ارائه مدل کیفی بهرهوری مدیریت منابع انسانی با رویکرد آموزش چابک سازی با روش گرندد تئوری
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسیامک حسین نژاد 1 , عبدالخالق غلامی 2 , کرم اله دانشفرد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - استاد گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, بهرهوری, چابکی, گمرک, گرندد تئوری,
چکیده مقاله :
نیروی انسانی مهمترین بخش سازمان را تشکیل می دهد و یکی از مهمترین اهداف هر سازمانی افزایش کارایی و بهرهوری آن است. این موضوع ارتباط مستقیمی با منابع داخلی سازمان دارد. از سوی دیگر چابکی سازمانی نیز بسیار حائز اهمیت است و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین سازمان های دولتی به دلیل نوع خدمات به بهرهوری نیروی انسانی با رویکرد چابک نیاز مبرم دارد. لذا تبیین این تحقیق با ارائه مدل کیفی بهرهوری منابع انسانی با رویکرد چابک سازی در گمرک ایران با روش گرندد تئوری انجام شد. روش این پژوهش کیفی با تحلیل نظریه مبنایی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری را اعضای هیئت علمی دانشگاه و اساتید و مشاوران منابع انسانی تشکیل دادند. برای انجام پژوهش از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. نمونه پژوهش نیز به صورت هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه با استفاده از روش گراندد تئوری انجام شد. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد شرایط علی در این پژوهش عبارتند از استراتژی منسجم سازمانی، هدفمندی فعالیتها و ارتقای کیفی نیروها. شرایط زمینهای در این تحقیق عبارتند از توانمندسازی کارکنان و ایجاد علاقه به کار در کارکنان، رفتار مناسب با مراجعان و اخلاق سازمانی. شرایط مداخلهگر در این پژوهش عبارتند از توانایی مدیران، مسئولیتپذیری و تعامل مدیران و کارکنان. راهبردها در این پژوهش عبارتند از انعطاف در برنامهها، صداقت مدیران، تامین روانی کارکنان، نوآوری و پذیرش مسئولیت سازمانی. پیامدها در این پژوهش شامل توانمندی نیروی انسانی، ارتقای تکنولوژی سازمان، اخلاقمداری، مسئولیتپذیری منابع انسانی، تعهد سازمانی، امنیت روانی منابع انسانی بودند.
Human power is the most important part of the organization and one of the most important goals of any organization is to increase its efficiency and productivity. This matter is directly related to the internal resources of the organization. On the other hand, organizational agility is also very important, and the Customs Organization of the Islamic Republic of Iran, as one of the most important government organizations, urgently needs the productivity of human resources with an agile approach due to the type of services. Therefore, the explanation of this research was done by presenting a qualitative model of human resources productivity with an agile approach in Iranian customs using the ground theory method. The statistical population was made up of university faculty members and professors and human resources consultants. Interviews were used to conduct the research. The analysis of the information obtained from the interview was done using the grounded theory method. The results obtained from the research showed that the causal conditions in this research include a coherent organizational strategy, purposefulness of activities and qualitative improvement of forces. The background conditions in this research include empowering employees and creating interest in work among employees, proper behavior with clients and organizational ethics. The intervening conditions in this research include the ability of managers, responsibility and interaction between managers and employees. The strategies in this research include flexibility in programs, honesty of managers, psychological support of employees, innovation and acceptance of organizational responsibility. The results of this research include the capability of human resources, improvement of organization technology, ethics, responsibility of human resources, organizational commitment, psychological security of human resources.
اردلان، محمدرضا، و قادری شیخی آبادی، مریم. (1399). نقش مدیریت استعداد در چابکی سازمانی مدارس با میانجی گری یادگیری سازمانی. مدیریت مدرسه (مجله مدیریت مدرسه)، 8(3)، 400-432.
اکبری، پیمان، نظری، کامران، و مهدیخانی، روح انگیز. (1399). تحلیل تأثیر فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 8(3 )، 117-148.
ایران زاده، سلیمان، مصباحی جهرمی، نگارالسادات، شکری، عبدالحسین، و ابراهیمی، رحیم. (1395). بررسی رابطه ابعاد چابکی سازمانی و بهرهوری کارکنان شرکت بیمه دانا در استان آذربایجان شرقی. مدیریت بهرهوری (فراسوی مدیریت)، 10(38 )، 117-145.
برومند، نویدرضا، ریحانی یساولی، عبداله، و احمدزاده خادمی، علی. (1396). تاثیر بی تفاوتی سازمانی بر بهرهوری پرستاران بیمارستان های دولتی مشهد. پژوهش پرستاری، 12(6 )، 19-23.
بهرامی، محمدصادق. (1395). چابکی سازمانی و مدیریت دانش (سرمقاله). امواج دانش، 1(11)، 0-0.
تورانی، حیدر، و آقایی، وحیده. (1398). نقش ابعاد برنامه ریزی استراتژیک بر بهرهوری سازمانی. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 8(1 )، 61-87.
تورانی، حیدر، و آقایی، وحیده. (1398). نقش ابعاد برنامه ریزی استراتژیک بر بهرهوری سازمانی. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 8(1 )، 61-87.
خسروی پور، بهمن، و پورجاوید، سهیلا. (1399). چابکی سازمانی راهبردی مهم در بهبود نظام آموزش عالی. نخبگان علوم و مهندسی، 5(2 )، 57-66.
رافتی، محمد، موسی خانی، مرتضی، ذبیحی، محمدرضا، و قربانی، محمود. (1400). طراحی مدل مربیگری سازمانی در سازمان های دولتی با رویکرد بهرهوری نرم سازمانی. مدیریت بهرهوری (فراسوی مدیریت)، 15(1 (پیاپی 56) )، 77-106.
رشیدی، مهدی، بنی هاشمی، سیدعلی، و موسوی، سیدذبیح اله. (1400). ارائه مدل ساختاری تاثیر ظرفیت سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی گری انسجام سازمانی. توسعه سازمانی پلیس، 18(77 )، 113-140.
مهدی پور، اسمعیل، و بی بی حفیظه، مجیداوا. (1399). تاثیر فرهنگ سازمانی و استرس شغلی بر بهرهوری کارکنان دانشگاه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(5 (پیاپی 45) )، 305-318.
مهدیه، امید، و محمدی، پروین. (1399). تاثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 9(1 )، 259-278.
نیکوکار، هانی، اکبری، محسن، آهی، پرویز، و قیاسی، رضا. (1398). تبیین نقش رهبری آینده نگر در بهبود بهرهوری سازمانی با میانجیگری تعهد سازمانی. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 14(1 )، 101-122.
Abdelwahed, N. A. A., & Doghan, M. A. A. (2023). Developing Employee Productivity and Performance through Work Engagement and Organizational Factors in an Educational Society. Societies, 13(3), 65.
Al Naim, A. F. (2023). Enhancing workforce productivity and organizational agility through digital transformation: Role of technological integration, skills development initiatives and low organizational trust. The Journal of Modern Project Management, 11(1), 324-341.
Fawzy, R., & Saad, M. (2023). The Relationship between Agility Drivers, Agility Capabilities and Organizational Sustainability. Journal of Business, 11(2), 101-114.
Li, M., Malik, M. S., Ijaz, M., & Irfan, M. (2023). Employer Responses to Poaching on Employee Productivity: The Mediating Role of Organizational Agility in Technology Companies. Sustainability, 15(6), 5369.
Nurlia, N., Daud, I., & Rosadi, M. E. (2023). Ai Implementation Impact On Workforce Productivity: The Role Of Ai Training And Organizational Adaptation. Escalate: Economics And Business Journal, 1(01), 01-13.
Turi, J. A., Khwaja, M. G., Tariq, F., & Hameed, A. (2023). The role of big data analytics and organizational agility in improving organizational performance of business processing organizations. Business Process Management Journal, 29(7), 2081-2106.