هنجاریابی پرسشنامه هیجان پذیری در فرهنگیان شهر ایلام
محورهای موضوعی : روانشناسیفلکناز هواس بیگی 1 , سمانه میرهدائی 2 , راحله منتظری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد تهران، ایران.
3 - 3- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد زاهدان ، ایران.
کلید واژه: هنجاریابی , هیجان پذیری , روایی , پایایی.,
چکیده مقاله :
هیجان پذیري یک ویژگی فردي است که سبب می شود افراد در موقعیت هاي مشابه، واکنش هاي عاطفی و احساسی متفاوت از خود نشان دهند. بخش جمع آوری اطلاعات کمی تحقیق حاضر از نوع تحقیق کمی بوده که از روشهای تحقیق توصیفی از نوع هنجاریابی استفاده شد. در این بررسی، مقیاس هیجان پذیری، برای اندازه گیری های مناسب بعدی در ایران؛ هنجاریابی شد. لذا، این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. نتایج نشان داد که میانگین کلی هیجان پذیری در تدریس در معلمین زن بیشتر از معلمین مرد بود . در پژوهش حاضر به منظور محاسبه ی پایایی پرسشنامه هیجان پذیری در تدریس معلمین ابتدایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. دامنه ی آلفای کرونباخ بین خرده مقیاس ملالت (902/0) و خرده مقیاس غرور و لذت (537/0) بود. میزان آلفای کرونباخ هیجان پذیری کلی برابر با 875/0 می باشد، که نشان دهنده قابل اعتماد بودن پرسشنامه برای معلمین می باشد. برای انجام مقیاس بندی هیجان پذیری در تدریس معلمین ابتدایی، از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. بدین منظور برای تعیین مناسب بودن داده ها برای تحلیل عاملی از ضریب KMO و آزمون بارتلت استفاده شد، که نتایج حاصل نشان دهنده مناسب بودن نمونه برای انجام پژوهش بود. نتایج نشان داد که پنج عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 2 استخراج شد، که در مجموع 365/55 درصد از واریانس کل عامل ها را تبیین کردند.
Excitement is a personal trait that causes people to show different emotional reactions in similar situations. The quantitative data collection part of the present study is a quantitative research that descriptive research methods of normative type will be used. In this study, the excitability scale for appropriate subsequent measurements in Iran; Was standardized. Therefore, this research is an applied research. The results showed that the overall average of excitement in teaching was higher in female teachers than male teachers. In the present study, Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability of the Excitement Questionnaire in the teaching of elementary teachers. The Cronbach's alpha range was between the boredom subscale (0.902) and the pride and pleasure subscale (0.537). Cronbach's alpha for general excitement is 0.875, which indicates the reliability of the questionnaire for teachers. Confirmatory factor analysis method was used to measure the excitement in the teaching of elementary teachers. For this purpose, to determine the suitability of the data for factor analysis, KMO coefficient and Bartlett test were used, which showed the suitability of the sample for research. The results showed that five factors with eigenvalues higher than 2 were extracted, which explained 55.365% of the total variance of the factors.