شناسایی و رتبه بندی ابعاد ارادت شغلی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد (آموزشی-پرورشی) مدارس استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیقربانعلی اصغری 1 , رضا یوسفی سعیدآبادی 2 , ام کلثوم غلامحسین زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استاد یار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: عملکرد آموزشی, ارادت شغلی, عملکرد پرورشی,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد ارادت شغلی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد (آموزشی-پرورشی) مدارس استان مازندران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل مضمون و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. شرکت کنندگان بخش کیفی، مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش استان مازندران و دانشگاه به تعداد 20 تن و در بخش کمی، معلمان مدارس آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 33567 تن تشکیل می-دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 تن و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 380 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب مقطع تحصیلی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ارادت شغلی و پرسشنامههای عملکرد آموزشی زندی (1392)، عملکرد پرورشی طاهری و همکاران (1397)، استفاده شده است. نتایج نشان داد که: متغیر ارادت شغلی دارای دو بعد سازمانی و فردی است. بعد سازمانی دارای شش مؤلفه (جو سازمان، عدالت سازمان، سیستم پاداش، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، فرهنگ سازمان) و بعد فردی دارای سه مؤلفه (تعهد به کار، انگیزه شغلی و احساس مثبت نسبت به کار) میباشد. همچنین نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که؛ تاثیر ارادت شغلی مدیران بر بهبود عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس در آموزش و پرورش استان مازندران مثبت و معنادار میباشد.
The main purpose of the present survey is to the Identifying and ranking the dimensions of managers' job dedication and its impact on the (educational- Breeding) performance of schools in Mazandaran province.This survey, in terms of purpose, is an applied one which has been conducted with a combined approach (qualitative and quantitative) and exploration plan. The statistical population included 20 people of the chief principals and elites of the Education Department in Mazandaran in qualitative part and 33567 people of the teachers of schools in Mazandaran in quantitative part. For statistical sample, in the qualitative part, 10 people were chosen using purposive sampling and considering saturation principle, and in the quantitative part, 380 people were chosen using stratified random sampling due to their educational grade. In order to collect data, a researcher-made questionnaire about professional devoting, Zandi’s educational performance questionnaire (1392), Taheri Breeding performance (1397), were used. The results showed that: the variable of job dedication consists of two dimensions of “organizational and individual”. The organizational dimension includes six components (organizational atmosphere, organizational justice, awarding system, job safety, management support, organizational culture) and the individual dimension includes three components (job commitment, job motivation, and positive feeling towards job). Also, the results of the structural equation test showed that: the effect of the principals’ professional devotion on improving the educational performance of schools in the Educational Department in Mazandaran is positive and significant.
_||_