مدل بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی سبز بانک صادرات ایران
محورهای موضوعی : مدیریت
سودابه بهادری فر
1
,
وحید ثانوی
2
,
الهه معصومی
3
,
مهدی نعیمی نظام آباد
4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد بجنورد دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: بازاریابی, بازاریابی عصبی, بانکداری الکترونیک, خدمات الکترونیکی سبز,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف طراحی مدل بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی سبز بانک صادرات ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. مشارکت کنندگان مدیران تصمیم گیرنده و به نوعی سیاستگذار در حوزه ی بازاریابی در خدمات الکترونیک سبز می باشند. روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی به تعداد 12 نفر است. تجزيه و تحليل دادهها، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم افزار مکس کیودا می باشد. یافته ها، شامل 6 مقوله، 13 مولفه و 144 کد اولیه در قالب شرایط علی، مقوله محوری، استراتژی ها، پیامدها، زمینه ها و مداخله گرها بدست آمده است. یافته ها نشان داده است که شرایطی همانند انتظارات خودآگاه سازمانی و مشتری باعث می شود که بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی بانک صادرات شکل گیرد. از طرفی دیگر این عوامل بر استراتژی ها یا راهبردها تاثیر می گذارد . عوامل مذکور باعث می شود که راهبردهایی چون استراتژی خدمات بانکی نوین، بازاریابی دیجیتال، متاورس، هوش مصنوعی و رسانه های اجتماعی شکل گیرد. این استراتژی ها پیامدهای بهبود عملکرد مشتری و عملکرد بانک را به دنبال دارد. زمینه این استراتژی ها یعنی عوامل اقتصادی و فرهنگی نیز بایستی فراهم گردد. در این میان نباید از مداخله گرهایی چون تسهیل کننده ها و محدودکننده ها چشم پوشی کرد. در نهایت، با توجه به رشد روزافزون فناوریهای نوین، استفاده از استراتژیهای بازاریابی عصبی میتواند به بانک صادرات کمک کند تا با موفقیت در دنیای دیجیتالی رقابت کند و خدمات الکترونیکی خود را بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه دهد.
The research was conducted with the aim of designing a neuromarketing model in the electronic services of Saderat Bank of Iran.Research method is Qualitative type of foundational data theorizing. Participants are decision-making managers and policymakers in the field of marketing in electronic services. The sampling method is purposeful and snowball with the number of 12 people. Data analysis is done through coding using Max quda software.Research findings includes 6 categories, 13 components and 144 primary codes or indicators in the form of causal conditions, central categories, strategies, consequences, contexts and interveners. Findings have shown that conditions such as organizational and customer self-conscious expectations cause neuromarketing to be formed in Saderat Bank's electronic services. On the other hand, these factors affect strategies. The mentioned factors make strategies such as new banking service strategy, digital marketing, metaverse, artificial intelligence and social media to be formed. These strategies have consequences for improving customer performance and improving bank performance. The background of these strategies, i.e. economic factors and cultural factors, should also be provided. In the meantime, interventionists such as facilitators and limiters should not be ignored.Due to the increasing growth of new technologies, the use of neural marketing strategies can help Saderat Bank to compete successfully in the digital world and provide its electronic services to customers in the best possible way.
