ارائه الگوی آموزش رسمی سواد گردشگری با رویکرد توسعه پایدار در حوزه گردشگری در برنامه درسی دانشآموزان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزش عالیرضا قنبری 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , مژگان عبدالهی 3 , حمیده رشادت جو 4
1 - مدیریت آموزش عالی آزاد کرج
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
3 - آزاد کرج
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی
کلید واژه: آموزش, آموزش رسمی, سواد گردشگری, مولفههای گردشگری ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی آموزش رسمی سواد گردشگری با رویکرد توسعه پایدار در حوزه گردشگری در برنامه درسی دانش آموزان میباشد. این پژوهش از نظر چگونگی گردآوری دادههای مورد نیاز، در گروه تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون طبقهبندی شد. جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران در حوزه گردشگری و اعضای هیأت علمی دانشگاهها میباشند که با روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب و سپس از آنان مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. به منظور غنای تحقیق، تلاش شد تا با افرادی که از دانش و تجربه بالایی در این زمینه برخوردار بودند، مصاحبه صورت گیرد. جمعآوری اطلاعات تا زمان به اشباع رسیدن دادهها ادامه پیدا کرد و به تدریج کدگذاری متن مصاحبهها و تجزیه و تحلیل دادهها منجر به جمعبندی و طبقهبندی دادهها شدند. در این راستا از نرمافزار با استفاده از نرمافزار مکس کیودا بهره گرفته شد. روایی و پایایی بر اساس معیارهای قابلیت اعتبار یا باورپذیری، بررسی توسط اعضاء، سه سویهسازی منابع دادهها، تحلیل موارد منفی و قابلیت انتقالپذیری صورت گرفت. در این پژوهش تعداد 333 ویژگی و مفهوم استخراج شد که با بررسیهای مجدد و بازنگریهای انجام شده و بر اساس مشابهتها و اشتراکات مفهومی، این مفاهیم و ویژگیها تقلیل یافته و دستهبندی شدند. سپس 96 شاخص بر اساس اشتراکات مفهومی که با هم داشتند، استخراج شدند. نهایتاً در 20 مفهوم اصلی شامل: استراتژی آموزش گردشگری، عوامل مدیریتی، درک و بینش، مهارت تجزیه و تحلیل، زیرساختها، عوامل پیشران، اهداف شناختی (مهارتهای آکادمیک)، اهداف نگرشی (مهارتهای توسعه فردی)، اهداف مهارتی (مهارت کسب و کار)، اهداف و برنامههای فرهنگی و پرورشی، چالش، دانش (محتوا)، شناخت صنعت گردشگری، جاذبههای فرهنگی، فرایندهای یاددهی، فرایندهای یادگیری، امکانات و فناوری، عدالت اجتماعی، ارزیابی و ارزشیابی دستهبندی نموده است که در 8 گروه 1- عوامل زمینهساز، 2- عوامل مداخلهگر، 3- اهداف آموزشی، 4- اهداف پرورشی، 5- سواد گردشگری، 6- آموزش رسمی، 7- توسعه پایدار، 8- کیفیت زندگی دسته بندی شدند.
The objective of the present study is to propose a formal tourism literacy education model with a sustainable development approach within the curriculum of school students. This research falls under the category of qualitative studies and employs thematic analysis. The statistical population includes 20 experts and specialists in the field of tourism as well as university faculty members, who were selected through a snowball sampling method until theoretical saturation was achieved. Semi-structured interviews were conducted with these participants. To enrich the study, interviews were conducted with individuals possessing substantial knowledge and experience in this area. Data collection continued until saturation was reached, and subsequently, the text of the interviews was coded and analyzed, leading to data classification and synthesis. The MAXQDA software was used for data analysis. The validity and reliability of the study were assessed based on credibility, member checking, and triangulation of data sources, negative case analysis, and transferability. A total of 333 features and concepts were initially extracted. Through iterative review and refinement, these concepts were reduced and categorized based on similarities and conceptual commonalities. Ultimately, 96 indicators were identified based on their shared conceptual themes. These indicators were then classified into 20 main categories: tourism education strategy, managerial factors, perception and insight, analytical skills, infrastructure, driving factors, cognitive goals (academic skills), attitudinal goals (personal development skills), skill-based goals (business skills), cultural and educational programs, challenges, knowledge (content), understanding the tourism industry, cultural attractions, teaching processes, learning processes, facilities and technology, social justice, and evaluation and assessment. These were further grouped into eight overarching categories: (1) facilitating factors, (2) intervening factors, (3) educational goals, (4) developmental goals, (5) tourism literacy, (6) formal education, (7) sustainable development, and (8) quality of life.
احمدوند، معصومه؛ احمدی، پروین و صمدی، پروین (1398). مقایسه میزان آگاهی والدین، دانشآموزان و معلمان ابتدایی درباره بعد محیطزیستی توسعه پایدار، فصلنامه علمی آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 8(2)، 99-120.
احمدیان، داریوش و حقیقتیان، منصور (1395). تحلیل جامعهشناسی نقش عوامل فرهنگی بر رفتارهای زیستمحیطی شهری مورد مطالعه (شهروندان شهر کرمانشاه)، مطالعه جامعهشناختی شهری، 6(18)، 76-51.
احمدیمقدم، افسانه؛ سلیمانپور عمران، محبوبه و اسماعیلیشاد، بهرنگ (1400). طرح آموزش برنامه درسی سبز در نظام آموزش و پرورش ایران: یک پژوهش کيفی، مدیریت آموزشی، فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 9(4)، 61-72.
ادهمی، عبدالرضا و اکبرزاده، الهام (1390)، بررسی عوامل فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه موردی مناطق 5 و 18 تهران)، مجله تخصصی جامعهشناسی، 1(1)، 62-37.
آزادخانی، پاکزاد؛ ساداتنژاد، معصومه و شرفخانی، جعفر (1397). بررسی آموزش زیستمحیطی و رفتارهای حفاظت از محیط زیست دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر ایلام، فصلنامه انسان و محیط زیست، 16(1)، 139-153.
آزنی، معصومه و ترابی، حسنرضا (1394). آموزش و پرورش فراگیر (آموزش برای همه). همایش ملی آموزش ابتدایی. استقلال، احمد و فلاحزاده، زهره (1396). معرفی صنعت گردشگری و نقش آن در توسعه فرهنگ ايرانی، اولین کنگره سالیانه جامعه مهندسان ايران، شیراز، 119-108.
اسدزاده، سمیه؛ سیفنراقی، مریم؛ نادری، عزتالله و احقر، قدسی (1399). طراحی الگوي برنامه درسی فعالیتهاي فوق برنامه براي دانشآموزان دوره دوم ابتدایی با تأکید بر آموزش محیطزیست، فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 8(3)، 9-20. http://doi.org/10.30473/ee.2020.6760
ایلدرمی، علیرضا؛ قاسمی، فرهاد و بهمنی، نگار (1394). بررسی نقش عوامل اقتصادی-اجتماعی در تخریب زیستبوم جنگلهای زاگرس (منطقه کاکارضا لرستان)، تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران، 13(2)، 140-149. http://doi.org/10.22092/ijfrpr.2016.106021
بهرامسرمست، بهرام؛ رضایانقیهباشی، احد؛ معینیان، امین و عباسی، افسانه (1400). الزامات محیط زیستی عدالت بین نسلی برای تحقق توسعه پایدار، نشریه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 9(4).
پورمعصوم، بهمن؛ فیاض، ایراندخت و بازرگان، سیمین (۱۳۹۶). شکلگیری سواد زیستمحیطی کودکان براساس برنامه درسی راهبردی، برنامه ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای، فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، 33(1)، 9-32. http://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1396.33.1.1.4
پورمند، حسنعلی؛ ذاکرصالحي، غلامرضا؛ افهمي، رضا و کريمي، ساغر (1401). چالشهای تلفیق الگوی آموزش برای توسعه پایدار در آموزش عالی صنایع دستی، فصلنامه پژوهش و برنامهريزي در آموزش عالي،26(2)، 27-51.
حاضری، علیمحمد و خلیلی، علی (1393). بررسی آموزش شهروندی در برنامه درسی آشکار نهاد آموزش رسمی ایران. فصلنامه جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 1(3)، 131-149.
حجازی، سیدیوسف؛ کرمی دارابخانی، رویا؛ حسینی، سیدمحمود و رضایی، عبدالمطلب (1396). بررسی عوامل موثر بر رفتار زیستمحیطی اعضای سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی استان تهران، مجله محیطشناسی، 43(1)، 17-30. http://doi.org/10.22059/jes.2017.62057
حسینپور، آزاده؛ نجفی، جمال و میرزایی، منصور (1398). شناسایی و تحلیل مولفههای حفاظت از محیط زیست توسط مدارس با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مطالعات علوم محیط زیست، 4(3)، 1768-1782.
خواجوندیاحمدی، عیسی (1401). تحلیلی بر نقش و جایگاه آموزش و پرورش در ارتقای سواد گردشگری، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 14(1)، 226-247.
خواجوی، احسان؛ سلطانی، اصغر و اسمی، کرامت (1398). بررسی تطبیقی آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب، فصلنامه علمی آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 8(2)، 9-24.
رحیمی، پوریا (1398). بررسی تاثیر حسابداری محیط زیست در حفاظت از محیط زیست ایران، اولین کنفرانس چالشهای زیستمحیطی با تاکید بر پسماندهای پلاستیکی، تهران
سبحانی، نوبخت؛ سعیديفرد، فرانک؛ جنگی، حسن و جعفري، معصومه (1395) تحلیل شاخصها و ابعاد توسعه پایدار محلهاي در راستاي ارتقاي امنیت شهري (نمونه موردي: شهر شاهیندژ)، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، 4(14)، 51-88.
سروش، محمد (1386). مسئولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی. دوفصلنامه تربیت اسلامی، 3(5)، 55-80.
سوری، ابوذر و رشیدی، حمیدرضا (1397). نقش مدارس در توسعه گردشگری از منظر آموزشهای اصولی (مورد پژوهی: دبیرستانهای شهرلار90)، کنفرانس بینالمللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران.
شبیری، سیدمحمد؛ شمسیپاپکیاده، سیده زهرا و ابراهیمی، هادی (1392). اثرات اجرای برنامههای آموزش زیستمحیطی بر طبیعتگردی (مورد مطالعه: دانشآموزان مدارس لنگرود، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 2(7)، 148-162.
شیرمحمدی، يزدان؛ جلالیان، سیداسحاق؛ عابدی، فرزانه و نصیریهندخاله، اسماعیل (1399). اثر سواد جغرافیايی گردشگری راهنمايان تور بر رضايتمندی گردشگران، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 52(4)، 1217-1233.
صالحی عمران، ابراهیم؛ پرهیزکار، لیلا و حاتمیفر، خدیجه (1396). بررسی جایگاه مولفههای اصلی آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره ششم ابتدایی، فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 5(2)، 89-99. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223057.1395.5.2.7.4
صالحی، صادق (1390). رفتارهای زیستمحیطی، دانش زیستمحیطی و تحصیلات، فصلنامه علوم تربیتی، 18(2)، 201-226.
ضیایی، محمود؛ سعیدی، علی اصغر و تراب احمدی، مژگان (1391). جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7(17)، 61-86. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223294.1391.7.17.3.5
طلیمی، امکلثوم (1399). تاثیر دروس مرتبط با گردشگری در تمایل به سفرهای فرهنگی دانشآموزان (مورد مطالعه مدارس دخترانه مقطع ابتدایی منطقه 6 تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامهریزی توسعه گردشگری، پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی.
طیبی، علی؛ پرهیزگار، محمدمهدی؛ امینی، محمدتقی و شیرمحمدی، یزدان (1400). طراحی و تبیین الگوی کسب و کارهای گردشگری با رویکرد توسعه پایدار. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 10(36)، 219-244. http://doi.org/10.22080/jtpd.2021.19291.3329
علیزاده، هادی؛ فیروزی، محمدعلی؛ اجزاشکوهی، محمد و نقیبیرکنی، نرگس (1392). سنجش و ارزیابی شاخصهای پایداری صنعت گردشگری در شهر اهواز، فصلنامه برنامهریزی و آمایش فضا، 17(2)، 172-145.
فرامرز، مرتضی (1390). آیا تاثیر اکوتوریسم سازگار با حفاظت از محیطزیست و پایداری مدیریت منابع طبیعی روشی مناسب میباشد؟ همایش منطقهای عمران و بحران آب و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی مشکین شهر.
فرجیراد، عبدالرضا و احسانی، افسانه (1390). بررسی تأثیر اقامتگاههای (خوشهسار بومگردی) بر ارتقاء سطح زندگی جامعة محلی (با تأکید بر روستای گرمه و شیبدراز)، فصلنامه جغرافيايي سرزمين، 8(30)، 63-78.
فرهمند، مهناز؛ شکوهیفر، کاوه و سیارخلج، حامد (1393). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رفتارهای زیست محیطی (مورد مطالعه: شهروندان شهر یزد)، مطالعات جامعهشناختی شهری (مطالعات شهری)، 4(10)، 109-141.
کاویانی، حسن و نصر، نسرین (1397). عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش محیطزیست در ایران؛ سنتزپژوهی یافتهها، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 10(4)، 109-141. . http://doi.org/10.22035/isih.2018.289
کریمی، داریوش و عنایتی، اشرفالسادات (1391). آموزش برای توسعه پایدار، مدرسه پایدار، فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 1(1)، 59-74. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223057.1391.1.1.7.4
محمدیپویا، فرامرز (1397). اولویتبندی فلسفههای آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روشهای تدریس اساتید علوم پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 13(3)، 217-228. http://doi.org/10.18502/jmed.v13i3.337.
مختاری ملکآبادی، رضا؛ عبداللهی، عظیمهالسادات و صادقی، حمیدرضا (1393). تحلیل و بازشناسی رفتارهای زیست محیطی شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان، سال 1391)، فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری، 5(18)، 1-20. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22285229.1393.5.18.1.2
ملکی، سعید و سعیدی، جعفر (1395). بررسی ابعاد زیستمحیطی و جایگاه محیطزیست شهری در برنامههای توسعه ایران، مطالعات مدیریت شهری، 8(27)، 69-89
منطقی، مرتضی، (1384). بررسی نوآوريهای آموزشی در مدارس ايران، نشريه نوآوریهای آموزشی، 4(2)، 35-57.
مهدیپورمیر، راضیه؛ صالحیعمران، ابراهیم؛ صالحی، صادق و عابدینیبلترک، میمنت (1398). تحلیل محتواي کتابهاي درسی پایه ششم ابتدایی بر مبناي مؤلفههاي آموزش گردشگري، برنامهریزی و توسعه گردشگری، 8(29)، 1-19.
میرفردی، اصغر و سلامتیان، درنا (1400). بررسی رابطه هویت ملی و رفتار محیطزیستی در بین دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز، فصلنامه مطالعات ملی، 22(88)، 137-159. http://doi.org/10.22034/rjnsq.2021.291126.1294
نرگسی، شهین؛ بابکی، روحاله و عفتی، مهناز (1397). بررسی رابطه بین گردشگری، رشداقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368)، فصلنامه اقتصاد مالی، 12(44)، 41-68.
نوری، یوسف (1399). مدل سواد گردشگری در برنامه درسی دانشآموزان دوره ابتدایی، رساله دکتری رشته مدیریت گرایش گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی.
ویسی، هادی (1396). بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 7(25)، 93-112.
Adhami, A., & Akbarzadeh, E. (2011). Investigating the cultural factors affecting the preservation of the environment in Tehran (case study of areas 5 and 18 of Tehran), Sociology Specialized Journal, 1(1), 37-62. [In Persian]
Ahmadi Moghadam, A., Soleimanpour omran, M., & Esmaili Shad, B. (2021). Green Curriculum Education Plan in the Iranian Education System: A Qualitative Research. Environmental Education and Sustainable Development, 9(4), 61-72. http://doi.org/10.30473/ee.2021.54983.2263. [In Persian]
Ahmadian, D., & Hagigatian, M. (2016). Sociological analysis of the role of cultural factors on the studied urban environmental behaviors (Kermanshah citizens), Urban Sociological Study, 6(18), 51-76. [In Persian]
Ahmadvand, M., Ahmadi, P., & Samadi, P. (2020). A Comparison of the Level of Awareness of Parents, Students and Primary Teachers on the Environmental Dimension of Sustainable Development. Environmental Education and Sustainable Development, 8(2), 99-120. http://doi.org/10.30473/ee.2020.6566. [In Persian]
Alizadeh, H., Firouzi, M. A., Shokohi, M., & Naqibirokni, N. (2013). Measuring and evaluating sustainability indicators of tourism industry in Ahvaz city, Space Planning and Design Quarterly, 17(2), 145-172. [In Persian]
Asadzadeh, S., Seif Naraghi, M., Naderi, E., & Ahghar, G. (2020). Designing a Curriculum Model for Extracurricular Activities for Elementary School Students with Emphasis on Environmental Education. Environmental Education and Sustainable Development, 8(3), 9-20. http://doi.org/10.30473/ee.2020.6760. [In Persian]
Azadkhani, P., Sadatnejad, M., & Sharafkhani, J. (2018). Survey of environmental education and environmental protection behaviors of girls' high school students in Ilam city, Human and Environment Quarterly, 16(1), 139-153. [In Persian]
Azani, M., & Torabi, H. (2014). Inclusive education (education for all). National conference of primary education. [In Persian]
Bahram Sarmast, B., Rezayan Qiyebashi, A., Moinian, A., & Abbasi, A. (2021). Environmental requirements of intergenerational justice to achieve sustainable development, Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 9(4). [In Persian]
Chang, K. T., Huang, C. C., & Tsaur, S. H. (2019). Tourist geographic literacy and its consequences. Tourism Management Perspectives, 29, 131-140.
Cuffy, V. V., Airey, D., & Papageorgiou, G. C. (2017). Lifelong learning for tourism. Annals of Tourism Research, 39(3), 1402-1424.
Esteghlal, A., & Fallahzadeh, Z. (2016). Introduction of the tourism industry and its role in the development of Iranian culture, the first annual congress of the Iranian Society of Engineers, Shiraz, 108-119. [In Persian]
Farahmand, M., Shokohifar, K., & Saiarkhalaj, H. (2014). Investigating social factors affecting environmental behaviors (case study: citizens of Yazd city), Urban Sociological Studies (Urban Studies), 4(10), 109-141. [In Persian]
Faraji Rad, A., & Ehsani, A. (2011). The effect of local residences (SAR Ecotourism cluster) on improving the living standards of the local community (village, with an emphasis on "hot" and "long slope"), Quarterly geographical territory, 8(30), 63-78. [In Persian].
Faramarz, M. (2011). Whether the impact of ecotourism is compatible with conservation and sustainable management of natural resourcesis a good way? The regional conference of civil engineering and water and energy crisis, Islamic Azad University Meshkinshahr. [In Persian].
Hajian, M., & Kashani, S. J. (2021). Evolution of the concept of sustainability. From Brundtland Report to sustainable development goals. In Sustainable resource management (pp. 1-24). Elsevier.
Hazeri, A. M., & khalili, A. (2014). The Representation of Citizenship in the School-textbooks of Education Institution of Iran. Sociology of Social Institutions, 1(3), 131-149. [In Persian]
Hejazi, S. Y., Karami Darabkhani, R., Hosseini, S. M., & Rezaei, A. (2017). Investigating the effective factors on environmental behavior of environmental NGOs members in Tehran Province. Journal of Environmental Studies, 43(1), 17-30. http://doi.org/10.22059/jes.2017.62057. [In Persian]
Hollweg, K. S., Taylor, J. R., Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McBeth, W. C., & Zoido, P. (2019). Developing a framework for assessing environmental literacy. Washington, DC: North American Association for Environmental Education, 122.
Hosseinpour, A., Najafi, J., & Mirzaee, M. (2019). Identification and analysis of environmental protection components by schools using fuzzy Delphi technique. Journal of Environmental Science Studies, 4(3), 1768-1782. [In Persian]
Ildoromi, A., Ghasemi, F., & Bahmani, N. (2016). Investigation the role of Socio-Economic factors on the degradation of Zagros forests (Kakareza Lorestan). Iranian Journal of Forest and Range Protection Research, 13(2), 140-149. http://doi.org/10.22092/ijfrpr.2016.106021. [In Persian]
Karimi, D., & Enayati, A. (2012). Education for Sustainable Development, Sustainable School. Journals of Environmental Education and Sustainable Development, 1(1), 59-74. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223057.1391.1.1.7.4. [In Persian]
Kaviani, H., & Nasr, N. (2018). Factors Affecting the Effectiveness of Environmental Education in Iran; A Research Synthesis of Findings. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 10(4), 109-141. http://doi.org/10.22035/isih.2018.289. [In Persian]
Khajevandiahmadi, I. (2022). An analysis of the role and place of education in promoting tourism literacy, Iranian Journal of Social Development Studies, 14(1), 226-247. http://doi.org/10.30495/jisds.2022.65844.11687. [In Persian]
Khajouie, E., Soltani, A., & Esmi, K. (2020). A Comparative Study of Environmental Education in Iran’s Primary Schools Curriculum and Selected Countries. Environmental Education and Sustainable Development, 8(2), 9-24. http://doi.org/10.30473/ee.2020.6561. [In Persian]
Knoll, M. A., & Houts, C. R. (2012). The financial knowledge scale: An application of item response theory to the assessment of financial literacy. Journal of consumer affairs, 46(3), 381-410.
Koç, H., Karacabey, F. A., & Demir Yurtseven, E. (2023). Developing a scale for tourism literacy: validity and reliability study. Current Issues in Tourism, 27(21), 3514-3528.
Kumar, R., Kumar, A., & Singh, H. (2022). Virtual and Augmented Reality Technologies to Enhance Tourists' Knowledge of Rural Tourism Destinations. Mathematical Statistician and Engineering Applications, 71(4), 8941-8957.
Kurudayıoğlu, M., & Tüzel, A. G. M. S. (2010). 21. Yüzyıl Okuryazarlık Türleri, Değişen Metin Algısı ve Türkçe Eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 28, 283-298.
Machado Toffolo, M., Simoncini, G. A., Marchini, C., Meschini, M., Caroselli, E., Franzellitti, S., ... & Goffredo, S. (2022). Long-term effects of an informal education program on tourist environmental perception. Frontiers in Marine Science, 9, 830085. https://doi.org/10.3389/fmars.2022.830085
Maleki, S., & Saeedi, J. (2016). Investigating environmental dimensions and the place of urban environment in Iran's development plans, Urban Management Studies, 8(27), 69-89. [In Persian]
Manteghi, M. (2005). Investigating educational innovations in Iranian schools. Journal of Educational Innovations, 4(2), 35-57. [In Persian]
Mcbride, B. (2011). Essential elements of ecological literacy and the pathways to achieve it: Perspectives of ecologists.Yayınlanmamış Doktora Tezi, The University of Montana, Missoula.
Mehdipour, R., Salehi Omran, E., Salehi, S., & Abedini Baltork, M. (2019). Analysis of content of 6th grade elementary textbooks based on the components of tourism education. Journal of Tourism Planning and Development, 8(29), 1-19. http://doi.org/10.22080/jtpd.2019.13761.2805. [In Persian]
Mínguez, C., Martínez-Hernández, C., & Yubero, C. (2021). Higher education and the sustainable tourism pedagogy: Are tourism students ready to lead change in the post pandemic era?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29, 100329.
Mirfardi, A., & Salamatian, D. (2021). Investigating the Relationship between National Identity and Environmental Behavior among Humanities Students in Shiraz University, National Studies Journal, 22(88), 137-159. http://doi.org/10.22034/rjnsq.2021.291126.1294. [In Persian]
Mohammadi Pouya, F., (2018). Prioritizing educational philosophies, curriculum ideology and teaching methods of medical sciences professors. 13(3), 217-228. http://doi.org/10.18502/jmed.v13i3.337. [In Persian]
Mokhtari Malekabadi, R., Abdollahi, A., & Sadeghi, H. (2014). Analysis and recognition of urban environmental behaviors (case study: Esfahan city, 2013). Scientific and Research Quarterly of Research and Urban Planning, 5(18), 1-20. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22285229.1393.5.18.1.2.[In Persian]
Nargesi, S., Babaki, R., & Effati, M. (2018). Investigating the relationship between tourism, economic growth and financial development in Iran (1368-1395), Financial Economics Quarterly, 12(44), 41-68. [In Persian]
Nhlapo, M., Moreeng, B., & Malebese, M. (2019). Challenges facing implementation of an integrated tourism curriculum: The experiences of teachers in Lesotho. Journal of Education and Practice, 10(5), 92-101.
Nouri, Y. (2020). The model of tourism literacy in the curriculum of primary school students, doctoral dissertation in the field of tourism management, Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Pearce, P. L., & Foster, F. (2007). A “university of travel”: Backpacker learning. Tourism management, 28(5), 1285-1298. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.11.009
Poorma’soom, B., Fayyaz, I., & Bazargan, S. (2017). The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective, Journal of Education, 33 (1), 9-32. http://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1396.33.1.1.4. [In Persian]
Pourmand, H., Zakersalehi, G., Afhami, R., & Karimi, S. (2023). Challenges of integration of education for sustainable development in Handcrafts higher education. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 26(2), 27-51. [In Persian]
Prabawani, B., Hanika, I. M., Pradhanawati, A., & Budiatmo, A. (2017). Primary schools eco-friendly education in the frame of education for sustainable development. International Journal of Environmental and Science Education, 12(4), 607-616.
Rahimi, P. (2019). Investigating the impact of environmental accounting on environmental protection in Iran, the first conference on environmental challenges with an emphasis on plastic waste, Tehran. [In Persian]
Salehi Omran, E., Parhizkar, L., & Hatamifar, K. (2017). Investigating the Position of Main Components of Environment Teaching in the Text Books of the Sixth Grade Schools in Iran. Journals of Environmental Education and Sustainable Development, 5(2), 89-99. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223057.1395.5.2.7.4. [In Persian]
Salehi, S. (2012). Environmental Behvaior and Education. Journal of Educational Sciences, 18(2), 201-226. [In Persian]
Seyitoğlu, F., Atsız, O., Kaya, F., & Taş, S. (2022). The two-way perspective of tourism undergraduates towards (post-) viral world: The future of tourism, and vocational development and career. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 31, 100400.
Shirmohammadi, Y., Jalaliyan, E., Abedi, F., & Nasiri, E. (2020). The Tourism Literacy Impact of Tour Guides on the Satisfaction of Tourists. Human Geography Research, 52(4), 1217-1233. http://doi.org/10.22059/jhgr.2019.280940.1007933. [In Persian]
Shobeiri, S. M. (2017). The Role of Social Networks on the Culture of the Teachers' Environmental Values and Beliefs: a case study of the telegram. Environmental Education and Sustainable Development, 6(2), 37-43.
Shobeiri, S. M., Shamsi Papkiadeh, S. Z., & Ebrahimi, H. (2014). Effects of Environmental Education Programs on Tourism (Case Study: Langaroud School Students). Journal of Tourism Planning and Development, 2(7), 148-162. [In Persian]
Sobhani, N., Saidi Fard, F., Jangi, H., & Jafari, M. (2016) Analysis of indicators and dimensions of sustainable neighborhood development in the direction of improving urban security (case example: Shahindej city), Police Geography Research Journal, 4(14), 51-88. [In Persian]
Soroosh, M. (2008). Responsibility of Islamic government in formal education. Journal of Islamic Education, 3(5), 55-80. [In Persian]
Sun, X., Qing, J., Shah, S. A. A., & Solangi, Y. A. (2023). Exploring the complex nexus between sustainable development and green tourism through advanced GMM analysis. Sustainability, 15(14), 10782. https://doi.org/10.3390/
Suri, A., & Rashidi, H. (2017). The role of schools in the development of tourism from the perspective of basic education (case study: high schools of Shahrlar 90), international conference on innovation in business management and economics, Tehran. [In Persian]
Talimi, U. (2020). The effect of tourism-related courses on students' desire for cultural trips (a case study of girls' elementary schools in the 6th district of Tehran), master's thesis in tourism management, tourism development planning, Allameh Tabatabai University Autonomous Postgraduate Education Campus. [In Persian]
Tayebi, A., Parhizghar, M., Amini, M. T., & Shirmohammadi, Y. (2021). Designing and explaining the model of tourism businesses with a sustainable development approach. Journal of Tourism Planning and Development, 10(36), 219-244. http://doi.org/10.22080/jtpd.2021.19291.3329. [In Persian]
Tribe, J., & Liburd, J. J. (2016). The tourism knowledge system. Annals of tourism research, 57, 44-61.
Tsaur, S. H., Yen, C. H., & Chen, C. L. (2010). Independent tourist knowledge and skills. Annals of Tourism Research, 37(4), 1035-1054.
Van den Akker, J. J. H., Fasoglio, D., & Mulder, H. (2010). A curriculum perspective on plurilingual education. Strasbourg: Council of Europe.
Veicy, H. (2018). The study of Tourism Industry in National Basic Laws of Islamic Republic of Iran. Strategic Studies of public policy, 7(25), 93-112. [In Persian]
Wang, R., Wu, C., Wang, X., Xu, F., & Yuan, Q. (2023). E-Tourism information literacy and its role in driving tourist satisfaction with online travel information: A qualitative comparative analysis. Journal of Travel Research, 63(4), 904-922.
Warmath, D., & Zimmerman, D. (2019). Financial literacy as more than knowledge: The development of a formative scale through the lens of Bloom's domains of knowledge. Journal of Consumer Affairs, 53(4), 1602-1629.
Welde, A. M., Bernes, K. B., Gunn, T. M., & Ross, S. A. (2016). Career education at the elementary school level: Student and intern teacher perspectives. Journal of Career Development, 43(5), 426-446.
Wells, M. P. (1997). Economic perspectives on nature tourism, conservation and development (Vol. 55). Washington, DC: Environment Department, World Bank.
Xing, H. (2013). Perception of Green Hotels among Tourists in Hong Kong. Unpublished master’s thesis). Hong Kong Baptist University. http://doi.org/10.1080/15332969.2013, 827069.
Xu, J., Tavitiyaman, P., Kim, H. J., & Lo, S. K. J. (2022). Hospitality and tourism higher education in the post-COVID era: Is it time to change?. Journal of Hospitality & Tourism Education, 34(4), 278-290.
Yarnell, Adam, 2012, Greening America first resort, A thesis Brown Univercity, USA.
Zahro’, A., Maulani Wisesa, A., Ristya Rini, D., & Ambarwati, A. (2022). The Empowerment of Pokdarwis (Tourism-Literate Group) at the Dinoyo Ceramic Village in Malang through Virtual Tourism Development, Jurnal Graha Pengabdian, 4(4), 370-379.
Ziai, M., Saeedi, A. A., & Torab Ahmadi, M. (2012). Exploring the state of tourism in Iran’s higher. Tourism Management Studies, 7(17), 61-86. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223294.1391.7.17.3.5. [In Persian]