فراترکیب عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی: در جستجوی الگوی انگیزش اعضای هیئت علمی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
رضا فتح اله زاده
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
)
نادر قورچیان
2
(
عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
مهدی باقری
3
(
عضو هیات علمی، گروه مدیریت دولتی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
)
پریوش جعفری
4
(
عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: انگیزش شغلی, عوامل بهداشتی, عوامل انگیزشی, اعضای هیئت علمی,
چکیده مقاله :
بررسی علل موفقیت برخی از سازمانها و نیز علل انحطاط و انحلال بعضی از شرکتها نشان میدهد که ایجاد انگیزه لازم و مناسب در نیروی انسانی، تأثیر معنادار و قابل توجهی در موفقیت و پایدار یا انحلال این واحدها دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی با استفاده از روش فراترکیب بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است؛ از لحاظ ماهیت اطلاعات و شیوه تحلیل آنها جزو تحقیقات کیفی است. از منظر روش جمعآوری اطلاعات در زمرۀ پژوهشهای اسنادی است و در نهایت بر مبنای روش پژوهش، جزو تحقیقات تحلیلی – توصیفی است که با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پژوهشهای داخلی صورت گرفته در 10 سال اخیر (1399-1389) با موضوع بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی است که گزارش آنها در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) یا پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه شده است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استناد به قاعدۀ اشباع نظری، تعداد 12 پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. استخراج عوامل و مؤلفهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت و اعتبار تحلیلها بر مبنای روش سهگوشهسازی تحلیلگر مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدست آمده، الگوی عوامل مؤثر بر انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه مشتمل بر هفت عامل، 19 مؤلفه و 61 شاخص است. عوامل مؤثر بر انگیزش عبارت از شرایط محیط کار؛ خطمشیها و قوانین؛ سبک مدیریت و رهبری؛ روابط با همکاران؛ عوامل شخصیتی؛ توانمندسازی؛ و ماهیت شغل هستند. موارد خیلی زیادی باعث انگیزش شغلی اعضای هیات علمی میشود که این موارد در چند طبقه جای میگیرد.
Investigating the causes of success of some organizations as well as the causes of the decline and dissolution of some companies show that creating the necessary and appropriate motivation in the workforce has a significant and significant effect on the success and sustainability or dissolution of these units. The purpose of this study was to identify the factors affecting job motivation using the cross-sectional method. This research is applied in terms of purpose; it is a qualitative research in terms of the nature of information and its analysis. From the point of view of data collection method, it is in the field of documentary research. Finally, based on the research method, it is one of the descriptive-analytic researches that has been done by using cross-sectional method. The statistical population of the study is all internal researches done in the last 10 years (1399-1999) with the aim of investigating the factors affecting job motivation that their report is indexed in the Database of Iranian Journals(magiran) or Academic Jihad Database. By using purposive sampling method and based on theoretical saturation rule, 12 studies were selected and studied. Factor and component extraction was performed using the thematic analysis method and the validity of the analyzes was confirmed by the analytical triangulation method. According to the results, the factors influencing motivation of faculty members of the university consisted of seven factors, 19 components and 61 indicators. Factors affecting motivation are workplace conditions, policies and rules, management and leadership style, relationships with colleagues, personality factors, empowerment, and the nature of the job. Too many cases motivate faculty members to fall into several categories.
_||_