شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان: یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
سیدمحمد موسوی فخر
1
,
آتوسا قاسمی نژاددهکردی
2
,
الهام مرادی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
دولت الكترونيك در وزارت ورزش و جوانان يكي از پديده هاي مهم حاصل از به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه پياده سازي آن تحولي بس عميق در نحوه زندگي، اداره و رهبري كشورها داشته و تركيبي از فناوري اطلاعات و شبكه اطلاع رساني وب است كه هدف آن، ارائه مستقيم خدمات به شهروندان، كاركنان دولت، بخشهاي تجاري و ساير بخشهاي دولت است از اینرو هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد گلیزر و از نوع اکتشافی است. جامعه آماري شامل صاحبنظران (اعضای هیئت علمی دانشگاه - معاونان وزارت ورزش و جوانان - مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان) بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با برند، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه پژوهش حاضر از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگيري غير احتمالي، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 73 مفهوم اولیه، 13 مقوله اصلی شناسایی شد. عوامل شناسایی شده در تحقیق حاضر شامل عوامل زیرساختی، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل مدیریتی سازمانی، عوامل مالی اقتصادی، بستر سازی برای دسترسی به محتوای دیجیتال، دسترسی به خدمات انلاین، سرمایه انسانی، کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، اعتماد، رضایت شهروندان، سودمندی ادراک شده و سهولت کاربرد ادراک شده بود.
Electronic government in the Ministry of Sports and Youth is one of the important phenomena resulting from the use of information and communication technology, the implementation of which has had a profound change in the way of life, administration and leadership of countries, and is a combination of information technology and the web information network, which aims It is the direct provision of services to citizens, government employees, commercial sectors and other government sectors, therefore the purpose of this research is to identify the factors affecting the development of e-government in the Ministry of Sports and Youth. The current research method is qualitative with Glazer's approach and of an exploratory type. The statistical population included experts (members of the university's faculty - deputy ministers of the Ministry of Sports and Youth - senior managers of the Ministry of Sports and Youth). Field of study and having scientific writings related to the brand, having managerial positions and executive experience in the field of the present research were among the selection indicators for the initial list of experts. The sampling method was used as non-probability sampling, with targeted selection and with maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this research was equal to 14 people based on the theoretical saturation index. The measurement tool was open interview and was analyzed based on three stages of open, central and selective coding. Based on data analysis, 73 primary concepts, 13 main categories were identified. The factors identified in this research include infrastructural factors, socio-cultural factors, organizational management factors, financial and economic factors, creating a platform for access to digital content, access to online services, human capital, system quality, information quality, trust, citizen satisfaction, usefulness. Perceived and perceived ease of use.
