تبیین رابطه¬ی مفهوم رویدادمداری و طراحی فضای صلح مدار
محورهای موضوعی : معماریفاطمه نفر 1 , نرگس داودی 2 , راضیه لبیب زاده 3
1 - کارشناسی ارشد معماری، دانشکده عمران معماری و هنر ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: طراحی, معماری, فرهنگ, صلح, رویداد, رویدادمداری,
چکیده مقاله :
در¬طول تاریخ زیست¬جمعی بشر تا به امروز با رشد حیات انسان، صلح جهانی یکی از معضلات حائز اهمیت بوده که ریشه¬ی بسیاری از مسائل جهانی را شامل شده است. تبعات عدم وجود آن فقر، تخریب محیط زیست، عدم امنیت ¬و ¬سلامتی، نفی فرصت¬های اقتصادی و ناشایستگی¬ها بوده است. با شکل¬گیری تمدن¬های قدرتمند و رشد فرهنگی به اهمیت وجود بسترهایی جهت گفتمان ¬صلح ¬آمیز و به دور از بحث¬های مداوم و آثار ناخوشایند فیزیولوژیک و روانشناختی آن پرداخته شده است. حال این¬چالش در دوران ¬معاصر مطرح شده ¬است که چگونه کاربست رویدادمداری، شاخصه¬های معماری را در کالبد تعریف می¬کند؟ این پژوهش با هدف تبیین رابطه معماری و رویدادمداری از طریق ایجاد فضایی منسجم، در راستای خویشتن-شناسی و سپس شناخت قومیت ها، آداب و رسوم و باورها صورت گرفته است. با روش استدلال¬منطقی، مصداق پژوهی و تحلیل¬محتوا و توصیف مؤلفه¬های رویدادمداری از منظر فحوایی و کالبدی با ابزار کتابخانه¬ای و از نوع توسعه¬ای-کاربردی به شناخت زبانی مشترک میان نژادها پرداخته و چینش فضا مورد شناخت واقع شده است. در¬نتیجه معماری نیز به¬مثابه پلی ارتباطی فراتر از زمان و مکان عمل¬کرده و با بهره¬گیری از شاخصه¬های هویتی جهت تبادلات مؤثر بین¬المللی نقش ایفا¬کرده است؛ رویداد¬ها نیز پیوسته به باز¬آفرینی خاطرات¬جمعی و ارزش¬های مشترک از¬طریق نفوذپذیری¬ و¬ خوانایی، انعطاف¬پذیری و دعوت¬کنندگی، امینت ¬ذهنی ¬و ¬عینی، فضاسازی متناسب و شفافیت جهت سرزندگی، حفظ ¬هویت، احساس¬جمعی، شکل¬گیری تعاملات رضایت¬بخش و در¬نتیجه نمود یافتن شاخصه کثرت در وحدت و وحدت¬در¬کثرت پرداخته¬اند. غایت آرمانی مذاهب و تبارهای جهانی در¬بستری واحد جاری و مسیرهای رسیدن به آن متفاوت است. با استفاده از ارکان تمدن¬شناختی به معرفت، اتحاد و احترام در فضایی مسالمت¬آمیز و به دور از منازعات پرداخته شده است. این راهبرد طراحی بر¬طبق پاسخگویی به نیازهای بشر بر اساس تعامل و اعتدال¬کرداری شکل¬گرفته و می¬تواند ¬صلح را میان انسان¬ها با عقاید متفاوت در سطح بین المللی توسعه بخشد.
Throughout the history of society until today, with the growth of life,world peace has been one of the important problems that includes the root of many global problems. The consequences of its absence have been poverty, environmental destruction,¬denial of economic opportunities and inadequacies. With the formation of powerful civilizations and cultural growth, the importance of having platforms for peaceful discourse and away from¬continuous discussions and its unpleasant physiological¬and psychological effects was discussed.¬this challenge has been raised in the modern era, how does the application of event orientation define the characteristics of architecture in the body? This research has been done with the aim of explaining the between architecture and event management through creating a coherent space for self-knowledge. With the method of logical reasoning, case studies, content analysis,description of the event-oriented components from the temporal and physical point of view, with library and development-applied tools, the common language among the races has been recognized, and the arrangement of the space has been recognized. As a result, architecture has also acted as a communication bridge beyond time and place and has played a role by using identity indicators; The events are also connected to the re-creation of collective memories and common values through permeability and readability, flexibility, mental and objective security, appropriate space creation and transparency for vitality, preserving Identity, collective feeling, the formation of satisfactory interactions and as a result, the manifestation of diversity in unity and unity in multitude have been discussed. By using the pillars of civilization, knowledge, unity and respect have been discussed in a peaceful atmosphere away from conflicts. This design strategy is based on responding to based on interaction and can develop peace among people with different opinions at the international level.
1. ابراهیمی دهکردی، ثمینه و خدادادی چمگردانی، الناز (1399) طراحی رویداد در فضاهای شهری با رویکرد به مکان سازی خلاق. مطالعات طراحی شهری و پژوهش های شهری. دوره12. شماره3. 21-27.#
2. بودین، گلن آجی، آلن، جانی، آتول، ویلیام، هریس، رابرت، یان، مک دانل (1400) مدیریت رویداد، ترجمه¬ی مهدی روزدار، تهران: انتشارات همشهری.#
3. پاکزاد، جهانشاه (1331) طراحی شهری چیست. مجله ی آبادی. ویژه ی طراحی شهری. سال هفتم. شماره 29. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و شهرسازی معماری ایران.#
4. حاجی رضایی، سارا (1393) بازطراحی کالبد خیابان شهري به عنوان عرصه عمومی با تأکید بر حفظ خاطره جمعی شهروندان. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دانشکده معماری و هنر یزد.#
5. خاتمی، سیدمحمد (1380) مرکز بين المللي گفتگوی تمدن ها. تهران: نشر مرکز بين المللي گفتگوی تمدن ها.#
6. ذکاوت، کامران و دهقان، یاسمن (1395) مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه هاي سازنده کیفیت در عرصه عمومی. فصلنامه آرمانشهر. دوره9. شماره17. 215-224.#
7. راج و ماسگراو، رزاق و جیمز، (2009) چارچوب های مفهومی برای ارائه ی سیاست های رویداد و شاخص های مدیریت آن. نشریه مدیریت شهر و شهرسازی.#
8. سليمی، حسين (1385) فرهنگ گرايی، جهانی شدن و حقوق بشر. چاپ سوم. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.#
9. شالی امینی، وحید،دستغیب پارسا، مریم، نوروز برازجانی، ویدا (1400) ارائه راهبردی نظری جهت ايجاد محيط آموزش دانشگاهي رويداد محور رشته معماری با کاربست نظريه ساختگرايي (مورد پژوهي: دانشگاه های معماری شهر شيراز). مجله علمی پژوهش های معماری نوین. دوره 1. شماره2. 7-24.#
10. صالحی معوا، فاطمه و خاتمی، سید مهدی و رنجبر، احسان (1401) تحلیل و مقایسه ی میزان رویدادمداری فضاهای عمومی شهری مورد مطالعه: منطقه ی 12 شهر تهران. نشریه علمی باغ نظر. سال نوزدهم. شماره 85.106-98.#
11. صالحی، دریا (1397) بررسی فرآیند برگزاری یک رویداد با توجه به اسناد رویداد. نشریه مرجع شناسی. دوره1. شماره2. 74-75.#
12. علیمردانی، مسعود، خباز، فرانک (1398) تدوين الگوی بازآفريني فرهنگ مبنا مبتني بر رويدادمداری (نمونه موردی: بافت قديم شهرسمنان، محله اسفنجان). مجله معماری شناسی. دوره2. شماره13. 9-1.#
13. لطفی، سهند (۱391) بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بن مایه های فرهنگی و کنش بازآفرینی. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی.دوره3. شماره 45. 19-34.#
14. مدنی پور، علی (۱387) طراحی فضای شهری نگرشی بر فرآیند اجتماعی، مکانی. ترجمه ی فرهاد مرتضایی. تهران: نشر شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.#
15. معینی علمداری، جهانگیر (1380) موانع نشانه شناختی گفتگوی تمدن¬ها. تهران: مرکز بین المللی گفتگوی تمدن¬ها انتشارات هرمس.#
16. مهیمنی، محمد علی (1379) شناخت قوانین کلی و جامعه شناسی و چگونگی تأثیرآن¬ها در طراحی. تهران: گفتگوی فرهنگ و تمدن ها (نشر ثالث).#
17. موریس، جیمز (1385) تاریخ شکل شهر تا انقلاب صنعتی. ترجمه¬ ی راضیه رضازاده. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.#
18. نقیب السادات، سیدرضا (1389) شبکه های ارتباطی و پیوند جهانی ضمن توجه به سطوح محلی و جهانی. تهران: جهان سازی (نشر کتاب فردا)#
19. یگانه، منصور و بمانیان، محمدرضا (1394) تحلیلی بر ابعاد پیوستگی توده و فضا در عرصه هاي عمومی شهري. نشریه مدیریت شهری. دوره14. شماره39. 407-427.#
1. Andranovich, G, Burbank, M. J. and Heying, C. H,(2001), ‘Olympic Cities: Lessons Learned from Mega-Event Politics’, Journal of Urban Affairs, Volume: 23, Issue: 2, (pp:113-131).#
2. Bowdin, G. A., Allen, J., O’Toole, W. O., Harris, R., & McDonell, I, (2006) ‘Events management (2nd ed.). Oxford, UK: Elsevier‘, (pp:1-151).#
3. Getz, D & Page, S. J (2016), ‘Progress and prospects for event tourism research, I Tourism Management‘, Volume: 52, Issue: 1 ,(pp:631-593)#
4. Getz, D, (2008), ‘Event Tourism, Definition, Evolution, and research. Tourism Management‘,Volume: 29, Issue: 3, (pp: 403-428).#
5. Getz, D, (2017), ‘Developing a Framework for Sustainable Event Cities, Event Management‘, (pp: 575-591).#
6. Getz, D, Andersson, T & Larson, M, (2007), ‘Festival stakeholder roles: concepts and case studies. Event Management‘,Volume: 10, Issue: 2/3, (pp: 103-122).#
7. Getz, Doland, (1989), ‘Special events: Defining the product, In Tourism Management‘,Volume: 14. Issue: 6, (pp:125-137).#
8. Holmes, K, Hughes, M, Mair, J, & Carlsen, J (2015),‘Events and sustainability, Abingdon: Routledge‘, (pp: 1-206). #
9. Kruger, Elizabeth, (2011), ‘A stakeholder perspective on mega-events as an element of tourism destination competitiveness (Doctoral dissertation, University of Pretoria)‘, (pp:1-376).#
10. Richards, G & Palmer, R, (2010), ‘Eventful Cities: Cultural Management and Urban Revitalisation‘, Elsevier, (pp: 1-526).#
11. Richards, G, & Palmer, R, (2012),‘Eventful cities. New York: Routledge‘, (pp: 1-552).#
12. Richards, Greg, (2014) ‘Eventful Cities: the relationship between city development and cultural events‘,(pp:1-39).#
13. Smith, A, (2015),‘Events in the city: Using public spaces as event venues. kidlington oxford: Routledge‘, (pp: 1-220).#
سایت ها
• https://urbannext.net#
• www.memarinews.com#
• https://www.eavar.com#
• https://www.isna.ir#
• www.memarinews.com#
• http://isfahancity.blogfa.com#
• https://www.tasnimnews.com#
• https://www.isna.ir#
• https://hamedan.iqna.ir#
• https://www.farsnews.ir#
• http://www.hamedanpayam.com#
طراحی و برنامه ریزی در معماری و شهرسازی سال دوم، شمارة چهارم، زمستان 1403، صص19-1
|
تاریخ دریافت مقاله : 23/02/1403
|
تاریخ پذیرش مقاله : 11/05/1403 |
فاطمه نفر1 (نویسنده مسئول)
نرگس داودی2
راضیه لبیب زاده3
چکیده |
درطول تاریخ زیستجمعی بشر تا به امروز با رشد تمدن انسانی، صلح جهانی یکی از مسائل حائز اهمیت بوده که عدم وجود آن ریشهی بسیاری از معضلات جهانی از جمله فقر، تخریب محیط زیست، عدم امنیت و سلامتی، نفی فرصتهای اقتصادی شده است. با شکلگیری تمدنهای قدرتمند و متنوع، اهمیت وجود فضاهایی صلحآمیز و به دور از بحثهای دائمی و به تبع آن تاثیر ناخوشایند فیزیولوژیک و روانشناختی منتج از این بحثها احساس میشود. حال اینچالش در دوران معاصر مطرح شده است که چگونه مفهوم رویدادمداری، شاخصههای معماری صلح آمیز را در کالبد تعریف میکند؟ این پژوهش با هدف تبیین رابطه معماری و رویدادمداری از طریق ایجاد فضایی اتحاد مدار، در راستای شناخت جنبههای مشترک هویتی و تعامل صلحآمیز میان تمدنها صورت گرفته است. پژوهش از نوع توسعهای-کاربردی بوده که با روش استدلالمنطقی و شیوه مصداقپژوهی به تحلیلمحتوا و توصیف مؤلفههای رویدادمداری از منظر محتوایی و کالبدی با ابزار کتابخانهای پرداخته است تا به طراحی فضای صلحمدار با استفاده از مفهوم رویدادمداری دست یابد. درنتیجه معماری بهمثابه پلی ارتباطی فراتر از زمان و مکان عملکرده و با بهرهگیری از شاخصهای هویتی جهت تبادلات مؤثر بینالمللی نقش ایفاکرده است. رویدادها نیز پیوسته به بازآفرینی خاطراتجمعی و ارزشهای مشترک ازطریق دو دسته محتوایی و کالبدی پرداختهاند که مؤلفه محتوایی شامل زیرشاخه های معنایی و اجتماعی، مؤلفه کالبدی شامل زیرشاخههای ساختاری و عملکردی شده که با وجود تمدنها و فرهنگهای گوناگون با استفاده از شاخص های شناخت، درک و طراحی فضایی صلحآمیز و به دور از تنش دست یافت. این راهبرد طراحی برطبق پاسخگویی به نیازهای بشر بر اساس تعامل و اعتدال رفتاری شکلگرفته و میتواند صلح را میان انسانها با عقاید متفاوت در فضایی رویدادمدار و اتحاد محور در سطح بین المللی توسعه بخشد.
کلمات کلیدی: طراحی، معماری، فرهنگ، صلح، رویداد، رویدادمداری
[1] کارشناسی ارشد، مهندسی معماری واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، (پست الکترونیک: nafarnarges050@gmail.com)
[2] کارشناسی ارشد، مهندسی معماری واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
[3] استادیار گروه معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران.
1. مقدمه
نمودار(1): روند تحلیل مبانی نظری پژوهش
|
2. پرسشهای پژوهش
1.2 پرسش اصلی
چگونه مفهوم رویدادمداری، شاخصههای معماری صلح آمیز را در کالبد تعریف میکند؟
2.2 پرسشهای فرعی
1. مؤلفه های مؤثر بر رویکرد رویدادمداری چیست؟
2. عوامل تأثیرگذار بر طراحی صلح مدار فراملی میان تمدن ها چیست؟
3. چگونه با معماری فضا می توان ارتباط میان فرهنگ های مختلف جهان را تقویت کرد؟
3. پیشینه تحقیق
بشر از دیرباز به فضایی میان محل زندگی و فعالیت روزمره ی خود جهت تعامل مثبت و به دور از دغدغه های اجباری زیستی نیاز داشته است. در رابطه با بعد فرهنگی مکان و سعی در ایجاد همبستگی میان تمدن ها نیاز به تحلیل در باب بعد های شاخه ای و زیر شاخه ای در پژوهش ها و موارد تحقیقاتی احساس شده است. از طرفی با بررسی تحقیقات داخلی و خارجی میتوان با جهان بینی طیف گسترده تری از افراد آشنا گشت و متناسب با فرهنگ و نیازهای جامعه ی بشری به راهکارهای مناسب تری دست یافت. تحقیقات در زیرساخت های اصلی از منظر فرهنگ گرایی در اجتماع و طراحی تمدن گرا، چگونگی ارتباط سرزمین ها، گفتمان در علوم انسانی نوین، صلح جهانی و رویدادها و پیامدمداری شکل گرفته است. همچنین زیرساخت های کاربردی چون طراحی در فضای سوم، حس تعلق به مکان، تداوم و شفافیت محیطی، امنیت در جامعه شناسی، توسعه ی فضایی، همگرایی، شاخص های مدیریتی و شبکه های ارتباطی در راستای نقطه نظر بازآفرینی صلح مداری تحلیل شده است. در ایران و جهان بررسی هایی در این امر انجام شده است که در جدول پیشینه ی تحقیق به صورت زیر گردآوری شده است.
جدول(1): جمع بندی پیشینه ی پژوهش |
سال انتشار
| نتیجه گیری | محل انتشار | نویسنده / نویسندگان | عنوان تحقیق | ردیف | ||
مقالات داخلی مرتبط با رویدادمداری | |||||||
1403 | ارزش های گوناگون منتسب به فضای معماری به جای اینکه غایتی برای حفاظت و مدیریت محیط و میراث باشند، می تواند تبدیل به وسیله ای برای گرد هم آوردن گروه های مختلف، کارشناسان، شهروندان و همچنین محلی ها و گردشگران در یک فضای رویدادمدار شود. |
نشریه علمی معماری و شهرسازی | شفیعی، ندا و کیانی ده کیانی، غلامرضا و ناسخیان، شهریار و آقابابایی، احسان | بررسی نقش شبکه های اجتماعی در حفاظت از منظر شهری تاریخی تهران: ارزش ها، ادراک شهر و روایت هویت محلی | 1 | ||
1402 |
همگرایی و واگرایی رویدادهای گروههای اجتماعی ـ مذهبی مختلف که به ایجاد خاطره جمعی این محور منجر میشوند موجب حالات درونی مثبت در افراد شده مختلف درخاستگاه غنی و تاریخی و همچنین ملی داشتهاند همچنین رویدادها باید منجر به سطح بالای درگیری افراد شده و درعین حال عمومی باشند. |
فصلنامه ی رهپویهی معماری و شهرسازی | محمدی، مریم و مینایی، ساحل | تحلیل تأثیرگذاری رویداد بر ایجاد خاطره ی جمعی در فضا شهری با تکیه بر فضاهای گروه های مختلف اجتماعی- مذهبی (نمونه مطالعاتی: خیابان 30 تیر تهران) | 2 | ||
1402 | پدیده ذهنی، عمدتاً وجه معنایی- اجتماعی داشته و در الگوهای رفتاری شهروندان تجلی می یابد. پریش خوانی شهری نوعی اختلال ادراکی- رفتاری در تعامل با محیط است؛ مقولاتی مثل آموزش، فقر، سرمایه اجتماعی، تحولات ارزشی، جامعه پذیری، قانون گرایی، تعلق خاطر، بی تفاوتی و ازخودبیگانگی، در کنار مؤلفه های کالبدی و نشانه- معناشناختی شهر، بر مقوله پریش خوانی شهری اثرگذار است. | نشریه ی معماری و شهرسازی | براتی، ناصر و نیکپیما، محمد و محققمنتظری، مائده خوش،روش و شهرزاد و نیکمرد نمین، سارا | پریش خوانی شهری؛ مفهومی نو در ادراک و خوانایی شهر | 3 | ||
1402 | معماری در ایران، در حال حرکت از ویژگی های نظریه رفتارگرایی در محیط رویدادمدار به سمت شناخت شناسی و آموزش معماری امریکا، در حال حرکت از ویژگی های نظریه شناخت شناسی به سمت سازنده گرایی است. |
نشریه علمی معماری و شهرسازی | محمدزاده، رحمت و غریب پور، افرا و کاظمی، الهام |
بررسیتطبیقیآموزش معماریکشورهای امریکا و ایران؛ براساس سهنظریه یادگیریرفتارگرایی، شناختشناسی و سازندهگرایی | 4 | ||
1401 | پنج معیار انسجام، سیرکولاسیون صحیح، تسهیلات فضایی، همه شمولی و امنیت بالاترین میزان تأثیر در استمرار یک رویداد و دوام آن را دارند. در فضاهای عمومی، طراحی پارک ها و پیاده راه ها در منطقه 12 حائز اهمیت شمرده شد.
|
نشریه علمی باغ نظر | صالحی معوا، فاطمه و خاتمی، سید مهدی و رنجبر، احسان | تحلیل و مقایسه ی میزان رویدادمداری فضاهای عمومی شهری مورد مطالعه: منطقه ی 12 شهر تهران
| 5 | ||
1401 | بازخوانی رویدادهای تاریخی و آیینی شهر و ترمیم گسست های ایجاد شده در فرهنگ با بهره وری از راهبردهای اهداف بازآفرینی شهر و طراحی. |
توسعه فضای شهری | لطفی، سهند و شعله، مهسا و حاجی پور، دکتر خلیل و جنگجو، سینا و فلاح منشادی، افروز | بازآفرینی رویداد مدار در بازپیوند استخوانبندی شهرهای تاریخی(موردپژوهی: ساختار همپیوندشیراز تاریخی) | 6 | ||
1401 | تلاشی برای مواجه شدن هوشمندانه با پیچیدگی ها، ایده ها، استراتژی ها و ابزارهای نو به منظور ارتقا کیفیت فضاهای شهری به عنوان مهمترین صحنه زندگی جمعی در فاصله های زمانی کوتاه تری نسبت به گذشته شکل می گیرند رویدادها که حاصل تعامل میان مردم، فضا و مدیریت رویدادها هستند، منحصر به فرد بوده و هرکدام تجربه های جدید را ارائه می دهند. |
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای | زارع، محمد و صابری، حمید و اذانی، مهری و گندمکار، امیر |
مناطق 11 گانه شهر شیراز با استفاده از روش بهینه سازی ازدحام (PSO) | 7 | ||
همکاری میان فضای آموزشی با محیط کار که سبب افزایش کارایی مؤثر در فضا می شود. |
نشریه پژوهش های معماری نوین | دستغیب پارسا، مریم و نوروز برازجانی، ویدا و شالی امینی، وحید | ارائه راهبردی نظری جهت ایجاد محیط آموزش دانشگاهی رویداد محور رشته معماری با کاربست نظریه ساختگرایی(مورد پژوهی: دانشگاه های معماری شهر شیراز) | 8 | |||
1399 | استخراج اصول اصلی طبق برآورد دیدگاه های نظریه پردازان در امر مکان شناسی و خلاقیت. |
مطالعات طراحی شهری و پژوهش های شهری | ابراهیمی دهکردی، ثمینه و خدادادی چمگردانی، الناز | طراحی رویداد در فضاهای شهری با رویکرد به مکان سازی خلاق | 9 | ||
1398 | استفاده از کهن الگوها و رویدادهای تاریخی و هویتی جهت باز زنده سازی معماری در فضاهای عمومی شهر. |
مجله ی معماری شناسی | علیمردانی، مسعود و خباز، فرانک |
مبنا مبتنی بررویدادمداری )نمونه موردی: بافت قدیم شهرسمنان، محله اسفنجان( | 10 | ||
1397 | شیوه ی مدیریت و نحوه ی برنامه ریزی رویداد ها. |
مرجع شناسی | صالحی، دریا
| بررسی فرآیند برگزاری یک رویداد با توجه به اسناد رویداد | 11 | ||
مقالات داخلی مرتبط با طراحی و گفتگوی جمعی | |||||||
1395 | عوامل مؤثر بر بهبود راندمان در فضاهای معماری و نوین سازی آن را همراه با مدیریت درست و برنامه ریزی بیان می کند.
|
فصلنامه ی آرمانشهر | ذکاوت، کامران و دهقان، یاسمن | مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه هاي سازنده کیفیت در عرصه عمومی | 12 | ||
1394 | در این مقاله یکپارچگی کاربری های عمومی در شهر و مؤلفه های روانشناختی مؤثر در آن بررسی شده و مسئولیت مخاطب در محیط را بازگو می کند. |
نشریه مدیریت شهری | یگانه، منصور و بمانیان، محمدرضا
| تحلیلی بر ابعاد پیوستگی توده و فضا در عرصه هاي عمومی شهري | 13 | ||
1393 | مطالعه در پیرامون موضوع خاطرات جمعی و راهیابی به این مفهوم با ارتقای کیفیت طراحی، نتیجه ی برآورد این موارد در کالبد خیابان زند شیراز و معماری بناهای آن محدوده بررسی شده است. خاطره به عنوان عنصر تأثیرگذار در ابعاد کالبد، فعالیت و معنا در طراحی اهمیت دارد.
|
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | حاجی رضایی، سارا | بازطراحی کالبد خیابان شهري به عنوان عرصه عمومی با تأکید بر حفظ خاطره جمعی شهروندان | 14 | ||
مقالات خارجی | |||||||
2017 |
بررسی و تحلیل دو رویداد موسیقی و راهکارهای بهره برداری از سیاست های کارساز در امر تأثیرگذاری رویدادها روی مخاطبین.
|
آلبا کولومبو (Alba Colombo) | فستیوال های موسیقی و رویدادمداری:آزمون شهرهای رویدادمدار با نوع رویداد و برنامه های سیاست | 15 | |||
2015 | روش های احیا کننده و ارتقا بخش در فضاهای بزرگ برنامه ریزی شده از منظر رویداد مداری. چگونگی برنامه ریزی در دوحه برای مواجهه مخاطب با محیط پیرامون.
|
سیمونا ازالی و اشرف سلاما (Simona Azzali &Ashraf Salama) | "رویدادهای بزرگ مقیاس و برنامه ریزی شهری: دوحه به عنوان نمونه پژوهی
| 16 | |||
2015 | بررسی و ارزیابی معیارهای رویدادمداری در سیبیو رومانی و همچنین تحلیل راهبردهای بازآفرینی یک شهر و کالبد معماری آن.
|
ریچاردز و روتاریو (Richards, G, & Rotariu, I) |
توسعه شهر رویدادمدار در سیبیو، رومانی
| 17 | |||
کتاب ها | |||||||
سال انتشار | نتیجه گیری | نویسنده / نویسندگان | عنوان کتاب | ردیف | |||
کتب مرتبط با رویداد مداری | |||||||
2019 | انواع رویداد توسعه در سطح رقابت های جهانی. |
Donald Getz , Stephen J. Page
| Event Studies Theory, Research and Policy for Planned Events | 1 | |||
2016 | قیاس رویداد ها در مقیاس های مختلف |
Andrew Smith
|
Events in the City: Using public spaces as event venues | 2 | |||
2015 | بازآفرینی و چگونگی رویدادهای پایدار و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن. | Kirsten Holmes, Michael Hughes, Judith Mair, Jack Carlsen | Events and Sustainability | 3 | |||
2014 |
تعریف رویداد و طراحی های کارآمد طبق آن، به خصوص رویداد های فرهنگی و تجاری. | Greg Richards, Lenia Marques, Karen Mein | Event Design: Social Perspectives and Practices | 4 | |||
2010 | بررسی ارتباط متقابل: رویدادها و شهرهای میزبان آنها _ رویدادها چگونه شهرها را شکل می دهند و شهرها نیز چگونه سبب شکل گیری رویدادها می شوند. بررسی راه های کمک به رویداد ها تا در سطح وسیعتری از فرهنگ و اجتماعی فضا را قابل زیست و پویا تر کرد. | Greg Richards, Robert Palmer | Eventful Cities: Cultural Management and UrbanRevitalisation | 5 | |||
2009 | چارچوب های مفهومی برای ارائه ی سیاست های رویداد و شاخص های مدیریت آن. |
Razaq Raj and James Musgrave |
Event Management and Sustainability | 6 | |||
کتب ترجمه شده ی فارسی رویدادمداری، گفتگوی تمدن ها و جهانی سازی |
| ||||||
1400 | چگونه معماری و برنامه ریزی شهری می تواند به توسعه ی رویدادها کمک نماید و سپس به باز تعریف واقعیت های شهری با توجه به این مطالعات می پردازد. | گلن آ.جی.بودین، جانی آلن، ویلیام اتول، رابرت هریس و یان مک دانل |
مدیریت رویداد (نشر همشهری) | 7 | |||
1389 | شبکه های ارتباطی و پیوند جهانی ضمن توجه به سطوح محلی و جهانی. | نقیب السادات، سید رضا |
جهانی سازی (نشر کتاب فردا) | 8 | |||
1380 | نهادی جهت گسترش ارتباط تکاملی ملت ها، ظرافت های دیپلماتیک در روابط سیاسی. | خاتمی، سید محمد |
مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها (نشر طرح نو)
| 9 | |||
1379 | شناخت قوانین کلی و جامعه شناسی و چگونگی تأثیرآنها در طراحی. | مهیمنی، محمدعلی |
گفت گوی فرهنگ و تمدن ها (نشر ثالث) | 10 |
4. روش تحقیق
تحقیق حاضر بر اساس متغیرهای مطرح شده در سؤالات تحقیق، از نوع توسعه ای-کاربردی است و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی است. این پژوهش با استفاده از استدلال منطقی از طریق مصداق پژوهی به دنبال شناسایی وضع موجود و روابط بین متغیرها بوده است. این جستار به دنبال یافتن مؤلفههای فرآیند طراحی رویدادمدار در شکل گیری کالبد که منجر به تعامل افراد با یکدیگر می شود، بوده تا در نهایت فضایی رویدادمدار شکل گیرد. پژوهش مذکور در تلاش است تا ارزش های حقیقی و واقعی طراحی برای برقراری صلح میان تمدنها را بشناسد و بر اساس این شناخت، نحوه طراحی برای بازنمایی ارزشهای رویدادمداری را در فضای معماری بیان کند. از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺒﺎﻧﯽ و دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﯽ، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﺗﻔﺴﯿﺮﮔﺮاﯾﯽ و ﺗﺌﻮری اﻧﺘﻘﺎدی را در ﺑﺮﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ چرا که این پژوهش ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﺳﺮ و ﮐﺎر دارد. ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ روﯾﮑﺮد، ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ تجربه ی تعاملی اﻧﺴﺎن و ﺗﻔﺴﯿﺮ اوﺳﺖ. روﯾﮑﺮد ﺗﺌﻮری اﻧﺘﻘﺎدی ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﻮده و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ارزشﻫﺎ در ﺳﺎﺧﺘﻦ داﻧﺶ و ﭘﯽﺑﺮدن ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺄﮐﯿﺪ دارد. از آنجایی که اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، در ﭘﯽ ارائهی مولفههای ﻃﺮاﺣﯽ مجموعه صلح مدار میان تمدن های مختلف در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎیﮐﯿﻔﯽ و ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات، از نوع کتابخانه ای و مستخرج از پایان نامه بوده است؛ بنابراین در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺿﻮع از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﻨﺎدی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪه است. در رابطه با مصداق پژوهی این پژوهش، مهم ترین پایگاه های صلح مدار جهانی و ایرانی انتخاب شدند و از منظر معماری مورد تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای مرتبط با طراحی مجموعه رویدادمدار عبارتند از: متغیر مستقل از نوع کیفی و متغیر مرتبط با گفتمان تمدن ها، وابسته کیفی است و رویکرد رویداد مداری متغییر کیفی تعدیل کننده و کنترل کننده است.
1. متغیر مستقل عبارت رویدادمداری است.
2. متغیر وابسته عبارت معماری است.
3. متغیر تعدیل کننده عبارت فضای صلحمدار است.
نمودار(2): انواع متغیر های پژوهش
|
5. چارچوب نظری پژوهش
1.5 تفسیر واژه رویداد2
نهاد گردشگري کانادا، مشخصاتی را برای فهم عمیقتر رویداد بیان کرده است تا با دیگر موارد تفاوت داشته باشد:(Getz,1989:123)
• رویداد امری عمومی و برای تمامی مردم است.
• دارای هدف است و مفهومی را بازگو می کند.
• بازه ی اجرای آن کوتاه است و به دفعات صورت می پذیرد.
• زمان بندی خاصی دارد.
• دارای فضایی دائمی نیستند.
فعالیت های مختلف را در یک فضا به طور اجتماعی شامل می شود .(Getz & Page,2016:602)از طرفی دیگر، رویداد ها با توجه به ابعاد و زیرشاخه هایش به صورت زیر تقسیم بندی شده است:
نمودار(3): تقسیم بندی رویدادها (منبع: گتز،415،2008).
جهت بخش بندی نوین، ریچاردز و پالمر در نوشتار کتاب "شهرهاي رویدادمدار: مدیریت فرهنگی و تجدید حیات شهري" رویداد را بر اساس ویژگی های منحصر به فرد در مسیر رسیدن به هدف تقسیم نموده اند: از سوی اتحادیه های بین المللی، رویدادهایی که برای جشن گرفتن، گردهمایی و سایر فعالیت های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی مناسب هستند، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم جهانی رویدادها با موضوعات متنوع از جمله مسائل زیست محیطی، اجتماعی، بهداشتی و توسعه پر شده است. رویدادها فرصتی مناسب برای اجتماع همگانی، برگزاری مراسم و بزرگداشت دستاوردها، نشان دادن زمان های خاص و بیان اعتراضات می باشند (Andranovich et al,2001:123).
2.5 معنا و ماهیت فضای رویدادمدار3
رویدادها ابزاری جهت باز زنده سازی و ساخت خاطرات جمعی همگانی هستند که وجوه مشترک میان فرهنگها و آداب رسوم های مختلف را به یک دیگر پیوند می دهند. کابران فضای رویدادمدار با شناخت بسترهای هویتی یکسان میان یک دیگر، به ارتباط سازنده و صلح آمیز می رسند. آداب و رسوم اجتماعی و سنتها در اثر تحولات جدید در معرض نابودی و فروپاشی قرار گرفتهاند. برای محیط های شهری، زنده ماندن یا "بقا" به دلایل مختلف، از جمله اقتصادی و روانشناختی، بسیار حیاتی است (لطفی،22:1390). یک فضای پر از حرکت و پویایی باعث میشود افراد بهتر از زندگی در یک مکان لذت ببرند و فضا را برای بازدید جذاب کنند و این باعث جذب دارایی داخلی میشود. رابطه بین محیط و جذابیت به این معناست که محیط باید به دقت در مورد استفاده از فضا فکر کند. همانطور که پپ سوبیرو میگوید، فضا بیشتر از جایی است که تجربهها در آن رخ میدهد، این رخداد را کالبد میدهد و به آن احساس میبخشد. فضا با آسان سازی گردهمایی، تفکر، تبادلات، ارتباطات، مسئولیت و وجود، هویت و خاطرات جمعی را به تجربیات افزوده و ارزشی را به آن میبخشد (Richards & Palmer,2010:173).
3.5 معنا و ماهیت فضای صلح مدار
طراحی فضای صلح مدار سبب تقویت شبکه های ارتباطی و کارافزایی تدابیر اجتماعی می شود، این امر به واسطهی مولفههای رویداد مداری می تواند گسترده تر عمل کرده و پیوند مناسبی میان وجوه مشترک فرهنگی _ هویتی ایجاد کند.
4.5 تأثیرات رویداد بر محیط صلح مدار4
جدول(2): تأثیرات دو جانبهی رویداد (منبع: بودین و دیگران،1400، 92-91)
فضای محیطی | اثرات سازنده | اثرات مخرب |
اجتماعی و فرهنگی
| تجارب جمعی شناخت سنت ها افزایش اعتماد به نفس گسترش فرهنگی | گوشه گیری مشکلات سلامتی تخریب امکانات بستر سوء مصرف مواد مضر شکل نامناسب |
فیزیکی و زیست محیطی
| شناخت زیرساخت ها معرفت محیطی بهبود عبور و مرور ایجاد الگوهای سودمند | آسیب به زیست جانداران آلودگی صوتی آلودگی هوا ترافیک مشکلات عبور و مرور عدم توجه به بافت ارزشمند فرهنگی |
سیاسی
| ارزشمندی فراملی یکپارچگی جمعی مدیریت صحیح بسترهای سرمایه | ناموفق بودن رویداد مشکلات تبلیغاتی صرف هزینه ی بیهوده عدم کنترل صحیح |
گردشگری و اقتصادی | ارتقای گردشگری ملی ارتباطات بین المللی اشتغال زایی بستر بازرگانی برابری مالیاتی | افزایش تورم عدم کنترل مالی مقاومت در مشارکت جمعی صدمه به اعتبار |
5.5 سابقه ی شناخت رویدادمداری در فضاسازی
با گذر زمان و تغییر شکل کالبدی شهرها، به مفهوم جدیدی از شهر و کارکرد آن دست خواهیم یافت. شکلهای متنوع شهر باعث تغییر در دیدگاه و حس ما میشوند (موریس،157:1385). مدیران شهری که در عملکرد خود موفق بودهاند، تلاش کردهاند تا رویدادهای متنوع و گوناگونی برگزار کنند تا بتوانند شهروندان را حول ذهنیت و دیدگاهشان نسبت به زندگی جمعی متمرکز کنند. همچنین میتوان به شهرهایی اشاره کرد که در دوره قبل از صنعتی شدن، بهواقع به دور از مکان برگزاری رویداد طراحی و ساخته میشدند. مانند آگورا در یونان و حتی در دورهای که شهرها گستردهتر شدند و توسعه یافتند، مثل فورومهای امپراطوری روم (Richards,2014:326).
6.5 نقش رویداد در ارتقای وجوه مشترک هویتی
نمودار(4): ارتباط رویدادها با منابع هدف گردشگری (منبع: با اقتباس از kruger,2011:122).
|
7.5 صلح مداری، مدنیت5 و فرهنگ6
معارض با نظر هانتینگتون که فرهنگ و جنگ را مرتبط با یکدیگر میداند، دیدگاه هایی وجود دارند که فرهنگ را با صلح همراه میبینند. به عنوان مثال میتوان به مفهوم ارتباطات فرهنگی هوارز، دیپلماسی فرهنگی میچل و تکامل فرهنگی فروید اشاره کرد. کلمه فرهنگ در زبان فارسی از دو بخش "هنگ" به معنای پیش و "فر" به معنای حرکت تشکیل شده است، بنابراین فرهنگ به معنای جنبش به پیش است. در زبان لاتین از کلمه "kultur" به معنای کشت و پرورش بهره برده و "culture" برای مجموعهای از نمادهای رسمی، روشهای زندگی و آثار علمی و هنری که در یک جامعه به کار میرود. از دیدگاه گیرتز از منظر معنایی، فرهنگ یک الگوی معنایی، مفهومی است که در شکلهای نمادین شفاف و شامل عملکرد، مکالمات و واقعیتهایی است که در اثر ارتباط افراد با هم به وجود میآیند، به عبارتی در اثر اشتراک تجربیات، مفاهیم و باورهای یکدیگر هستند (سلیمی، 3:85:1385). افلاطون از اولین اندیشمندان در حوزهی فراگیری دیپلماسی در جهت صلح بین المللی است. هدف افلاطون در فلسفه، ارتقای درک جهانی یکپارچه است که تربیت را برای هماهنگی انسان با آن نظم به کار میاندازد. این هماهنگی به صورت فراگیر است و در عرصهی تمدن و تربیت، تحقق علمی(Kalipolis) آن جلوه میدهد.
نمودار(5): پنج مرحلهی آموزش صلح جهانی
|
8.5 موانع شکلگیری فضای صلح مدار
یکی از موارد تأثیرگذار در معماری صلح مدار، ایجاد فضایی اشتراکی برای تبادل فعالیت های افراد با باورهای گوناگون، طراحی بستری مطمئن جهت گفتمان و انتقال فرهنگ های متنوع است. در مقابل عواملی مانع تشکیل این مهم در طول تاریخ بشر بوده اند که در نمودار (6) جمع آوری گشته اند.
نمودار(6): موانع گفتمانی کارساز در طول تاریخ بشر
|
6. بحث و تحلیل در یافته ها
با تفسیر مبانی نظری و مطالعات زیرساختی، به شناخت عمیق تری از رویکرد رویداد مداری پرداخته شد و شاخصه های بالقوه و مؤلفه های تأثیرگذار آن در معماری فضای جمعی مورد بررسی قرار گرفت. تأثیر رویداد در بعدهای کالبدی و معنایی، مفهومی کارگشا در طراحی فرمیک، عملکردی فضا، دسترسی ها، ذات و ماهیت اثر و همچنین تأثیر پذیری مخاطب است. تناسبات، انسجام و انتظام فضایی همچنین وجود انعطاف در محیط ذهن مخاطب را آماده ی حضور در فضای معاشرتی میسازد همچنین وضوح و شفافیت در فضا، تداوم و تنوع ریزفضایی سبب ارتقای حس تعلق و امنیت ذهنی (به سبب خاطرات جمعی) است. با سیر در مبانی نظری و مطالعات زیرساختی، به شناخت عمیق تری از رویکرد رویدادمداری پرداخته شد و شاخصه های بالقوه و مؤلفههای تأثیرگذار آن در معماری فضای جمعی مورد بررسی قرار گرفت. تأثیر رویداد در بعدهای کالبدی و معنایی، مفهومی کارگشا در مدلفرمیک، عملکردی فضا، دسترسیها، ذات و ماهیت اثر و همچنین تأثیر پذیری مخاطب است.
نمودار(7): مؤلفه های معماری کارساز جهت ارائه ی فضای رویدادمدار
|
در عصر حاضر کم رنگ شدن ارتباطات و تعاملات در تمامی جنبه های زندگی بشر سبب کاهش سرزندگی و ایجاد تنش های فردی و اجتماعی گردیده است. رویکرد رویدادمداری در تلاش جهت جبران این امر و طراحی مؤثر طبق نمودار (8) در راستای پیوند مدنیت، همبستگی محیط با مخاطبین، هویت فرهنگی، زون بندی های متنوع در یک وحدت و یکپارچگی و امکانات رفاهی است. این موضوع سبب طراحی محیطی امن برای ارتباطات مسالمت آمیز میان افراد می شود تا به شناخت عمیق و مؤثری از یکدیگر برسند و نیز بتوانند رویه ی فکری خود را بازگو کرده و این امر اتصال و پیوستگی استدلالی و منطقی طبق اصول راهبردی میان تمدن ها، نژادها و ملل مختلف ایجاد می کند، در عین حال به نیازهای رفاهی و خدماتی افراد در کنار نیازهای احساسی و معنایی توجه می گردد.
نمودار (8): جنبه های طراحی مؤثر از منظر محتوا و کالبد |
1.6. مصداق پژوهشی فضاهای صلح مدار
جدول (3) : تحلیل نکات معمارانه در بناهای شاخص سیاسی معماری بین المللی |
تصاویر | نکات معمارانه | بنا | ردیف | |
|
|
-ایده ی اولیه ی مقدس از طبیعت آسمان و ابرها -ارتباط پست مدرن و مدرن -تار و پود بافته شده میان شیشه و فلز -بهره گیری از نماد صلح و پاکی پاسخ گویی به نیازهای عملکردی
|
مرکز کنگره ی بین المللی شهر رم |
1
|
| ||||
در ورودی اول از فضایی با سقف کوتاه به فضایی بلند و نورانی وارد می شویم و نشانگرهای سمبولیک جهانی درآن جا وجود دارد (مانند: پله های بیت اللحم). |
| Massimiliano Fuksas -در طرح خود از پلکان بهره برده تا نمادی از حالت اوج و پرواز به سوی صلح را تداعی کند. -صلح را چنان احساسی فراگیر و گسترده میداند که باید برای رفع نیازهای آن تلاش کرد (مانند تلاش معماری و فضا برای تعامل).
| بنای مرکز صلح اورشلیم | 2 |
| ||||
|
| -با ایجاد فرم های مختلف مفاهیم ادراکی را به صورت دو جانبه درک میکنیم. -ایجاد ارتباط میان فرهنگ و مردم درک طبیعت و حقیقت جنگ توجه به ضوابط معلولین و سالمندان | مرکز بین المللی صلح اوکازا ژاپن (استودیوی یونیورسال) | 3 |
| ||||
|
|
-ایجاد فضا برای طرح توسعه -فضای مطالعه ی بزرگ -استفاده از حجم کره و طرح دوار -بهره مندی از رنگ سبز
| کاخ ملل ژنو | 4 |
https://www.isna.ir | www.memarinews.com |
|
|
نمودار(9): تأثیر رویداد روی معماری فضا
|
نمودار(10): بخش بندی مؤلفه های تاثیر گذار رویداد مداری روی هدف معماری اصیل |
4. نتیجه گیری
با توجه به مطالعات صورت گرفته، مولفه های موثر بر طراحی رویداد مدار با تاکید بر صلح و آسایش جمعی به دو دستهی محتوایی و کالبدی تقسیم شدند، وجود جنبههای مشترک هویتی در ابعاد محتوایی سبب اثر گذاری بر لایه های روانشناختی کاربران محیط و ارتباط جمعی میان آنان می شود از طرف دیگر توجه به ابعاد کارکردی و شکلگیری فضا به مثابه اولین پل ارتباطی کاربر با فضا، حائز اهمیت است. مولفه های محتوایی به سنجش شاخص های معنایی و اجتماعی می پردازند که شاخص های معنایی، میزان ادراک فرد از مؤلفه های روانشناسی تا رسیدن به احساس تعلق و خاطرات جمعی را شامل می شوند. شاخص های اجتماعی به توانایی فضا در گردهمایی افراد و ارتقای حس همکاری و مشارکت در عین حفظ امنیت ذهنی و عینی می پردازند. با بررسی مؤلفه های کالبدی به سنجش شاخص های عملکردی و ساختاری محیط پرداخته شد. شاخص های ساختاری، قابلیت انسجام محیط و حفظ متناسب مرزبندی فضا در عین انعطاف و تنوع فضایی را شامل می شوند، عوامل عملکردی به شاخص های کارکردی مانند سیرکولاسیون و شفافیت محیطی که نیازهای کاربران را پاسخ میدهند مرتبط است. طراحی فضای رویداد مدار با توجه به شاخص های عنوان شده موجب ایجاد فضای صلح مدار در بستر های هویتی ملی و فراملی در میان تمدن ها و فرهنگهای مختلف خواهد شد، زیرا توجه به سنت ها و ابعاد مختلف محتوای و ساختاری افراد با فرهنگ های گوناگون سبب ایجاد اتحاد، تعامل در محیط و پاسخگویی به نیازهای مشترک می شود.
تصاویر | نکات معمارانه | بنا | ردیف | ||||
| -تنوع عملکردی -موتیف های بومی -مبانی نظری و الهام از بناهای شاخص جهت ایجاد خاطرات جمعی (مسجد شیخ لطف الله) | مجموعه ی همایش های بین المللی اصفهان (پروژه مرکز همایش های امام خامنه ای) | 1 | ||||
http://isfahancity.blogfa.com |
| ||||||
|
| -تلفیق معماری اسلامی با تکنولوژی روز (اجرای پوشش کلزیپ) - ظرفیت ایجاد رابطه ی میان افزایی با موزه های موضوعی از جمله موزه عبرت جهت شناخت رشادت های ملی - ارتقای استان در نقش بستر همایش های بین المللی |
تالار قرآن همدان |
2
| |||
https://www.tasnimnews.com https://www.isna.ir | https://hamedan.iqna.ir https://www.farsnews.ir |
| |||||
ارکان معماری گنبد و سایت تالار قرآن | |||||||
پوشش گیاهی | توجه به اقلیم | پایداری فضا | فضای چند عملکردی | تقسیم فضایی | پوسته ی گنبد | توصیف طراحی بنا | |
6- استفاده بهینه از گیاهان و درختچه های سازگار با اقلیم همدان در بدنه خارجی بنا، رنگهای شاد، نورپردازی و... جهت تبدیل این سازه زمخت به المان زیبا و سبز و سازگار با محیط زیست در راستای شهر سز پایدار همدان.
| 5- ایجاد پوسته دوم یا گنبد داخلی به جهت کنترل عوامل سرمایشی و گرمایشی با عنایت به اقلیم خاص کوهستانی شهر همدان، که این پوسته دوم به عنوان یک عرقچین و کاتالیزور عمل می کند.
| 4- با این طرح پیشنهادی و استفاده از روش پلان معکوس به پایداری، تعادل و استحکام سازه اجرا شده کمک شده و از آسیب دیدگی های دیگر جلوگیری خواهد شد. | 3- تعبیه و طراحی رمپ های مارپیچ شکل تا بالای گنبد جهت استفاده بازدید کنندگان و توریست ها از چشم انداز طبیعی شهر و همچنین نصب تابلوها، آثار هنری و قرآنی هماهنگ با کاربری تالار در داخل جداره رمپ ها و استفاده از آن به عنوان یک موزه.
| 2- از تمامی حجم کروی شکل سازه اجرا شده 60 درصد پوشیده و 40 درصد باقی مانده به عنوان چشم اندز طبیعی و لنداسکیپ در نظر گرفته شود. | 1-پوسته ی پوششی تالار قرآن به مثابه سر پرنده عمل کرده و با نصب ساندویچ پنل های سازگار و هماهنگ با بادهای غالب همدان، فشار کمتری به سازه اصلی منتقل نموده، طوریکه کمترین حد اصطکاک را ایجاد نماید.
| در جهت اشاعه ی شهر همدان به مثابه ی اولین پایلوت شهرهای سبز در کشورهای جهان اسلام و استفاده از المان های سبز دوستدار محیط زیست و جذب بهینه توریست و گردشگر در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین.
| |
http://www.hamedanpayam.com |
نمودار(11): تفکیک شاخصه های فضایی در جهت رویدادمداری و جمع بندی مؤلفه های عینی و ذهنی تحلیل شده متأثر از اصول رویدادمداری و تعاملات جمعی
|
1.7 ارائه ی راهبردهای طراحی
نمودار (12): راه حل های پیشنهادی در عرصه های اجتماعی، زیست محیطی، روانشناختی، مدیریتی و انرژی |
8 . مأخذ
1. ابراهیمی دهکردی، ثمینه و خدادادی چمگردانی، الناز، 1399، طراحی رویداد در فضاهای شهری با رویکرد به مکان سازی خلاق، مطالعات طراحی شهری و پژوهش های شهری، دوره12، شماره3، 21-27.
2. براتی، ناصر، نیک پیما، محمد، محقق منتظری، مائدهف خوش رو، شهرزاد و نیکمرد نمین، سارا، 1402، پریش خوانی؛ مفهومی نو در ادراک و خوانایی شهر، نشریه ی علمی معماری و شهرسازی، دوره 15، شماره 48، 81-103.
3. بودین، گلن آجی، آلن، جانی، آتول، ویلیام، هریس، رابرت، یان، مک دانل،1400، مدیریت رویداد، ترجمهی مهدی روزدار، تهران: انتشارات همشهری.
4. پاکزاد، جهانشاه،1331، طراحی شهری چیست، مجله ی آبادی، ویژه ی طراحی شهری، سال هفتم، شماره 29، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و شهرسازی معماری ایران.
5. حاجی رضایی، سارا، 1393، بازطراحی کالبد خیابان شهري به عنوان عرصه عمومی با تأکید بر حفظ خاطره جمعی شهروندان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشکده معماری و هنر یزد.
6. خاتمی، سیدمحمد،1380، مرکز بين المللي گفتگوی تمدن ها، تهران: نشر مرکز بين المللي گفتگوی تمدن ها.
7. دستغیب پارسا، مریم و نوروز برازجانی، ویدا و شالی امینی، وحید، 1400، ارائه راهبردی نظری جهت ایجاد محیط آموزش دانشگاهی رویداد محور رشته معماری با کاربستنظریه ساختگرایی(مورد پژوهی: دانشگاه های معماری شهر شیراز)، نشریه پژوهش های معماری نوین، شماره 2، 24-7.
8. ذکاوت، کامران و دهقان، یاسمن، 1395، مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه هاي سازنده کیفیت در عرصه عمومی، فصلنامه ی آرمانشهر، دوره9، شماره17، 215-224.
9. راج و ماسگراو، رزاق و جیمز، 2009، چارچوب های مفهومی برای ارائه ی سیاست های رویداد و شاخص های مدیریت آن، نشریه مدیریت شهر و شهرسازی.
10. زارع، محمد، صابری، حمید، اذانی، مهری و گندمکار، امیر، 1401، تحلیل میزان رویدادمداری مناطق 11 گانه شهر شیراز با استفاده از روش بهینه سازی ازدحام (PSO)، دوره12، شماره45، 245-260.
11. سليمی، حسين،1385، فرهنگ گرايی، جهانی شدن و حقوق بشر، چاپ سوم، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
12. شالی امینی، وحید،دستغیب پارسا، مریم، نوروز برازجانی، ویدا،1400، ارائه راهبردی نظری جهت ايجاد محيط آموزش دانشگاهي رويداد محور رشته معماری با کاربست نظريه ساختگرايي (مورد پژوهي: دانشگاه های معماری شهر شيراز)، مجله علمی پژوهش های معماری نوین، دوره 1، شماره2، 7-24.
13. شفیعی، ندا، کیانی ده کیانی، غلامرضا، ناسخیان، شهریار و آقابابایی، احسان، 1403، بررسی نقش شبکه های اجتماعی در حفاظت از منظر شهری تاریخی تهران: ارزش ها، ادراک شهر و روایت هویت محلی، نشریه علمی معماری و شهرسازی، دوره16، شماره42، 111-133.
14. صالحی معوا، فاطمه و خاتمی، سید مهدی و رنجبر، احسان، 1401، تحلیل و مقایسه ی میزان رویدادمداری فضاهای عمومی شهری مورد مطالعه: منطقه ی 12 شهر تهران، نشریه علمی باغ نظر، سال نوزدهم، شماره 85،106-98.
15. صالحی، دریا،1397، بررسی فرآیند برگزاری یک رویداد با توجه به اسناد رویداد، نشریه مرجع شناسی، دوره1، شماره2، 74-75.
16. علیمردانی، مسعود، خباز، فرانک،1398، تدوين الگوی بازآفريني فرهنگ مبنا مبتني بر رويدادمداری (نمونه موردی: بافت قديم شهرسمنان، محله اسفنجان)، مجله معماری شناسی، دوره2، شماره13، 9-1.
17. لطفی، سهند،۱391، بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بن مایه های فرهنگی و کنش بازآفرینی، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره3، شماره 45، 19-34.
18. محمدزاده، رحمت، غریب پور، افرا و کاظمی، الهام، 1402، بررسی تطبیقی آموزش معماری کشورهای امریکا و ایران؛ براساس سه نظریه ی یادگیری رفتارگرایی، شناخت شناسی و سازنده گرایی، دوره15، شماره 41، 99-124.
19. محمدی، مریم و مینایی، ساحل،1402، تحلیل تأثیرگذاری رویداد بر ایجاد خاطره ی جمعی در فضا شهری با تکیه بر فضاهای گروه های مختلف اجتماعی- مذهبی (نمونه مطالعاتی: خیابان 30 تیر تهران)، فصلنامهی رهپویه ی معماری و شهرسازی، دوره 2، شماره 7، 7-23.
20. مدنی پور، علی،۱387، طراحی فضای شهری نگرشی بر فرآیند اجتماعی، مکانی، ترجمه ی فرهاد مرتضایی، تهران: نشر شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
21. معینی علمداری، جهانگیر،1380، موانع نشانه شناختی گفتگوی تمدنها، تهران: مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها انتشارات هرمس.
22. مهیمنی، محمد علی، 1379، شناخت قوانین کلی و جامعه شناسی و چگونگی تأثیرآنها در طراحی، تهران: گفتگوی فرهنگ و تمدن ها (نشر ثالث).
23. موریس، جیمز،1385، تاریخ شکل شهر تا انقلاب صنعتی، ترجمه ی راضیه رضازاده، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
24. نقیب السادات، سیدرضا، 1389، شبکه های ارتباطی و پیوند جهانی ضمن توجه به سطوح محلی و جهانی، تهران: جهان سازی (نشر کتاب فردا).
25. یگانه، منصور و بمانیان، محمدرضا، 1394، تحلیلی بر ابعاد پیوستگی توده و فضا در عرصه هاي عمومی شهري، نشریه مدیریت شهری، دوره14، شماره39، 407-427.
1. Andranovich, G, Burbank, M. J. and Heying, C. H,(2001), ‘Olympic Cities: Lessons Learned from Mega-Event Politics’, Journal of Urban Affairs, Volume: 23, Issue: 2, (pp:113-131).
2. Azzali, S,& Salama, A, (2015),‘ Examining attributes of urban open spaces in Doha‘,Volume: 168, Issue:2,
3. (pp: 75-87).
4. Bowdin, G. A., Allen, J., O’Toole, W. O., Harris, R., & McDonell, I, (2022) ‘Events management (2nd ed.). Oxford, UK: Elsevier‘, (pp:1-151).
5. Colombo, A, (2017),‘ Music festivals and eventfulness: Examining eventful cities by event genres and policy agendas ‘,Volume: 21. Issue:5, (pp: 563-573).
6. Getz, D & Page, S. J (2016), ‘Progress and prospects for event tourism research, I Tourism Management‘, Volume: 52, Issue: 1 ,(pp:631-593).
7. Getz, D & Page, S. J (2019), ‘Event Studies Theory, Research and Policy for Planned Events ‘, (pp:1-576)
8. Getz, D, (2008), ‘Event Tourism, Definition, Evolution, and research. Tourism Management‘,Volume: 29, Issue: 3, (pp: 403-428).
9. Getz, D, (2017), ‘Developing a Framework for Sustainable Event Cities, Event Management‘, (pp: 575-591).
10. Getz, D, Andersson, T & Larson, M, (2007), ‘Festival stakeholder roles: concepts and case studies. Event Management‘,Volume: 10, Issue: 2/3, (pp: 103-122).
11. Getz, Doland, (1989), ‘Special events: Defining the product, In Tourism Management‘,Volume: 14. Issue: 6, (pp:125-137).
[1] Greg Richards, Lenia Marques, Karen Mein
[2] Event
[3] Eventful
[4] peaceful
[5] civility
[6] Culture