ارائه مدلی برای طراحی محتوای الکترونیکی دورههای مهارتی مدیران میانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیرامسیس افتخاری مقدم 1 , کورش پارسا معین 2 , صغری افکانه 3
1 - دانشجو دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول). k. parsa@riau.ac.ir
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: محتوای الکترونیکی, دورههای مهارتی, مدیران میانی, مرکز آموزش مدیریت دولتی ,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای طراحی محتوای الکترونیکی دورههای مهارتی مدیران میانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش را سه بخش اسناد و مدارک علمی، بخش کیفی (خبرگان) و بخش کمی (مدیران میانی سازمانهای مردمنهاد در استانهای کشور) تشکیل دادند. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 19 خبره بود که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. همچنین در بخش کمی، 272 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در بخش کیفی این پژوهش برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در بخش کیفی برای محاسبه روایی از نظر خبرگان و برای محاسبه پایایی از توافق درون موضوعی و همچنین توافق بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن دادههای بخش کیفی بود. همچنین، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی تحلیل مضمون با نرمافزار Maxqda 2020 بود. در بخش کمی با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونهای و تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v23 و Smart PLS استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد ابعاد محتوای الکترونیکی دورههای مهارتی مدیران میانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی شامل هدف از ارائه محتوا، طراحی محتوا و پشتیبانی از محتوای ارائه شده بود، همچنین براساس مضامین شناسایی شده مدل پژوهش طراحی شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود.
The current research was conducted with the purpose of providing a model for designing the electronic content of middle managers' skill courses in the public administration training center. The research method was based on the objective, applied based on the type of data, mixed (qualitative-quantitative) of the exploratory type. The statistical population of the research was formed by three sections of scientific documents, qualitative section (experts) and quantitative section (middle managers of non-governmental organizations in the provinces of the country). The sample size in the qualitative section included 19 experts who were selected using the principle of saturation and non-random sampling method. Also, in the quantitative section, 272 people were selected by stepwise cluster sampling method. I Also, in order to determine the validity of the questionnaire, content and construct validity were used, and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were used to calculate reliability, and the results indicated the validity and reliability of the instrument. The method of data analysis in the qualitative part was thematic analysis with Maxqda 2020 software. In the quantitative part, according to the research questions, descriptive and inferential statistics methods (sample t-test and confirmatory factor analysis) were used using SPSS-v23 and Smart PLS software.
اسدی، معصومه جهانیان، رمضان. (1402). کیفیت یادگیری و آموزشی در آموزش الکترونیکی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 53، 490-481
اسماعیلی، صغری؛ اسماعیلی، زهرا؛ محمودی، زهرا و مغدانی، نرگس. (1401). رویکرد مقایسهای نسبت به آموزش الکترونیکی و سنتی: معایب و مزایا. مطالعات روانشناختی و علوم تربیتی، 45، 570-561
اسفندیاری، زهرا. (1396). بررسی تأثیر آموزش مهارتی مجازی بر عملکرد دانشآموختگان فنی و حرفهای شهرستان بهار. دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی اقتصادی فرد، محمود و میلاد راسخ، (1397)، طراحی بومی و رتبهبندی مؤلفههای مدل کسبوکار الکترونیک دورههای بر خط آزاد انبوه (موک) در ایران، دومین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف.
اکبری، مرتضی و پولادیان، هانیه. (1400). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در بین دانشجویان ایران. آموزش مهندسی ایران، 23(90)، 151-131
پورتوکلی، اسماً؛ علی نژاد، مهرانگیز و دانشمند، بدرالسادات. (1399). طراحی الگوی تدوین محتوای الکترونیکی بر اساس عوامل مؤثر بر رضایتمندی از یادگیری الکترونیکی. فناوری آموزشی، 15(1)، 138-119
جمیلی، مرضیه و سلیمی، لادن. (1400). بررسی تطبیقی محتوای الکترونیکی در کلاسهای مجازی در کشور ایران و سنگاپور. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 4(35)، 150-137
حسینی لرگانی, سیده مریم و مجتبی زاده, محمد. (1399). طراحی و اعتبار یابی الگوی کیفیت آموزشی برای دانشگاههای کشور. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی, 14(2).
درخشان، مژگان و زندی، خلیل. (1398). طراحی الگوی شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 11(2)، 126-105
سالار، روحالله؛ عینی پور، جواد و رجبی، احمد. (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتی در دانشکده علوم و فنون مرزبانی. علوم فنون مرزی، 42، 17-1
عبادی، سپیده؛ مهدوی، ایرج و تاجالدین، علی. (1401). یک مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای برای ارزیابی آموزشهای مهارتی. پانزدهمین کنفرانس بینالمللی انجمن ایرانی تحقیق در عملیات
مسلمی، ناهید؛ حمید زاده، علی و خنیفر، حسین. (1400). ارائه مدل خطمشی گذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزه آموزشهای مهارتی در ایران: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(3)، 12-1
Atmaja, D. S., Zaroni, A. N., & Yusuf, M. (2023). Actualization Of Performance Management Models For The Development Of Human Resources Quality,
Economic Potential, And Financial Governance Policy In Indonesia Ministry Of Education. Multicultural Education, 9(01), 1-15. Bashir, F., & Warraich, N. F. (2023). Systematic literature review of Semantic Web for distance learning. Interactive Learning Environments, 31(1), 527-543.
Burnes, B., & Hughes, M. (Eds.). (2023). Organizational change, leadership and ethics. Taylor & Francis. Burns, M. (2023). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models, and Methods. Education Development Center, Inc. Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2023). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. john Wiley & sons.
Dingayo, N. (2023). Enterprise Content Management and Administrative Efficiency: The Adoption of Electronic Records Management at the Western Cape Provincial Government.
Gayoung, L. E. E., Sunyoung, K. E. U. M., Myungsun, K. I. M., Yoomi, C. H. O. I., & Ilju, R. H. A. (2016). A study on the development of a MOOC design model. Educational technology international, 17(1), 1-37.
Hashim, H., Hasan, N. H., & Shafeei, K. N. (2023). Students’ Engagement and Learning Motivation in Synchronous and Asynchronous Open Distance Learning (ODL) Activities.
Haron, H., Hussin, S., Yusof, A. R. M., Yusof, H., Basri, N. H., Adnan, W. A. W., ... & Taufiq-Yap, Y. H. (2019). MOOC Initiative: A Technology Enhanced Learning in 21 Century at Higher Learning Institution. Journal of Information System and Technology Management, 4, 26-33. Johansen, K. (2023). Challenges regarding digital distance learning of operationally-oriented professions, due to Covid-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 4, 100225.