پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تابآوری، مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی اکبر خوشگفتار مقدم 1 , محمدعلی مغیثی 2
1 - مدیریت آموزشی، مدیریت و علوم و تحقیات قم، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, تابآوری, دانشآموزان, کمالگرایی , مهارتهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول بر اساس تابآوری، مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی انجام گرفت. از نظر نوع توصیفی - پیمایشی و از نظر روش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مدرسه امام جعفر صادق (ع) متوسطه اول استان قم (350 نفر) است. حجم نمونه از طریق نرم افزار GPower، تعداد 74 نفر و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد و معدل دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت استفاده شد. ارزیابی پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ انجام شد. مقدار آماره آلفا 0.890 ، 0.938 و 0.887 بدست آمد که نشانگر پایایی مناسب ابزار است. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 27 انجام شد. یافته ها نشان داد با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان، مدل معنی داری به دست آمد (0.369= مجذور R تعدیل شده و 0.05 P< و 15.219F=). این مدل 36.9 درصد از واریانس را توجیه می کند. در نهایت رابطه معنی داری بین کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی یافت نشد اما بین تاب آوری و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت.
The present study aimed to predict the academic achievement of middle school students based on resilience, social skills, and perfectionism. The research was descriptive-survey in nature and used a correlational method. The statistical population of the study included all students of Imam Jafar Sadegh Middle School in Qom Province (350 people). The sample size was 74 people and was selected using a simple random sampling method. To collect data, three standard questionnaires and the students' grade point average were used as an indicator of progress. The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's alpha. The alpha values were 0.890, 0.938 and 0.887, which indicate the appropriate reliability of the tools. Statistical analysis of the data was performed using Pearson correlation test and multiple regression using SPSS version 27 software. The findings showed that using the simultaneous regression analysis method, a meaningful model was obtained (adjusted R square = 0.369 and P < 0.05 and F = 15.219). This model explains 36.9% of the variance. Finally, no significant relationship was found between perfectionism and academic achievement, but there was a positive and significant relationship between resilience and social skills and academic achievement.
Argyle, M. (2019). Social Skills. Companion encyclopedia of psychology, 454-482.
fang, t., & liu, f. (2022). A Review on Perfectionism. Social Sciences, 255-264.
Garrett M, F. (2016). Regression. Diagnostic Histopathology, 271-278.
vanmeter, f., & cicchetti, d. (2020). Resilience. Handbook of clinical neurology, 67-73.
تبریزی شهروی, ز. (1402). عوامل موثردر پیشرفت تحصیلی.
جهینی, س., حسنی, ر., و باتمانی, ف. (1400). تدوین و آزمون مدل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر شایستگی. رویکردهای نوین آموزشی, 1-20.
حسینی, س., دادیلی, س., و جلیلوند فرد, س. (1402). بررسی اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در توسعه و پیشرفت کشور. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش, 117-127.