بازگشت یا ماندن؛ پدیدارشناسی هویتیابی کودکان کار افغانستانی در ایران
محورهای موضوعی : جامعه شناسیالهام غنی زاده 1 , صمد رسول زاده اقدم 2 , مهرداد محمدیان 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی، واحد خلخال ، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
2 - دانشیار گروه مطالعات خانواده و زنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز،ایران( نویسنده مسئول ) Samad1356@gmail.com
3 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد خلخال ، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.
کلید واژه: کودکان کار, کودکان افغانستانی, کودکان مهاجر, پدیدارشناسی مهاجرت, مهاجرت مجدد, هویتیابی مهاجران ,
چکیده مقاله :
فهم کودکان از مهاجرت و تجربیات روزمرة آنان، موضوع بهندرت پژوهششدهای است. در این پژوهش با این فرض پژوهشی که مهاجرتکردن نه تصمیمی یکشبه و دفعتی بلکه تصمیمی است که برای بسیاری در پس سالها تجربة زیسته و اندیشیدن به آن اتفاق میافتد، به رویکرد کودکان کار افغانستانی درمورد رفتن از ایران و بازگشت به وطنشان پرداخته شده است. این پژوهش در میان کودکان کار افغانستانیای در یک مرکز آموزشی وابسته به شهرداری تهران انجام شده است. از آنجاکه این مطالعه به دنبال آن بوده است که هویتیابی کودکان از خلال زندگی روزمرة آنان که با فعالیت اقتصادی گره خورده است را بررسی کند تا بهچگونگی فهم آنها دربارة مهاجرت دوباره دست بیابید، از روششناسی پدیدارشناسی تفسیری (IPA) بهره برده است. نتایج این تحقیق که از دل ۱۱ مضمون اصلی یعنی: جمعگرایی، خوداتکایی، بزرگسالی زودهنگام، شبکة معتمدین، تصویر آینده، خانواده، کار و افزایش تابآوری، سنتها و هویت، زیستپذیری ، خود و دیگری و خشونت؛ بهدست آمده است نشان میدهد که این کودکان زیستجهان خود را بهصورتی فهم و بیان میکنند که نشانگر رضایتی قابل قبول از وضعیتشان در ایران است. با توجه نگرش آنها بهنظر میرسد انطباق سنتها و ارزشهای شبکة اجتماعیای که این کودکی بهسرعت تبدیل به گرهی مهم در آن میشوند، انطباق قابل قبولی با شرایط ایران دارد و این همسویی باعث میشود که احتمال مهاجرت مجدد در آنها کم باشد.
The study of children’s perception of migration and their daily experiences is an underexplored area. This research delves into the perspectives of Afghan working children in Iran, considering the premise that emigration is not an impulsive decision, but rather a conclusion reached after years of contemplation and experience. The study was carried out among Afghan working children at an educational center under the jurisdiction of Tehran Municipality. The research aimed to understand the children’s identity through their daily economic activities and used Interpretive Phenomenology Analysis (IPA) as its methodology to reevaluate their understanding of migration. The findings, based on 11 key themes - collectivism, self-reliance, early adulthood, trusted network, future outlook, family, work and resilience enhancement, traditions and identity, livability, self and others, and violence; reveal that these children have a satisfactory level of contentment with their life in Iran. Their narratives suggest that they have adapted well to the Iranian conditions, thanks to the alignment of traditions and values of their social network, where they quickly become significant members. This adaptation seems to reduce their likelihood of considering re-migration
1. Alaeddini, P. (2020). Afghan migrants in Tehran: Toward formal integration. In Mobility and forced displacement in the Middle East (pp. 103-132). Oxford University Press.
2. Alaeddini, Pouya; Mirzaei, Ameneh, Mehrabian, Narges; Bahrami, Masoumeh; Rostami, Tala (2019) Afghans in Tehran: Livelihood, Settlement and Social Interactions, Tehran: Kendokav.
3. Alaverdov, E. V. (2020): Article Review “Phenomenological Perspective in Researching Immigrant Children’s Experience”, authors Batuchina A., Straksiene G. In International Journal of Science Annals 3 (2), p. 41.
4. Amit, Karin; Riss, Ilan (2007): The Role of Social Networks in the Immigration Decision-making Process: The Case of North American Immigration to Israel. In Immigrants & Minorities 25 (3), pp. 290–313. DOI: 10.1080/02619280802407517.
5. Arjmandnia, A., Maleki, S., & Ghiyasi, R. (2017). The role of immigration on children's behavioral problems. Cultural Psychology, 1(1), 99-113.
6. Bagga-Gupta, S.; Hansen, A.; Feilberg, J. (2017): Conceptual Framings of Identity in a Multifaceted World. In Identity Revisited and Reimagined. Empirical and Theoretical Contributions on Embodied Communication Across Time and Space, pp. 1–23.
7. Behnam, N., Sadrnabavi, F., & Fouladiyan, M. (2023). Multidimensional Determinism and Selective Dropout; A Qualitative Study of Educational Survival Process of Afghan Children Living in Mashhad. Sociology of Social Institutions, 9(20), 7-29. doi: 10.22080/ssi.2023.23343.1993
8. Berry, J. W. (2001): A Psychology of Immigration. In J Social Issues 57 (3), pp. 615–631. DOI: 10.1111/0022-4537.00231.
9. Billig, Michael (2015): Banal nationalism. [Place of publication not identified]: SAGE Publications Ltd.
10. Billingslea, Sierra (2022): Illegal Skin, White Mask: A Critical Phenomenology of Irregular Child Migrants and the Maintenances of Whiteness in the United States. In Puncta.
11. Bonney, Vida Nana Ama (2022): US immigration policies: the lived experiences of international students with families. University of Missouri--Columbia.
12. Clarke, Kamari Maxine (2004): Mapping Yorùbá networks: power and agency in the making of transnational communities: Duke University Press.
13. Cooper, Robin; Fleischer, Anne; Cotton, Fatima A. (2012): Building Connections: An Interpretative Phenomenological Analysis of Qualitative Research Students' Learning Experiences. In Qualitative Report 17, p. 1.
14. Cvajner, Martina (2012): The presentation of self in emigration: Eastern European women in Italy. In The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 642 (1), pp. 186–199.
15. de Miguel Luken, Verónica, and Mark Tranmer. "Personal support networks of immigrants to Spain: A multilevel analysis." Social Networks 32.4 (2010): 253-262.
16. Dunscombe, Martin (2018) Good Research Guide For Small-scale Social research, Sajjad Alizadeh and Sajjad Yahek; Tehran: Scientific and Cultural.
17. Durand, Jorge, and Douglas S. Massey. "Mexican migration to the United States: A critical review." Latin American Research Review 27.2 (1992): 3-42.
18. Ezekia, Mustafa; Darban Astaneh, Alireza (2012) Applied Research Methods, Tehran: Kayhan Publications.
19. Grasmuck, Sherri; Pessar, Patricia R. (1991): Between two islands: Dominican international migration: Univ of California Press.
20. Grynberg, Carmella (2012): Disjunctions and contradictions: An exploration of my childhood migration experience through visual art. RMIT University.
21. Human, Heydarali (2019), Practical Guide to Qualitative Research, Tehran: Samt Publications.
22. Imani, Nafisheh, Nercissians, Emilia (2012): Anthropological Study of Working Children Phenomenon in Karaj. In Journal of Social Problems of Iran 3 (1), pp. 7-32. DOI: 20.1001.1.24766933.1391.3.1.1.4
23. Jamshidiha, Gholamreza, Anbari, Mousa (2004): Social Ties and Its Impact on The Returning of Afghan Immigrants. In Sociological Review 3 (23).
24. Janzadeh, A. (2020). Determinant Factors in Immigration of Afghans to Iran. POLITICAL QUARTERLY, 50(4), 1067-1092. Doi: 10.22059/jpq.2020.236450.1007089
25. Katipoğlu, Burak; Şimşek, Perihan; Gündüz, Abdülkadir (2018): Immigration and children. In Disaster and Emergency Medicine Journal 3 (1), pp. 26–30.
26. Lemu, Dukassa (2015): Academic achievement gap: the case of children of immigrants.
27. Lomnitz, Larissa. "Mechanisms of articulation between shantytown settlers and the urban system." Urban Anthropology (1978): 185-205.