برازش الگوی توسعه حرفه ای خودراهبر دانشجو معلمان با رویکرد یاد گیری خرد فناورانه در برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : برنامه ريزي اموزشي
ملیحه نیازیان
1
,
لادن سلیمی
2
,
وحید فلاح
3
1 - علوم تربیتی . علوم انسانی .دانشگاه آزاد ساری ایران
2 - استادیار، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: توسعه حرفه ای خودراهبر, یادگیری خرد فناورانه , برنامه ریزی آموزشی , دانشجو معلمان, دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر برازش الگوی توسعه حرفه ای خودراهبر دانشجو معلمان با رویکرد یادگیری خرد فناورانه می باشد. روش پژوهش کمی است. جامعه آماری در بخش کمی، شامل دانشجویان معلم دانشگاه فرهنگیان (قطب شمال کشور) شامل استان های مازندران، گلستان، گیلان، و سمنان به تعداد 456 نفر می باشد حجم نمونه در بخش کمی بر اساس جدول مورگان، تعداد 210 نفر تعیین شدند. روش نمونه گیری در بخش کمی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است .در تجزیه وتحلیل داده های کمی ،برای آزمون مدل روش شبکه های عصبی و از نرمافزارهایExcel.26 و SPSS.26 و pls استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ کلی مدل (0.980)؛ پایایی ترکیبی کلی مدل (0.981)، ضریب دایلون گلداشتاین(Rho_A) کلی مدل (0.982) می باشد، بالاتر از 0.7 بود، این موضوع بیانگر همسانی درونی تمامی مقوله های اصلی و فرعی مدل پژوهش است. بنابراین مدل اندازه گیری از پایایی ترکیب همگون بالایی برخوردار است. نتایج یافته ها نشان داده که مولفه های استخراجی توسعه حرفه ای خودراهبر با رویکرد یادگیری خرد فناورانه در برنامه ریزی آموزشی شامل ایجاد محیط یادگیری جذاب فناورانه ، شبکه های یادگیری پژوهش محور ، روشهای فناورانه در همیاری کار تیمی ، اینفوگرافیک و بانک های اطلاعاتی نوین آموزشی می باشد .
The current research is the fitting of the model of self-directed professional development of student teachers with the approach of technological micro-learning. The research method is quantitative. The statistical population in the quantitative section includes the student teachers of Farhangian University (the North Pole of the country) including the provinces of Mazandaran, Golestan, Gilan, and Semnan in the number of 456 people. Sampling method was selected in quantitative stratified random section. The method of collecting information is library and field. In the analysis of quantitative data, the neural network method was used to test the model and Excel.26, SPSS.26 and pls software were used. The overall Cronbach alpha coefficient of the model (0.980); The overall composite reliability of the model is (0.981), the Dylan Goldstein coefficient (Rho_A) of the overall model is (0.982), it was higher than 0.7, this indicates the internal consistency of all the main and sub-categories of the research model. Therefore, the measurement model has a high homogeneous composition reliability. The results of the findings showed that the extractive components of self-directed professional development with the approach of micro-technological learning in educational planning include the creation of an attractive technological learning environment, research-oriented learning networks, technological methods in teamwork cooperation, infographics and modern educational databases.
رحمتی، زینب؛ تلخابی، محمود؛ مرادی، علیرضا (1399). توسعه حرفه ای معلمان و تغییر مفهومی از طریق محیط ساختن دانش. فصلنامه روانشناسی شناختی، 8(1)، 66-53.
رحیمی، فاطمه و صفار حیدری ثابت، حجت و خلیلی، محمدصادق و رحیمی، معصومه و رحیمی، مریم،1401،نقش یادگیری خودراهبری در توسعه حرفه ای معلمان،نهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی،مدیریت و کارافرین ایران،تهران
نوری, خدادادی تیرکلایی, شهریاران. (1400). توسعه یادگیری خودراهبر در بستر برنامه درسی؛ مفاهیم و دیدگاه ها. پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی, 11(1), 111-128.
Howard, N.J. (2021). Barriers and drivers in online micro-course professional development: Navigating issues of teacher identity and agency, Teaching and Teacher Education. Teaching and Teacher Education, 105.
Hrastinski, S. (2021). Digital tools to support teacher professional development in lesson studies: A systematic literature review. International Journal for Lesson and Learning Studies, 10(2), 138-149.
Lawless, K. A., & Pellegrino, J. W. (2007). Professional development in integrating technology into teaching and learning: Knowns, unknowns and ways to pursue better questions and answers. Review of Educational Research, 77(4), 575-614.
Leask, M., & Youni, S. (2013). National models for continuing professional development: the challenges of twenty-first century knowledge management. Professional Development in Education, 38(2), 273-287.
Leene, A. (2006). MicroContent is Everywhere. In Bruck, P., Hug, T., Lindner, M. (Eds.) Micromedia & eLearning 2.0: Gaining the Big Picture, Proceedings of Microlearning Conference, Innsbruck.
Kousar, S., Basri, R., & Sadeeque, N. (2023). Effect of Self Directed Professional Development on Instructional Practices of Secondary School Teachers. Annals of Human and Social Sciences, 4(3), 39-51.
Morris, T. H.( 2022). “Creativity Through Self-Directed Learning: Three Distinct Dimensions of Teacher Support.” International Journal of Lifelong Education 39 (2): 168–178. https://doi.org/10.1080/02601370.2020.1727577.
Nikou S (2018) Mobile‐Based micro‐Learning and Assessment: Impact on learning performance and motivation of high school students, https://doi.org/10.1111/jcal.12240
Polly, D., & Hannafin, M. (2010). Reexamining technology's role in learner-centered professional development. Educational Technology Research and Development, 58(5), 557-571.
Redondo, R.P.D., Rodr´ıguez, M.C., Escobar, J.J.L. (2021). Integrating micro-learning content in traditional e-learning platforms. Multimedia Tools and Applications, 80:3121–3151.
Zhamanov, A., & Zhamapor, M. (2013). Computer Networks teaching by microlearning principles. Journal of Physics: Conference Series, 423(1), 6. Doi: 10.1088.1742-6596.423.1.012028
Zhang, J., West, R.E. (2020). Designing micro learning instruction for professional development through a competency based approach. Organizational Training and Performance, 64, 310-318.