طراحی الگوی برنامه درسی ترکیبی محور برای دوره ابتدایی با تأکید بر رویکردهای اذهان پنجگانه گاردنر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهزاد علیرضایی 1 , فایزه ناطقی 2 , محمد سیفی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: برنامه درسی ترکیبیمحور, دوره ابتدایی, رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر, طراحی الگو.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی ترکیبیمحور برای دوره ابتدایی با تأکید بر رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر انجام شد.
روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع اکتشافی بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ۲۲ نفر از متخصصان حوزههای روانشناسی تربیتی و علوم تربیتی و همچنین سنتز پژوهشی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری موضوعی انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی برنامه درسی ترکیبیمحور با تأکید بر رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر، شامل ۷ مولفه نهایی (پرورش مهارتهای تفکر، ویژگیهای برنامه درسی، آمادهسازی برای زندگی واقعی، مسئولیتپذیری و خودمدیریتی، توجه به تفاوتهای فردی، سلامت روانی و عاطفی، و مهارتهای عملی و کاربردی) و ۱۸ زیرمولفه است. این الگو به گونهای طراحی شده است که نیازهای متنوع دانشآموزان دوره ابتدایی را پوشش دهد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی میتواند به پرورش دانشآموزانی کمک کند که نه تنها از نظر علمی توانمند هستند، بلکه از نظر اجتماعی، اخلاقی، و خلاقیت نیز رشد یافتهاند. این الگو با ترکیب اصول رویکرد گاردنر و برنامه درسی ترکیبیمحور، به بهبود کیفیت آموزش در دوره ابتدایی کمک میکند. پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، این الگو را به عنوان یک چارچوب نوآورانه برای طراحی برنامههای درسی دوره ابتدایی مد نظر قرار دهند.
Purpose: The purpose of this research was to design a hybrid-oriented curriculum model for the elementary school with an emphasis on Gardner's Five Minds approach.
Method: The research method was qualitative and exploratory. Data were collected through semi-structured interviews with 22 experts in the fields of educational psychology and educational sciences, as well as research synthesis. Data analysis was done using thematic coding method.
Findings: The findings of the research showed that the hybrid curriculum model with emphasis on Gardner's five minds approach, including 7 final components (development of thinking skills, curriculum features, preparation for real life, responsibility and self-management, attention to individual differences, mental and emotional health, and practical and applied skills) and 18 subcomponents. This template is designed to cover the diverse needs of elementary school students.
Conclusion: The results of the research showed that the proposed model can help raise students who are not only scientifically capable, but also socially, morally, and creatively developed. By combining the principles of Gardner's approach and hybrid curriculum, this model helps to improve the quality of education in elementary school. It is suggested that policymakers and educational planners consider this model as an innovative framework for designing primary school curricula.
اسدیان، سیروس، و حبیبی آذر، افسانه. (1392). بررسی اثربخشی برنامه درسی علوم به شیوه آموزش محور با برنامه درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دوره ابتدایی، علوم رفتاری، 5(15): 9-23.
تجری، طیبه، و بیانی، مرضیه. (1398). طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر، پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، 1(1 ): 39-50.
رضا معصومی نژاد، اسماء صادقلو، سارا کاشانیان، و مهسا محمودی. (1402). تبیین مؤلفههای رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: یک پژوهش کیفی، مجله آموزش پژوهی نوین، 9(33): 13-24.
صباحی زاده، محمود، کشتی آرای، نرگس، و صفایی موحد، سعید. (1392). تغییر برنامههای درسی تربیت معلم بر اساس رویکرد اذهان پنج گانه گاردنر. همایش ملی انجمن مطالعات درسی ایران (تغییر در برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش).
علاجی، علیرضا، معین گلزاری، محمدصادق، کریم نژاد، دانیال منیری. (1403). بررسی نظامند برنامه درسی تلفیقی و اصول مرتبط با آن، هفدهمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
یوسفی، فاطمه، نوریان، محمد، سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1402). اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی، پژوهشهای برنامه درسی و آموزش، 2(13): 157-170.
نرگس میرشکار، پروین احمدی، و پروین صمدی. (1402). تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان، نشریه برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور، 2(3): 59-77.
Abdullah, M., Chamid, N., & Khamim, K. (2021, February). Reorientation of the andragogy concept and its relevance to higher education in Indonesia for answering the global era of information: Critical review of Malcolm Knowles perspective. In Proceedings of the 2nd International Conference on Islamic Studies, ICIS 2020, 27-28 October 2020, Ponorogo, Indonesia.
Butts, J. B., & Rich, K. L. (2022). Nursing ethics: Across the curriculum and into practice. Jones & Bartlett Learning.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Elsayed, A. M. A., Abbas, R. E. S., & Abdou, M. S. A. (2021). Can an Educational Activity Program Based on Feuerstein's Program and Gardner's Theory Increase Excellence and Creativity in Math in Omani Students? FWU Journal of Social Sciences, 15(3).
Gardner, H. (2020). A synthesizing mind: A memoir from the creator of multiple intelligences theory. mit Press.
Gardner, H. (2021). Disciplined mind: What all students should understand. Simon & Schuster.
Hsu, H. T., & Lin, C. C. (2022). Factors Influencing University Students’ Intention to Engage in Mobileassisted Language Learning through the Lens of Action Control Theory. Educational Technology & Society, 25(4), 29-42.
Islam, M., Lodhi, A. S., & Khan, A. M. (2020). Future L2 selves of Pakistani learners of English: A qualitative perspective. Linguistics and Literature Review, 6(1).
Kelly, S. J., Kelly, J. S., Gardner, E., Baker, J., Monk, C., & Julian, A. (2023). Improving attitudes towards adders (Vipera berus) and nature connectedness in primary‐age group children. People and Nature, 5(6), 1908-1921.
Kilag, O. K., Marquita, J., & Laurente, J. (2023). Teacher-led curriculum development: Fostering innovation in education. Excellencies: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(4), 223-237
Kwon, E. (2022). A mixed-methods study on L2 motivation of Korean junior college English major students (Doctoral dissertation, University of Essex).
Mielikäinen, M. (2022). Towards blended learning: Stakeholders’ perspectives on a project-based integrated curriculum in ICT engineering education. Industry and Higher Education, 36(1), 74-85.
Radišić, J., Baucal, A., Jošić, S., Tartas, V., Leskinen, J., Ziegler, G., ... & Nordström, A. (2022). Dialogue, diversity and interdisciplinarity in the field of learning and instruction: book of abstracts.
Ramos-Brown, M. D. (2021). The effect of a conclusion-outcome debate on L2 Spanish learners’ oral fluency and the interactions between dysfluencies, motivation and task design (Doctoral dissertation, University of Leeds).
Rock, D., & Danaee, M. (2024). The Socio-Educational Model: An Evidence-Based Re-evaluation. Applied Linguistics, amae063.
Setiawan, R., Mardapi, D., & Karyanto, U. B. (2020). Multiple Intelligences-Based Creative Curriculum: The Best Practice. European Journal of Educational Research, 9(2), 611-627.
Thambu, N., Prayitno, H. J., & Zakaria, G. A. N. (2021). Incorporating active learning into moral education to develop multiple intelligences: A qualitative approach. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 17-29.
Topping, K. J. (2022). Educational systems for disruptive adolescents. Routledge.
Tsou, W., & Tsai, S. C. (2024). Interactive learning for professional development of bilingual education by a blended instructional approach. Interactive Learning Environments, 32(5), 1569-1581
Zivan, M., & Horowitz-Kraus, T. (2020). Parent–child joint reading is related to an increased fixation time on print during storytelling among preschool children. Brain and Cognition, 143, 105596.