شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در رابطه حسابرس با صاحبکار
محورهای موضوعی : حسابداری و مالی
ابوالفضل رادسعید
1
(
دانشجو دکتری دانشکده مدیریت و حسابداری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
)
نگار خسروی پور
2
(
استادیار گروه حسابداری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاداسلامی تهران ایران
)
کلید واژه: حسابرس, صاحبکار, رابطه بین حسابرس و صاحبکار, رویکرد داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در رابطه حسابرس با صاحبکار می¬باشد. در این راستا، به منظور استخراج عوامل موثر، از رویکرد داده بنیاد استفاده شد. همچنین، با توجه به نبود الگویی منسجم در ادبیات مربوط به رابطه بین حسابرس و صاحبکار در ایران، از مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان نیز استفاده شد تا نقاط ضعف مبانی نظری موجود پوشش داده شود و عوامل شناسایی شده به مرحله اقناع برسند. نتایج حاصل از رویکرد داده بنیاد نشان داد که الگوی پژوهش مبنی بر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در رابطه حسابرس با صاحبکار را می¬توان در 6 مقوله محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه¬ای، راهبردها، شرایط مداخله¬ای و پیامدها طبقه¬بندی نمود. نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن بود که متغیرهای 1. به موقع بودن ارائه اطلاعات توسط مدیران شرکت به حسابرسان؛ 2. آشنایی حسابرسان با نرمافزارهای مورد استفاده در تهیه گزارشهای مالی؛ 3. حسابرسی داخلی؛ 4. سابقه فعالیت حسابرسان؛ 5. کاهش اضطراب کارکنان حسابرسی به ترتیب از اولویت بیشتری به عنوان عوامل موثر بر رابطه بین حسابرسان با صاحبکاران برخوردارند. همچنین، مشخص شد که متغیرهای 1. دوره تصدی حسابرسان؛ 2. اندازه شرکت صاحبکار؛ 3. وجود تعداد بیشتر مدیران غیرموظف در ساختار هیئت مدیره شرکتها؛ 4. چرخش اجباری حسابرسان؛ 5. آشنایی اعضای تیم حسابرسی با نرمافزارهای بهروز و مورد استفاده از اهمیت کمتری از دیدگاه پاسخ¬دهندگان برخوردار بوده¬اند.
Abstract Purpose: The purpose of this research is to identify and rank the effective factors in the relationship between the auditor and the client. Method: In this regard, in order to extract the effective factors, the foundation's data approach was used. Also, due to the lack of a coherent model in the literature related to the relationship between the auditor and the client, semi-structured interviews with experts were also used to cover the weak points of the existing theoretical foundations and to reach the stage of persuasion. Findings: The results showed that the research model can be classified into 6 main categories, causal conditions, background conditions, strategies, intervention conditions and consequences. The results of the Friedman test showed that the variables 1. the timeliness of providing information by company to auditors; 2. Acquaintance of auditors with the software used in preparing financial reports; 3. Internal audit; 4. activity history of auditors; 5. Reducing the anxiety of audit staff, respectively, have more priority as factors affecting the relationship between auditors and client. Also, it was found that the variables 1. tenure of auditors; 2. The size of the company; 3. The presence of more non-commissioned directors in the structure of the board of directors of companies; 4. Mandatory rotation of auditors; 5. Acquaintance of the audit team with updated and software was less important from the point of view of the respondents. Conclusion: The findings of this research can help solve the complexities of the relationship between the auditor and the client.
منابع
بادپا، بهروز؛ پورحیدری، امید و خدامی پور، احمد. (1398). اثر نگرشهای حمایتی و آشنایی حسابرس با صاحبکار بر قضاوت اولیه حسابرس و استراتژی جستجوی شواهد. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 8(1)، 7-42.
حساس یگانه، یحیی و عرب احمدی، علی اصغر. (1386). عوامل موثر بر تصمیم پذیرش صاحبکار در موسسات حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 5(19)، 93-114.
صادقیان، مسعود؛ جهانگیرنیا، حسین و غلامی جمکرانی، رضا. (1398). نقش اخلاق در تعامل استراتژیک بین حسابرس مستقل و مدیریت بر پایه نظریه بازی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(29 )، 43-56.
کاظمی علوم، مهدی؛ رضازاده، جواد و کردستانی، غلامرضا. (1398). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اتخاذ استراتژی امتیازدهی در مذاکرات حسابرس و صاحبکار. دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری. ۴(۸)، ۱۶۳-۲۱۳.
لاری دشت بیاض، محمود؛ خادم، حمید و حمیده پور، کیانا. (1395). استراتژی های ارتباطی حسابرسان برای تعامل بهینه با صاحبکار، اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران، مشهد.
Acito, A. A., Hogan, C. E., & Mergenthaler, R. D. (2018). The effects of PCAOB inspections on auditor-client relationships. The Accounting Review, 93(2), 1-35.
Beattie, V., Fearnley, S., & Brandt, R. (2004). A grounded theory model of auditor‐client negotiations. International journal of auditing, 8(1), 1-19.
Beattie, V., Fearnley, S., & Hines, T. (2015). Auditor–client interactions in the changed UK regulatory environment–a revised grounded theory model. International Journal of Auditing, 19(1), 15-36.
Bronson, S. N., Masli, A., & Schroeder, J. H. (2021). Releasing earnings when the audit is less complete: Implications for audit quality and the auditor/client relationship. Accounting Horizons, 35(2), 27-55.
Callen, J. L., & Fang, X. (2017). Crash risk and the auditor–client relationship. Contemporary Accounting Research, 34(3), 1715-1750.
Carlisle, M., & Hamilton, E. L. (2021). The role of communication mode in auditor-client interactions: Insights from staff auditors. Current Issues in Auditing, 15(1), A19-A37.
Carlisle, M., Gimbar, C., & Jenkins, J. G. (2023). Auditor-Client Interactions—An Exploration of Power Dynamics during Audit Evidence Collection. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 42(1), 27-51.
Christensen, B. E., Omer, T. C., Shelley, M. K., & Wong, P. A. (2019). Affiliated former partners on the audit committee: Influence on the auditor-client relationship and audit quality. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 38(3), 95-119.
Church, B. K., Dai, N. T., Kuang, X., & Liu, X. (2020). The role of auditor narcissism in auditor‐client negotiations: Evidence from China. Contemporary Accounting Research, 37(3), 1756-1787.
DeFond, M., & Zhang, J. (2014). A review of archival auditing research. Journal of accounting and economics, 58(2-3), 275-326.
Dodgson, M. K., Agoglia, C. P., Bennett, G. B., & Cohen, J. R. (2020). Managing the auditor-client relationship through partner rotations: The experiences of audit firm partners. The Accounting Review, 95(2), 89-111.
Gibbins, M., McCracken, S., & Salterio, S. E. (2010). The auditor’s strategy selection for negotiation with management: Flexibility of initial accounting position and nature of the relationship. Accounting, Organizations and Society, 35(6), 579-595.
Guénin-Paracini, H., Malsch, B., & Tremblay, M. S. (2015). On the operational reality of auditors' independence: Lessons from the field. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 34(2), 201-236.
Hatfield, R. C., & Saiewitz, A. (2022). Theoretical and Practical Guidance for Incorporating Auditor-Client Communication in Experimental Research. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 41(4), 163-177.
Hatfield, R. C., Mullis, C. E., & Trotman, K. T. (2022). Interactive auditor-client negotiations: The effects of the accumulating nature and direction of audit differences. The Accounting Review, 97(7), 223-241.
Hellman, N. (2006). Auditor–client interaction and client usefulness–A Swedish case study. International journal of auditing, 10(2), 99-124.
Herda, D. N., & Lavelle, J. J. (2013). How the auditor-client relationship affects the extent of value-added service provided to the client. Current Issues in Auditing, 7(1), P9-P14.
Kachelmeier, S. J. (2018). Testing auditor-client interactions without letting auditors and clients fully interact: Comments on Bennett and Hatfield (2018). Accounting, Organizations and Society, 68, 58-62.
Knechel, W. R., Thomas, E., & Driskill, M. (2020). Understanding financial auditing from a service perspective. Accounting, Organizations and Society, 81, 101080.
Mustikarini, A., & Adhariani, D. (2022). In auditor we trust: 44 years of research on the auditor-client relationship and future research directions. Meditari Accountancy Research, 30(2), 267-292.
Myers, J. N., Myers, L. A., & Omer, T. C. (2003). Exploring the term of the auditor‐client relationship and the quality of earnings: A case for mandatory auditor rotation?. The accounting review, 78(3), 779-799.
Saiewitz, A., & Kida, T. (2018). The effects of an auditor's communication mode and professional tone on client responses to audit inquiries. Accounting, Organizations and Society, 65, 33-43.
Trotman, K. T., Wright, A. M., & Wright, S. (2005). Auditor negotiations: An examination of the efficacy of intervention methods. The Accounting Review, 80(1), 349-367.
van Nieuw Amerongen, N., Coskun, E., van Buuren, J., & Duits, H. B. (2022). The coherence of the auditor-client relationship quality and auditor tenure with client’s perceptions on added-value in SME audits: a sociological perspective. Managerial Auditing Journal.
Warming-Rasmussen, B., & Jensen, L. (1998). Quality dimensions in external audit services-An external user perspective. European Accounting Review, 7(1), 65-82.