, Saerang DP, Maramis J, Worang FG, Wenas RS. Implementation of total quality management in higher education institutions: a literature review. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi. 2022 Jun 20;10(2).
Taroreh, S. R., Saerang, D. P. E., Maramis, J., Worang, F. G., & Wenas, R. S. (2022). Implementation of total quality management in higher education institutions: a literature review. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2).
Texeira-Quiros, J., Justino, M. D. R., Antunes, M. G., Mucharreira, P. R., & Nunes, A. D. T. (2022). Effects of innovation, total quality management, and internationalization on organizational performance of higher education institutions. Frontiers in Psychology, 13, 869638.
Yusuf, F. A. (2023). Total quality management (TQM) and quality of higher education: A meta-analysis study. International Journal of Instruction, 16(2), 161-178.
Zhang, L., Xu, M., Chen, H., Li, Y., & Chen, S. (2022). Globalization, green economy and environmental challenges: state of the art review for practical implications. Frontiers in Environmental Science, 10, 870271.