شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای موثر بر ارتقاء مدیریت بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسامره غفاریان 1 , امیرحسین محمودی 2 , فاطمه حمیدی فر 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
2 - استادیارگروه مدیربت آموزشی و آموزش عالی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیارگروه مدیربت آموزشی و آموزش عالی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیارگروه مدیربت آموزشی و آموزش عالی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, بهرهوری, استان تهران, اعضای هیئت علمی, ارتقاءمدیریت بهره وری,
چکیده مقاله :
هر چند امروزه دانشگاهها یکی از عوامل مؤثر در تربیت دانش آموختگانی باصلاحیت و فرهیخته هستند ولی باید پذیرفت که این امر مهم بیشتر بر عهده اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای موثر بر ارتقا مدیریت بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران می باشد. روش این تحقیق از نظر اهداف کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری کلیه ی اعضای هیئت علمی و مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 4465 نفر که به صورت تصادفی با کمک فرمول کوکران به تعداد 353 نفر نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. برای رتبهبندی وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید.نتایج نشان داد بالاترین ضریب مربوط به بعد ارزشی و پایین ترین ضریب مربوط به بعد مدیریتی میباشد.همچنین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت در بین مولفهها، به ترتیب مولفه رهبری، مدیریت افراد، ویژگیهای فردی، ارزشی مربوط به فرد، ویژگیهای شخصیتی، عوامل داخلی، شغلی-فردی، عوامل خارجی، ارزشی مربوط به شغل، ارتباطی، شغلی-سازمانی و اجرایی در رتبههای اول تا دوازدهم قرار گرفتند.
Although universities today are one of the effective factors in educating qualified and educated graduates, but it must be admitted that this is more important responsibility of experienced professors and faculty members of universities. The main purpose of this study is to identify and rank the dimensions and components affecting the promotion of productivity management of faculty members of Islamic Azad universities in Tehran province. The method of this research is quantitative in terms of applied goals, quantitative in terms of data and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of all faculty members and managers of departments of Islamic Azad universities of Tehran province was 4465 people who were randomly selected with the help of Cochran's formula to 353 people. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Friedman test was used to rank the status of research variables. For validity of the questionnaire, face and content validity and reliability of the questionnaire were used by Cronbach's alpha and combined reliability. The results showed that the highest coefficient is related to the value dimension and the lowest coefficient is related to the management dimension. Said among the components, respectively leadership component, management of individuals, personal characteristics, value related to the individual, personality traits, internal factors, job-individual, external factors, value related to the job, communication, job-organizational And executives were ranked first to twelfth.
_||_